Weerstation maken

Stuur hier je dagelijkse waarnemingen in. Korte one-liners, een uitgebreid weerverslag of ook je jaaroverzicht.
Dit forum is niet bedoeld voor discussie over metingen verrichten en/of Sylphide.
Plaats reactie
Klaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 29-06-2023

Weerstation maken

Bericht door Klaas » 03-07-2023 09:15

Goede morgen,

Ik ben meer een knutselaar en ik wil graag zelf een weerstation bouwen. Nou zie ik vaak dat er een soort champignonnenkap over de daadwerkelijke sensor heen zit. Die dingen zijn te koop (zelf maken is leuker), in heel veel verschillende vormen en maten, maar ik vroeg me af of er iemand is die weet welke vorm/maat het beste werkt en waarom? Zijn er richtlijnen/eisen voor hoe zo'n ding eruit moet zien? Ik kan me voorstellen dat zwart bijvoorbeeld niet handig is ivm aanstraling?

Alvast bedankt!
Klaas

Anton
Berichten: 41
Lid geworden op: 06-09-2018
Contacteer:

Re: Weerstation maken

Bericht door Anton » 04-07-2023 15:53

Klaas,

Als zelfbouw je voorkeur is, dan ;) zou je kunnen proberen zo'n bekende witte jaloeziënweerhut van type Stevenson te bouwen.
Kleiner bouwen kan natuurlijk ook in analogie met de bekende Davis-weerhutten.
Op internet zijn daarvoor legio bouwhandleidingen in vele variaties te vinden,
altijd wit aan de buitenkant om warmte weg te houden uit de behuizing.
De interne ruimte om de sensoren voor voldoende luchtstroming wordt gedicteerd door de sensor-omvang,
dus daarvoor is geen standaard-recept!
Richtlijnen van meteo-organisaties te beschouwen als basis, met andermans realisaties als praktijkvoorbeelden.
Voor mijn T&H-sensoren en fijnstofmeters diverse eigenbouwsels gemaakt:
zie https://www.vannwnhzn.nl/Weerhuisjebouwen.html
;) Al doende leert men, en bij zelfbouw is ervaringsgestuurde aanpassing/correctie gewoonlijk ook geen probleem ....

MVG, Anton

Robert
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-08-2023

Re: Weerstation maken

Bericht door Robert » 23-12-2023 16:43

Hallo Klaas,

Ik ben een nieuw lid bij de V.W.K.
Met veel belangstelling las ik je berichtje in het forum.
Sinds mijn 16-de jaar ben ik geintereseerd in meteo, en dat is gekomen door zweefvliegen wat ik in die tijd 5 jaar heb gedaan.
Toch kriebelde het om mij verder te verdiepen in het weer, en ook een kleine weer hut gebouwd voor op een balkon.
Op dit moment woon ik in een appartement met een dakterras en heb nu ook een kunststof weer hut gemaakt met in de toekomst een BME680 sensor.
De soort weer hut die ik heb staan is een ontwerp van "meetjestad¨.
Dit is een organisatie die op verschillende plekken temperatuur en vochtigheid meet in verschillende delen van het land, en zelfs in het buitenland.
De gegevens worden om de 15 minuten verstuurd d.m.v. een LORA netwerk.
Kijk maar eens op https://www.meetjestad.net/

Groetjes Robert van Lieshout

Plaats reactie