.

Stuur hier je dagelijkse waarnemingen in. Korte one-liners, een uitgebreid weerverslag of ook je jaaroverzicht.
Dit forum is niet bedoeld voor discussie over metingen verrichten en/of Sylphide.
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

.

Bericht door Ted » 19-03-2014 17:21

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Windkracht 6? Nee... 7!

Bericht door Edward » 19-03-2014 22:44

Er zijn een aantal discussiepunten wat mij betreft.

Boven land is nergens 7 beaufort gehaald (over 10 minuten haalde Valkenburg het op 0,1 of 0,2 m/s niet), dat gaf je al aan.

Belangrijk: er zal in Amsterdam-stad 4 beaufort hebben gestaan (bij mij in Rotterdam was het ook 4 bft op het dak en buiten de stad had Zestienhoven ook 6 beaufort, vergelijkbare snelheden met Schiphol). Het KNMI geeft ook een gemiddelde van verschillende gebieden en tijden van de dag. Als er een uur 7 beaufort zou staan, twee uur 5 beaufort en twaalf uur lang 6 beaufort lijkt 6 me een juistere verwachting. Daarnaast is zuidelijk Noord Holland niet de verwachting voor heel noordwest Nederland en die ene beaufort is niet iets waar je je heel erg druk over moet maken.

Daarnaast: Weet je zeker dat het klopt? Schiphol en Berkhout, die beide in zeer open gebied staan opgesteld, hadden toch steeds 6 (soms even 5) beaufort. Ik heb ook een handwindmeter die 17% te hoog komt, dus kan zo'n afwijking ook in de door jou windmeter zitten? Of het komt doordat Uitgeest/Castricum dichter bij zee liggen, waardoor er daar meer wind staat dan bij Berkhout en Schiphol?

En de verwachtingen van het KNMI blijven verwachtingen. Daarnaast kwamen de modellen ook met 5-6 beaufort.

Met andere woorden, doordat het windveld zo chaotisch is, de verwachtingen voor een groot gebied gelden en die ene beaufort (voor de meeste mensen) onbelangrijk is, vind ik het niet zo schokkend.

Overigens maakt mijn stukje dit topic wel een combinatie weermetingen Nederland/Algemene weerdiscussie.
Laatst gewijzigd door Edward op 19-03-2014 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie