Maandoverzicht september 2013

Stuur hier je dagelijkse waarnemingen in. Korte one-liners, een uitgebreid weerverslag of ook je jaaroverzicht.
Dit forum is niet bedoeld voor discussie over metingen verrichten en/of Sylphide.
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Maandoverzicht september 2013

Bericht door Ko » 01-10-2013 19:07

SEPTEMBER 2013: NAT EN ZONNIG

Ondanks het zeer warme begin is het september toch nog gelukt zelfs ietsje onder normaal uit te komen in mijn regio. Ik kwam tot 14,2°C, normaal over 1901-2010 is 14,4 graden. De maand telde 11 warme en 3 zomerse dagen. Normaal zijn 10 warme en 2 zomerse dagen. Er rolde zelfs nog een tropendag uit met 32 graden op de 5de en dat is sinds 1949 niet meer voorgekomen. Het is tevens ook uitzonderlijk want dat komt normaal niet voor.

Afbeelding

Steeds vaker krijgt september zomerse hoogstandjes. Sinds 1999 kwam het maar 1 keer voor dat er vrijwel geen warmte voorkwam, dat was in september 2001. Meestal kwam er in september ook geen warmte meer als de zomer warm was zoals ook dit jaar, maar dat lijkt veranderd. Vooral in 2003 en 2006 was dat opvallend na erg hete zomers. Dat was ook tevens de warmste september van de laatste 20 jaar in 2006, met 17,9°C was dat nog warmer dan een normale zomermaand. De koudste september had ik in 1996 met 12,3°C.

Qua neerslag kwam september tot 111 millimeter en was daarmee statistisch gezien nat, normaal over 1901-2010 is 65 millimeter. Omdat de meeste regen ’s avonds laat en ‘s nachts viel is van een natte maand gevoelsmatig totaal geen sprake en dat vind ik altijd jammer, dat heb ik niet bewust meegemaakt.

Afbeelding

Er kwam 1 onweersdag voor, precies normaal. De droogste september kwam voor in 2006 met een schamele 6 millimeter, op de voet gevolgd door 2009 met slechts 10 millimeter. De natste september had ik in 2001 met 172 millimeter, wat ook meteen de meest interessante september was qua neerslag en overdag veel regen. Zo mocht ook september 1998 er zijn met in totaal 120 millimeter.

Qua zonuren kwam september uit op 170 uren tegen 153 normaal. Daarmee was het evenals voorgaande jaren een te zonnige maand. Er kwamen geen zonloze dagen voor en dat is ongebruikelijk voor september, normaal hadden 2 dagen geweest.

Afbeelding

Dagen met mist of nevel kwamen desondanks toch nog 5 keer voor maar dat is wel gebruikelijk bij helder hogedrukweer in het najaar, normaal is 1 keer. Er kwam nog geen harde wind of storm voor. Hoger dan een windkracht 5 kwam ik hier in het binnenland niet. Door het aanhoudend zonnige weer laat het echte herfstgevoel nog even op zich wachten.


Weerspreuk: "Als de R is in de maand, is het weer niet altijd meegaand".
De winters waren mooi, heel vroeger.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Maandoverzicht september 2013

Bericht door Bart » 02-10-2013 00:07

Ziet er mooi uit. Waar woon je, Ko?

En hoe doe je dat met minimumtemperaturen? Tussen welke tijden zijn die gemeten?
Laatst gewijzigd door Bart op 02-10-2013 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Maandoverzicht september 2013

Bericht door Ko » 02-10-2013 13:03

Bij mij geldt alles tussen 0 en 24 uur. Vooral met bijvoorbeeld de neerslag is dat een belangrijk besluit geweest om dat anders te doen dan in de hele weerwereld gebeurt. Ik vind het persoonlijk gewoon niet kloppen als je van een bepaalde avond alle regen die dan valt bij de volgende dag te rekenen. Die regen is niet die volgende dag gevallen maar in de avond van de dag ervoor, wat je dan niet terug kan zien in de neerslaggrafiek. Bij mijn grafieken zie je dat dus wel omdat ik me uitsluitend aan een volle kalenderdag hou en daarom doe ik dat op die manier. Woon zelf niet ver van Dorst vandaan, plaatsje vlakbij Gilze Rijen.
Laatst gewijzigd door Ko op 02-10-2013 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Maandoverzicht september 2013

Bericht door John » 02-10-2013 17:40

Ko schreef:

Omdat de meeste regen ’s avonds laat en ‘s nachts viel is van een natte maand gevoelsmatig totaal geen sprake en dat vind ik altijd jammer, dat heb ik niet bewust meegemaakt.

Dat is dan toch echt het verschil qua wonen. De regenval van namiddag en avond van 9 en 10 september is mij echt niet ontgaan. Constant geruis van de regen op planten struiken en bomen, het getik op de dakvensters, de royaal borrelende dakgoten, etc...
Op een flat is er dan toch meer afstand van het weerbeeld op straat.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Maandoverzicht september 2013

Bericht door Ko » 02-10-2013 18:38

Klopt, alles wat in de donkere uren valt beleef je niet echt mee hier. Je kunt het enigszins wel zien maar niet horen, tenzij je de balkondeur open doet natuurlijk. Al moet ik zeggen dat er op de 9de en 10de hier overdag niet veel viel. Dat begon pas echt los te gaan toen het geheel donker was later op de avond, zoals vaker het geval is hier.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Maandoverzicht september 2013

Bericht door Yann » 08-10-2013 21:13

Ko schreef:s het zeer warme begin is het september toch nog gelukt zelfs ietsje onder normaal uit te komen in mijn regio. Ik kwam tot 14,2°C, normaal over 1901-2010 is 14,4 graden.

In het Belgische Ukkel kwam de maand met 14,8 graden ook nét onder de normaalwaarde (14,9) uit. September is daarmee al de zevende maand van 2013 die kouder dan gemiddeld is in België. Tot nu toe staken enkel juli en augustus boven het gemiddelde uit. Oktober was tot nu toe zacht, maar zo dadelijk gaat het kwik flink naar omlaag en dat blijft zeker een dag of tien zo. Oktober maakt dus kans ook onder het gemiddelde te eindigen. 2013 is daarmee hard op weg een vrij koud jaar te worden.
Laatst gewijzigd door Yann op 08-10-2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Plaats reactie