Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Stuur hier je dagelijkse waarnemingen in. Korte one-liners, een uitgebreid weerverslag of ook je jaaroverzicht.
Dit forum is niet bedoeld voor discussie over metingen verrichten en/of Sylphide.
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Bericht door Edward » 02-02-2014 23:15

Ik kom nog even terug op de neerslagverschillen. Net heb ik het jaaroverzicht van neerslag en verdamping (van 2013). Ik heb de neerslagsommen in district 7 (grofweg overeenkomend met de Randstad) vergeleken en er komen tussen de neerslagstations ook opvallende verschillen uit. Op kleine afstand komen grote verschillen voor, tot 100 mm op 5-10 km. Zo had Hoek van Holland op 890 mm, Maasland op 923 mm en Honselersdijk op 1005 mm. Verschillen verwacht je wel, door lokale buien die er soms vallen, maar dit zijn wel erg grote verschillen. Zou dat echt door de buitjes komen? Je zou verwachten dat over een heel jaar de verschillen afvlakken die door stortbuien ontstaan. En als er op één van de stations die ik net noemde op één dag een bui van bijvoorbeeld 80 mm was gevallen is een dergelijk verschil eenvoudig te verklaren. Maar ik kan me dat niet herinneren. Of komt het door het opstellen van de regenmeter? Bij één van de landelijke bijeenkomsten de laatste jaren kwam er ter sprake dat slechts 70 % (als ik dat percentage goed heb onthouden) van de KNMI regenmeters voldeed aan alle afspraken wat betreft opstelling en meetapparatuur, doordat er bijvoorbeeld obstakels relatief dichtbij staan. Verder zijn er van twee van de drie voorbeelden die ik noemde geen "normalen" beschikbaar", maar over 2012 en 2010 heeft Honselersdijk ook flink hogere neerslagsommen dan de twee andere genoemde stations (100 mm meer). Daarvoor was dat niet het geval in de jaren 2007-2009. Het zou dus met een verplaatsing o.i.d. te maken kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door Edward op 02-02-2014 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Verschillen neerslagmetingen

Bericht door Edward » 24-03-2014 22:27

En nu kom ik nog eens terug op het subonderwerp. Het KNMI heeft in 1998 ook zelf onderzoek gedaan naar de neerslagverschillen die met verschillende opstellingen worden gemeten, zie hier: http://knmi.nl/bibliotheek/knmipubIR/IR2001-01.pdf

De verschillen tussen handregenmeters komen volgens dit onderzoekje op 2,5 tot 4% (gemiddeld 3,4%) en tussen de automatische regenmeters in de Engelse opstelling kleiner (ongeveer 0 tot 1,3%). De metingen zijn enkele tientallen meters uit elkaar gedaan.

Plaats reactie