Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Stuur hier je dagelijkse waarnemingen in. Korte one-liners, een uitgebreid weerverslag of ook je jaaroverzicht.
Dit forum is niet bedoeld voor discussie over metingen verrichten en/of Sylphide.
Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Update tot en met 17 november

Bericht door Bart » 18-11-2013 14:27

De wekelijkse update tot en met 17 november is geplaatst op logboekweer.nl.

Het betreft de gedetailleerde weergegevens met waarnemingen per uur, en de langjarige overzichten van temperatuur en neerslag/neerslagoverschot.

In Maastricht was afgelopen zaterdag de eerste koude dag met een maximum van 2,3 graden; de mist bleef de hele dag hangen:

Maastricht November 2013

Klik op de kaart rechtsboven voor de gegevens van andere stations.

Bart
Laatst gewijzigd door Bart op 18-11-2013 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Update logboekweer tot en met 24 november.

Bericht door Bart » 25-11-2013 16:03

De wekelijkse update van de gedetailleerde weergegevens en de overzichten van neerslag/neerslagoverchot en temperatuur.

Houd de update van volgende week in de gaten. Er komt dan spannend nieuws over de neerslagmetingen.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Update logboekweer en aandacht voor neerslagmetingen

Bericht door Bart » 03-12-2013 17:07

Gisteren en vandaag zijn updates geplaatst van alle gegevens tot en met 1 december (de gegevens van 1 december zijn nog te vinden onder november 2013), bijvoorbeeld

De Bilt November 2013

Verder is er een eerste bestand geplaatst met waarnemingen van een neerslagstation, te weten De Bilt. Bij de meeste van de 35 weerstations ligt ook een 'onafhankelijk' neerslagstation. Hier wordt één keer per dag te weten op 8 uur UT neerslag afgetapt. De gegevens worden o.a. gebruikt voor de bekende kaarten met de verdeling van de gevallen neerslag. Het opvallende is dat er in de neerslagstations beduidend meer neerslag gemeten wordt dan met de elektronische metingen van het hoofdstation. De verschillen bedragen 10 tot meer dan 100 mm per jaar. Het is me niet helemaal duidelijk welke van de metingen het meest nauwkeurig is. Ik heb hierover vragen gesteld aan de Klimaatdesk, maar nog geen antwoord op gekregen.

Een en ander heeft ook consequenties voor de vastgestelde trends. In het verleden (voor ongeveer 1980) waren de gegevens van de neerslagstations en de hoofdstation afkomstig uit de zelfde bron. Aangezien de twee series nu uit elkaar lopen is ten minste één van de meetseries niet homogeen.

Hier links naar de neerslaggevevens van De Bilt
Hoofdstation
Neerslagstation
Laatst gewijzigd door Bart op 03-12-2013 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Bericht door Edward » 03-12-2013 17:46

Bart schreef:Het opvallende is dat er in de neerslagstations beduidend meer neerslag gemeten wordt dan met de elektronische metingen van het hoofdstation. De verschillen bedragen 10 tot meer dan 100 mm per jaar. Het is me niet helemaal duidelijk welke van de metingen het meest nauwkeurig is. Ik heb hierover vragen gesteld aan de Klimaatdesk, maar nog geen antwoord op gekregen.


Inderdaad een interessant probleem. Je zou zeggen dat de warmte die in een AWS ontstaat (als er een stroompje loopt) ervoor kan zorgen dat er in een AWS meer neerslag verdampt. Maar zoveel moet dat toch niet zijn? Met sneeuw en hagel sublimeert er waarschijnlijk ook neerslag als de sneeuw en hagel gesmolten wordt. Maar dit levert toch geen vele tientallen millimeters verschil op? Een onderzoek doen hiernaar lijkt me best mogelijk.
Laatst gewijzigd door Edward op 03-12-2013 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Bericht door Bart » 03-12-2013 18:15

Edward schreef:Inderdaad een interessant probleem. Je zou zeggen dat de warmte die in een AWS ontstaat (als er een stroompje loopt) ervoor kan zorgen dat er in een AWS meer neerslag verdampt. Maar zoveel moet dat toch niet zijn? Met sneeuw en hagel sublimeert er waarschijnlijk ook neerslag als de sneeuw en hagel gesmolten wordt. Maar dit levert toch geen vele tientallen millimeters verschil op? Een onderzoek doen hiernaar lijkt me best mogelijk.


Ik heb er al verder naar gekeken. Hier een plaatje waar je kunt zien wat voor verschillen er optreden.

EDIT 6 dec 2013: link verwijderd

De verschillen zijn ongelijk verdeeld over de tijd. In 1986 was het neerslagstation bijna aldoor hoger, dat leverde uiteindelijk een verschil op van 118 mm! In 1994 kwam het ook vaak voor dat het hoofdstation hoger scoorde; het overschot van het neerslagstation op jaarbasis is dan nog maar 12,2 mm. Tussendoor moet iets veranderd zijn aan tenminste een van de meetopstellingen of meetmethodes.

Met het verwarmen van de regenmeter heeft het nauwelijks of niet te maken, ik zie geen verschillen tussen zomer en wintermetingen en ik neem aan dat het AWS (heet dat zo?) zomers niet verwarmd wordt.

In de eerste helft van 1985 zijn er kennelijk gegevens overgenomen van het AWS naar het databestand van het neerslagstation.

EDIT 6 dec 2013: Het KNMI heeft momenteel geen tijd om hier uitgebreid naar te kijken. Dat lukt pas in januari. Ik wil eerst meer overleg hierover. Later meer.
Laatst gewijzigd door Bart op 06-12-2013 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Bericht door Edward » 03-12-2013 21:24

Als er geen verschillen tussen zomer en winter zijn, lijkt het me inderdaad dat de oorzaak niet het smelten van hagel of sneeuw is.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Update Logboekweer.nl t.e.m. 8 december

Bericht door Bart » 09-12-2013 15:17

Alle gegevens van Logboekweer.nl zijn bijgewerkt tot en met zondag 8 december.

Op de pagina van november zijn zowel de storm van 28 oktober als de Sinterklaasstorm van 5 december te zien. Leuk om ze eens te vergelijken. In Stavoren was de storm van 5 december nog sterker dan zijn voorganger:

Stavoren November 2013.pdf.

Klik op de kaart rechtsboven voor de gegevens van andere stations.

Overigens zijn de maximale windsnelheden zoals aangegeven niet heel erg nauwkeurig. Dat komt doordat ze in de bestanden met uurgegevens van het KNMI staan opgenomen in hele meters per seconde. 1 meter per seconde is 3,6 km per uur.
Laatst gewijzigd door Bart op 09-12-2013 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Bericht door Bart » 16-12-2013 14:36

Vandaag updates geplaatst van alle gegevens tot en met 15 december.

Weinig spectaculair weer in de week van 8-15 december. De verwachte jaartemperatuur van De Bilt is nog steeds 9,7 graden; als december nog wat zachter uitpakt kan het nog 9,8 graden worden.

De neerslagmetingen zijn nog steeds afkomstig van de automatische regenmeters op de volledige weerstations van het KNMI. Het is nu wel duidelijk dat neerslagstations (met handregenmeters) een beter resultaat geven, meetal hoger dan van de automatische meters. Deze gegevens zijn moeilijker te verwerken en verschijnen pas later. De komende tijd zal ik kijken of het mogelijk is om deze gegevens ook (maar dan minder frequent) in beeld te brengen.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Bericht door Bart » 23-12-2013 15:49

Vandaag de updates tot en met 22 december geplaatst.

Het jaar is bijna afgelopen; inmiddels is het duidelijk dat we dit jaar op een gemiddelde temperatuur van 9,8 graden uit gaan komen (De Bilt). Iets minder hoog dan de meeste andere jaren in de afgelopen periode.

Begin volgend jaar komen er op logboekweer.nl ook gegevens van duitse weerstations. Voorlopig alleen de langjarige overzichten van de temperatuur, met daarbij de sneeuwbedekking. Uurgegevens zijn voor Duitsland niet vrij beschikbaar.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Nieuwe update Logboekweer.nl >> t.e.m. 29 december

Bericht door Bart » 30-12-2013 17:44

De laatste updates van het jaar geplaatst, van alle gegevens tot en met 29 december.
Op 1 januari een extra update van de langjarige overzichten van temperatuur en neerslag.

Alvast een GOED NIEUWJAAR met veel mooi en interessant weer voor alle bezoekers van dit forum en van www.logboekweer.nl!

Bart

Plaats reactie