Winter 2025
-
Re: Winter 2025
ZO NL een aardige winterperiode. Volgende week zakt het hoog te zuidelijk, ook voor Limburg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het sneeuwdek wat nu in Limburg gevormd wordt blijft daar een week liggen
Kaart 1 is kenmerkend voor situatie ná komende maandag en zal lang aanhouden.
Zelfde patroon als met Kerst, zelfde weerbeeld als met Kerst, zelfde temperaturen als met Kerst.
Mogelijk later weer iets kouder (2e kaart), net als na afgelopen Kerst, als kern van hogedruk -tijdelijk- iets noordelijker zal komen.
Maar saai voor veel mensen in ons land.
Behalve voor de zuiderlingen waarschijnlijk, die gaan 5 onvervalste winterdagen met sneeuw en zeer flinke vorst tegemoet.
Kijk, dan kan je er weer even tegen
Na de aanstaande langdurige stabiele fase zal zo tegen 3e decade weer een abrupt einde komen. De invloed van Atl lagedruk neemt dan rap toe, aanzet waarschijnlijk voor een zeer wisselvallige fase die zal gaan optreden. Lijkt zeer waarschijnlijk als je de ontwikkelingen die verwacht worden in de stratosfeer ziet, na een kortdurende CW is de stratosferische polaire vortex ten oosten van Groenland gekomen en dat zal de aanjager gaan worden (3e kaart).
Zelfde patroon als met Kerst, zelfde weerbeeld als met Kerst, zelfde temperaturen als met Kerst.
Mogelijk later weer iets kouder (2e kaart), net als na afgelopen Kerst, als kern van hogedruk -tijdelijk- iets noordelijker zal komen.
Maar saai voor veel mensen in ons land.
Behalve voor de zuiderlingen waarschijnlijk, die gaan 5 onvervalste winterdagen met sneeuw en zeer flinke vorst tegemoet.
Kijk, dan kan je er weer even tegen

Na de aanstaande langdurige stabiele fase zal zo tegen 3e decade weer een abrupt einde komen. De invloed van Atl lagedruk neemt dan rap toe, aanzet waarschijnlijk voor een zeer wisselvallige fase die zal gaan optreden. Lijkt zeer waarschijnlijk als je de ontwikkelingen die verwacht worden in de stratosfeer ziet, na een kortdurende CW is de stratosferische polaire vortex ten oosten van Groenland gekomen en dat zal de aanjager gaan worden (3e kaart).
De op dit moment vallende neerslag ten zuiden van de lijn Vlssingen-Utrecht-Enschede gaat bepalen of er 4/5 lekkere winterdagen of voortzetting van het niks-winter-weer gaat plaatsvinden.
Want na dinsdag gaat het va kwaad tot erger en dat zelfs zonder enig lichtpuntje in de verte.
Ondertussen zitten we bijna halverwege de winter en heb ik hier in Spijkenisse nog geen etmaal achter elkaar negatieve temperaturen gehad, geen sneeuwval van betekenis, laat staan een sneeuwdek of Hellmannen, 1-jarige planten leven nog en bloeien zelfs deels. En het is niet onmogelijk dat ook de komende wat koudere dagen er hier geen nachtvorst gaat optreden.
Het valt tegenwoordig niet mee als winterliefhebber......
Want na dinsdag gaat het va kwaad tot erger en dat zelfs zonder enig lichtpuntje in de verte.
Ondertussen zitten we bijna halverwege de winter en heb ik hier in Spijkenisse nog geen etmaal achter elkaar negatieve temperaturen gehad, geen sneeuwval van betekenis, laat staan een sneeuwdek of Hellmannen, 1-jarige planten leven nog en bloeien zelfs deels. En het is niet onmogelijk dat ook de komende wat koudere dagen er hier geen nachtvorst gaat optreden.
Het valt tegenwoordig niet mee als winterliefhebber......
Het sneeuwt hier volop. Aanvankelijk nog natte sneeuw maar het begint al voorzichtig te blijven liggen op grasvelden. Er kan zich nog een pak vormen. Wel vaker deze eeuw kwam het voor dat er een sneeuwdek werd gevormd terwijl de temp iets boven nul was.
Saai, saaier saaist! 😠
Amoc van mij mag je stilvallen, eindelijk terug naar een koud klimaat!
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
-
Gefeliciteerd Ko. De modellen zaten er gelukkig voor jou, flink naast. Stuk noordelijker.
Zowaar vorst vannacht in grote delen van het land.
Toch gek hè, grote delen NL vorst terwijl juist in de delen waar het niet vriest de meeste sneeuw valt. Hier inmiddels bijna een gesloten sneeuwdekje op grasvelden maar het is bijna gestopt met sneeuwen.dus het zal geen pak worden. Maar beter iets dan niets.Cobelens, S.A. (Sebastiaan) schreef: ↑09-01-2025 08:55Gefeliciteerd Ko. De modellen zaten er gelukkig voor jou, flink naast. Stuk noordelijker.
Ja heerlijk dat ze ernaast zaten. Al blijf ik het wel gek vinden in een moderne tijd waarin de techniek daarin juist beter zou moeten zijn dan vroeger, maar het is net andersom.
Saai, saaier saaist! 😠
Ja inderdaad, degenen die het treffen met sneeuw, veel plezier!
Ben in het eerdere bericht te voorbarig geweest vwb saai en zacht voor het hele land.
Onderstaande pluim ZO laat zien dat de kou daar ook ná dinsdag plakkerig gaat worden. Die gaan als het meezit gewoon echt een winterse periode van belang meemaken.
Hier op een afstandje van nog geen 100 km kijk ik neutraal mee
Ben in het eerdere bericht te voorbarig geweest vwb saai en zacht voor het hele land.
Onderstaande pluim ZO laat zien dat de kou daar ook ná dinsdag plakkerig gaat worden. Die gaan als het meezit gewoon echt een winterse periode van belang meemaken.
Hier op een afstandje van nog geen 100 km kijk ik neutraal mee

Het beetje sneeuw dat was gevallen daarstraks is helaas smeltende. Ondanks het maar een kleine fractie boven nul is. Wie weet heeft de winter nog wel meer kleine verassingkjes in petto.
Saai, saaier saaist! 😠
-
Vannacht komt het wederom tot sneeuw, dit keer in buien. Ik sluit niet uit dat het plaatselijk wit wordt. Wederom bij Ko? Het zou zo maar kunnen...
John, hoe is de situatie bij jou?
John, hoe is de situatie bij jou?