Haha ja 't is echt niet moeilijk hoor. Maakt me niet uit op wat voor manier het koud is, als 't maar koud is. De term vies koud kende ik nog nietSebastiaan schreef: ↑10-12-2024 21:03Minder dan 1c verschil te De Bilt tx en tn. Vies koud. Stevige wind. Geen sprankje zon. En dan zie ik Ko in zijn element zijn
Winter 2025
Re: Winter 2025
Amoc van mij mag je stilvallen, heerlijk weer terug naar een kouder klimaat!
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
Oh, oh.
Schrijf je net dat alles in duidelijke kansloosheid verkeert en dan komt AI00z toch weer met iets dat er beter uitziet.
Schrijf je net dat alles in duidelijke kansloosheid verkeert en dan komt AI00z toch weer met iets dat er beter uitziet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ook GFSoper06 brengt ons de komende 2 weken geen winterweer, zelfs vrij zachte Kerstdagen in deze run.
Maar er wordt wél aan iets gebouwd, a la AI00z, waar we nog profijt van kunnen krijgen voor het einde van het jaar
Maar er wordt wél aan iets gebouwd, a la AI00z, waar we nog profijt van kunnen krijgen voor het einde van het jaar
-
Ja, die laatste is echt prachtig.
Terwijl ik letterlijk naar wordt van wat er van het andere weerforum in dit land is geworden.
Word ik ook niet vrolijk van de weerkaarten op korte termijn.
Want het bracht dan teleurstellend weinig op thermisch gebied, ook vandaag voelde ik de noordooster nog met iets meer dan 3 C op de teller het wel gewoon als winter.
En de kaart vandaag geeft de setting ook weer, met lagedruk ten ZW en H ten NW/NO. Maar dat beeld wordt in een dag of 3 totaal gewijzigd in wat een anti-winter patroon genoemd mag worden, met H ten Z en stoet aan L ten W/N/O.
Een zachte volgende week is het resultaat, vanaf het midden van de week nog toenemend zonaal en zacht met soms etmaalwaarden rond de 10C.
Weekend voor de Kerst is er nog steeds meandering van het patroon mogelijk, zie ook de pluim met de oper als het warmste lid praktisch, gemiddeld richting thermisch normale Kerstdagen met zelfs kans op winterse neerslag. Maar de oper12z toont niet wat er in de 06z werd geschetst, geen Scandi-H dus, maar continue redelijk zwakke westelijke ruggen die voor tijdelijk kouder weer zorgen tussen zachtere fasen.
Word ik ook niet vrolijk van de weerkaarten op korte termijn.
Want het bracht dan teleurstellend weinig op thermisch gebied, ook vandaag voelde ik de noordooster nog met iets meer dan 3 C op de teller het wel gewoon als winter.
En de kaart vandaag geeft de setting ook weer, met lagedruk ten ZW en H ten NW/NO. Maar dat beeld wordt in een dag of 3 totaal gewijzigd in wat een anti-winter patroon genoemd mag worden, met H ten Z en stoet aan L ten W/N/O.
Een zachte volgende week is het resultaat, vanaf het midden van de week nog toenemend zonaal en zacht met soms etmaalwaarden rond de 10C.
Weekend voor de Kerst is er nog steeds meandering van het patroon mogelijk, zie ook de pluim met de oper als het warmste lid praktisch, gemiddeld richting thermisch normale Kerstdagen met zelfs kans op winterse neerslag. Maar de oper12z toont niet wat er in de 06z werd geschetst, geen Scandi-H dus, maar continue redelijk zwakke westelijke ruggen die voor tijdelijk kouder weer zorgen tussen zachtere fasen.
-
EC12u oper biedt niets. En zo gaan we al aardig richting kerst.
Ronald, je laat de pluim zien van de verwachte temperatuur op 850hPa.
Wist je dat de normale temperatuur op die hoogte voor ons land circa 0 graden bedraagt, gedurende de hele winter?
Dat betekent een normale temperatuur van +10 graden of hoger aan de grond.
Grenslaagperikelen maken koudere dagen mogelijk ondanks die normale temperaturen op 850hPa.
Er zit dus geen thermische daling in ons winterseizoen in de atmosfeer als geheel.
Wist je dat de normale temperatuur op die hoogte voor ons land circa 0 graden bedraagt, gedurende de hele winter?
Dat betekent een normale temperatuur van +10 graden of hoger aan de grond.
Grenslaagperikelen maken koudere dagen mogelijk ondanks die normale temperaturen op 850hPa.
Er zit dus geen thermische daling in ons winterseizoen in de atmosfeer als geheel.
Was vergissing John, onderstaand de temp pluim, ter ondersteuning van wat ik in dat bericht opmerkte over normalisering 3e decade, met uiteenlopende oplossingen meer en meer richting Kerst. Bewuste kaart van 1500 meter laat wel het verschil zien in fasen of leden met polaire aanvoer, en dus waarden tussen -5 en -10 C of juist de maritiem sub tropische luchtsoorten met temp van 5 C. De onzekerheid blijkt er ook wel uit, bijna 2-deling de letterlijk laatste dgn en inderdaad de witte lijn in de grafiek is de normaal voor de tijd van het jaar.
ECoper12z kiest na de zachte zuidelijke hogedrukfase volgende week richting het einde voor een patroon met afwisselend wat kouder NW en zachter ZW, identiek praktisch aan GFSoper12z.
Levert in ieder geval afwisseling op tijdens Kerst. De 1e dag frontale regen in maritiem sub tropische lucht waarin het op het einde van de dag in het ZW tot 12 C kan worden.
Op de 2e juist polaire NW aanvoer, max tussen 4-6 C en tijdens buien kans op winterse neerslag.
ECoper12z kiest na de zachte zuidelijke hogedrukfase volgende week richting het einde voor een patroon met afwisselend wat kouder NW en zachter ZW, identiek praktisch aan GFSoper12z.
Levert in ieder geval afwisseling op tijdens Kerst. De 1e dag frontale regen in maritiem sub tropische lucht waarin het op het einde van de dag in het ZW tot 12 C kan worden.
Op de 2e juist polaire NW aanvoer, max tussen 4-6 C en tijdens buien kans op winterse neerslag.
nederland waait met alle winden mee
excuses, Overplaatsing windkaart Nederland wil niet lukken