Klimaat verandering een feit in Nederland!!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Klimaat verandering een feit in Nederland!!

Bericht door Albert » 09-11-2023 00:33

Schoonoord 09 -11-2023,

Weervrienden,

Zoals jullie weten hou ik van extremen voor wat betreft het weer.
Droogte en warmte zijn mijn favorieten daarin. Aan warmte tot nu aan toe geen gebrek.
Droogte daarentegen wel. De maand oktober loog er niet om. Veel te warm verlopen!! Ook duidelijk veel te nat verlopen.
Nu zijn we in november beland. Alweer bijna 10 dagen. En wat zien we. Regen, regen en nog eens regen.
En op de thermometers. Dubbele cijfers nog steeds en hoge nacht temperaturen.
En als we naar buiten kijken. Nog altijd heel veel blad aan de bomen. En wat raar..... vrijwel geen vallende eikels / beukennoten.
Afijn. Bekijken we samen de weermodellen dan zien we voor de maand december nog zelfs geen verschil.
Neerslag zal ietsjes afnemen. Geldt ook meteen voor januari. Februari beloofd zelfs zeer zacht te verlopen. Al met al. We zijn dan inmiddels
weer ruim drie maanden verder. Nederland zit er nu ook middenin. Het is duidelijk zichtbaar ook. De klimaatverandering in ons land is een feit!!
Met name zichtbaar en ook voelbaar gedurende de herfst- en wintermaanden.

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Klimaat verandering een feit in Nederland!!

Bericht door John » 09-11-2023 10:34

Ruim 30 jaar geleden konden we de titel van dit topic al gebruiken. Vooral in 1988 (na het drietal koude winters 85-87) was er sprake van een temperatuursprong.

Adwin
Berichten: 541
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Klimaat verandering een feit in Nederland!!

Bericht door Adwin » 09-11-2023 18:31

Omdat het klimaat altijd veranderd is er een dertig jaar gemiddelde genomen. En volgens afspraak is dat het klimaat. Nou is dat zo gekozen omdat klimaat veranderd. Anders hoef je geen 30 jaar te nemen maar bijvoorbeeld een eeuw of meerdere eeuwen.

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: Klimaat verandering een feit in Nederland!!

Bericht door Albert » 19-11-2023 02:03

Schoonoord 19 november 2023,

Willen we het niet zien in de natuur? Ik begrijp er niets meer van.
Niemand hier is opgevallen dat er geen enkele eikel naar beneden komt vallen.
Beukennoten idem. Vorig jaar schrok ik meerdere malen als ik met mijn auto huiswaarts reed. Pats!! Op mijn voorruit of op het dak van mijn auto. Dit jaar is dat nog niet gebeurd. Dit gaat zo langzamerhand steeds meer en meer duidelijker betekenen dat we met een extreem zachte winter te maken gaan krijgen. Het El-Nino effect als de Klimaat verandering.
Let op mijn woorden. Een extreem zachte winter kunnen wij tegemoet zien. Al zal deze nat en vooral winderig gaan verlopen. Waarop baseer ik dit. Wel, de de natuur zorgt voor blijvend evenwicht. Altijd!! Er blijft evengoed door dit fenomeen, genoeg voedsel bestaan voor de dieren in het wild. Dus daar hoeven wij ons dus NOG geen zorgen over te maken de komende winter.

Plaats reactie