2023! Een jaar van extremen en records.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Hans
Berichten: 1743
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Hans » 14-10-2023 08:43

Enschede-W: donderdag bijna 30 mm
Vrijdag 22 mm
Zaterdagnacht 17 mm
Ik begon bijna te twijfelen aan mijn regenmeters
Na de droge episoden toch wat evenwicht in de natuur....

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Dick » 14-10-2023 10:01

Capelle aan den IJssel, Oostgaarde. Donderdag 29, vrijdag 25, vannacht nog eens 7 millimeter. Heel ouderwets met een 'glaasje' gemeten, want de regenmeter van mijn Davis functioneert niet goed. De waarden die het station aan Sylphide doorgeeft zijn structureel te laag. Ik vertrouw daarom op mijn glaasje.

Pieter
Berichten: 3061
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Pieter » 21-10-2023 22:24

Eigenlijk is 2023 niet heel bijzonder te nomen Geen echte winter en zomerhitte van 30 C en meer ook bijna niet gehad , wel al 6 maanden met meer dan 100 mm regen dag springt er wel uit, dat was 5 juli met de zomerstorm Poly ,Vlak bij mijn huis zag en hoorde ik 3 populieren tegelijk om waaien , We hebben het daarna druk gehad met opruimen van omgewaaide bomen , Zelfs nu ( 21 oktober) liggen er in heel Purmerend nog takken en stammetjes

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Albert » 22-10-2023 02:19

Schoonoord 22 oktober 2023,

Allereerst bedankt voor de reacties. Top!! Ik ga verder met de mei maand.
Mei was in weer termen een normale maand te noemen. Niets meer en niets minder. Ook wat temperatuur betreft.
!3.5 graden tegen een een normale 13.4 graden.
De eerste warme dag, 20 graden, van het afgelopen jaar werd gemeten op 4 mei.
In De Bilt werd het op deze dag om precies te zijn 22.1 graden.
Al met al kende De Bilt 13 van dit soort warmte dagen tegen normaal 11 van dit soort dagen.
Deze maand kende geen zomerse dagen van 25 graden of meer. Normaal mogen we 4 van dit soort dagen noteren.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Ko » 22-10-2023 09:49

Verwoerd, P. (Pieter) schreef:
21-10-2023 22:24
Eigenlijk is 2023 niet heel bijzonder te nomen Geen echte winter en zomerhitte van 30 C en meer ook bijna niet gehad , wel al 6 maanden met meer dan 100 mm regen
Uhm, juni en september vergeten? Beide maanden een lange hittegolf en bovengemiddeld aantal tropendagen. :roll:

Hier net andersom, al bijna zes droge maanden op rij. Oktober lijkt die trend misschien te doorbreken. Nog 10 mm nodig tot normaal, wat waarschijnlijk wel zal lukken.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Albert » 26-10-2023 22:03

Schoonoord 26 oktober 2023,

Ik ga door met de gedenkwaardige maand juni 2023. Wat een extremen heeft die maand in Nederland veroorzaakt voor wat betreft "Het Weer". We beginnen maar met de temperatuur. De gemiddelde temperatuur kwam uit op 19.4 graden. Dit tegen normaal 16.2 graden in De Bilt.
Daarmee was het meteen recordwarm. Zo warm was het in 300 jaar nog nooit in Nederland geweest!
Dan het aantal zonuren. De zon scheen in deze juni maand 328 uur. Dit tegen 214 uur zonuren die we normaal mogen verwachten. Dus ook nu weer een record te pakken. Zoveel uur heeft de zon nog nooit geschenen in een juni maand.
Voor wat betreft de neerslag het volgende.
De juni maand begonnen we met een neerslagtekort van 69 mm. Het neerslagtekort liep aan het einde van de maand op naar 169 mm.
Er verdampte soms op een dag 4 mm. Overigens viel er hier daar meer neerslag. Ik lees dat graag van jullie terug.
Juni leverde 28 warme dagen op van boven de 20 graden. Gemiddeld zijn dat 16 dagen.
Verder leverde deze maand 16 zomerse dagen van boven de 25 graden op. Normaal zijn dit er 5.
Op de eerste zomerse dag moesten we dit jaar erg lang wachten. Deze viel op 9 juni.
In De Bilt viel de eerste tropische dag op 11 juni. Nummer twee viel op 25 juni met 31.3 graden.
Ondanks dat dit de warmste juni aller tijden was, is een officiële landelijke hittegolf uitgebleven.
Regionale hittegolven waren er wel. Sommige duurde ook een vrij lange periode.
Laten we weer met zijn allen, voor wat betreft deze juni maand onze eigen bevindingen hieronder noteren.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Vincent » 29-12-2023 01:19

-Warmste jaar (De Bilt);
-Natste jaar (alle hoofdstations);
-Opnieuw een topzomer, ondanks een compleet verregende vakantieperiode;
-Opnieuw een zeer zonnig jaar (met dank aan mei, juni en september).

Het zegt me allemaal (vrijwel) niks meer, want ons weer is redelijk voorspelbaar geworden door de steeds hardnekkigere hogedrukgebieden boven Spanje en Rusland. Op zich kan ik de mooie zomers van het nieuwe klimaat wel waarderen, maar dan wel als persoon, en niet zo zeer als weerliefhebber. Op een eindeloze parade van gezapige regenfronten zit ik echter al helemaal niet te wachten (ik weet het, voor de meesten hier is dit juist het enige lichtpuntje van het afgelopen jaar geweest ;) )...

Kalil
Berichten: 435
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Kalil » 01-01-2024 10:59

Mijn terugblik op het jaar 2023:

Het was een bijzonder weerjaar met meerdere records die aan diggelen gingen en meerdere weerextremen. De winter, met december 2022 erbij, stelde niks voor. Net als altijd het boterzachte en regenachtige weer. En toen kwam het lenteseizoen, het was nog wachten op de echte warmte, maar zodra we in de junimaand zaten werd het allemaal wat interessanter. De junimaand was warmer en zonniger dan ooit terwijl de zomervakantiemaanden juli en augustus juist kletsnat verliepen. Voor mij was storm Poly op 5 juli wel een van de interessante weerextremen van de zomer en van dit hele jaar. Het maakt ook nog extra leuk als je bedenkt dat het op 8 en 9 juli gewoon weer tropisch warm werd. Daarna volgde een lange natte periode met vaak veel regen en soms ook bijzonder lage temperaturen zoals die 15,9 graden in De Bilt.

Het bijzondere aan dit jaar was ook dat het na een reeks jaren van een aantal droge episodes (met name tijdens de zomers) het dit jaar juist kletsnat was en ook tijdens de zomerperiode waarin we eerst in een recordlange droge periode bevonden. Wat betreft de periode tussen begin september en begin november kan ik er niet veel van zeggen omdat ik niet in Nederland was maar vanuit het buitenland volgde ik alsnog alles. De zomer leek in september en ook in oktober nog terug te keren, maar diezelfde oktobermaand verliep ook weer kletsnat en dat gold ook voor de laatste twee maanden van 2023. En ja, het was dan wel even licht winters in een korte periode begin december maar veel stelde het - net als vaak - allemaal niet voor. En voor de verandering hebben we weer eens een paar goede herfststormen te pakken gehad. Recordwarm en recordnat 2023 dus met een paar bijzondere en interessante momenten gehad.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Ko » 01-01-2024 14:15

Ik kijk niet graag terug op '23. Vond het een vreselijk jaar. Allemaal dingen die ik juist verafschuw.

Ik kan kort zijn: het was veel te warm veel te zonnig en te droog. Ja je leest het goed: te droog. Die vele talrijke zomerbuien die hier meermaals doodleuk langstrokken met droge 0 mm kater achterlatend, de bloedhete droge juni en september met in beide maanden een lange hittegolf en tegelijk ook beiden heetsten in 300 jaar (!), maar liefst zes maanden achter elkaar (ver) boven de 200 zonuren. Alleen eind juli en begin augustus tijdelijk ook hier een paar dagen wat meer regen, maar zelfs desondanks dat kwam het maandtotaal maar iets boven normaal uit. Ook mei was een te droge maand omdat er na de hoosbuien in de eerste decade daarna niks meer viel.

Dat het hier ook buiten de zomer om veel droger was dan elders bewijzen de jaartotalen van andere jaren wel. Voor dit jaar kwam ik maar op 901 mm uit. Van de laatste 15 jaar waren de jaren 2008-2012 en 2015-2016 hier veel natter. Drie jaren daarvan (2011, 2012 en 2016) scoorden hier (ruim) boven de 1000 mm. Het is hier daarom absoluut niet het natste jaar ooit zoals in nieuwsberichten staat, dat is en blijft 2012 met 1065 mm. Heb het opgegeven om dat tegen mensen te zeggen die dat ook voor 2023 hier dachten. December is het dan ook hier gelukt boven de 100 mm te scoren, maar dan ook maar echt net met de hakjes over de sloot. Er viel hier gister niet zoveel regen als de bedoeling was.

Hoop dat 2024 interessanter wordt. Het begint in elk geval niet goed. Aanhoudend anti winters en ook geen somberheid. Zonloze dagen maken geen kans. December had de helft te weinig zonloze dagen. Ook gister en vandaag niet zonloos. Vele jaren in het verleden die ik veel boeiender vond dan 2023. Het zijn vooral de zomerseizoenen die me mateloos storen maar de overige seisoenen beginnen daar ook al steeds meer aan mee te doen op allerlei fronten.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Pieter
Berichten: 3061
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: 2023! Een jaar van extremen en records.

Bericht door Pieter » 01-01-2024 14:45

Wat in 2023 het meest op viiel was de enorme hoeveelheid regen, Van de 12 maanden waren er 7 boven de 100 mm met als topper november met 250 mm jaartotaal 1465 mm in Purmerend (bron; jan Visser ) wekenlang zonder een droge dag polders lijken wel moerassen ,Verder heb ik het niet echt ervaren als een warm jaar (juli en augustus waren gematigd ) en geen tropische dagen, maar de winter was prut, Winters zonder schaatsijs en sneeuwdek worden blijkbaar normaal , Over te lage grondwaterstand hoeft niemand nog te klagen , De te hoge waterstand wordt zelfs een probleem door onder gelopen kelders en blank staande parken. Na regen morgen wordt een droge en koudere periode verwacht

Een weergaloos 2024 gewenst voor iedereen

Plaats reactie