Herfst 2023

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2023

Bericht door Ko » 11-11-2023 09:24

In groot deel van het land regen en buien volgens de radar. Hier een strakblauwe lucht en zonovergoten. Wat is het toch steeds saaiiii!! :heelboos:
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Hans
Berichten: 1743
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Herfst 2023

Bericht door Hans » 11-11-2023 09:27

November gaat op de "normale" tour...
Nog niks bijzonders...
Wel lekker "actief" weer....

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2023

Bericht door Dick » 11-11-2023 10:44

Nee hier Ko, hier schijnt de zon ook, af en toe. Het schijnt een aardig weekend te worden, ook fijn voor al die mensen die uitstapjes maken, gaan recreëren of sporten. Ik ga proberen de komende dagen uit te zieken; heb me met een zware verkoudheid door de afgelopen werkweek heengesleept. Ik had even niet de luxe om me ziek te melden. Veel van mijn collega's zijn ziek, zwak en misselijk. Dankzij dit miserabele weer gedijen virussen volop. We zijn al die nattigheid sowieso kotsbeu. Het is erg moeilijk gemotiveerd te blijven. Het is niet alleen geregeld onwerkbaar weer (al viel het afgelopen maandag en dinsdag nog mee), maar onze werkgebieden worden, vanwege modder en drassigheid, ook onbegaan/werkbaar. Hopelijk wordt het de komende tijd "saai weer", maar waarschijnlijk mag ik me, met mijn collega's de komende werk werkweek ook weer bij tijd en wijle nat laten regenen. Als meewerkend voorman moet ik zelf dan op de been blijven en mijn collega's/medewerkers zien te motiveren. Zolang het nog gaat, gaat het. Je kunt het werk niet 'zomaar' neerleggen. Je hebt je opdracht, taak en verplichtingen en er moet ook gewoon brood op de plank komen. Je bent verantwoordelijk naar je opdrachtgever, werkgever, je medewerkers en uiteindelijk ook naar de samenleving. Dat is soms heel pittig, dat kan ik jullie verzekeren. Vanwege botsende belangen. Vroeger had je een campagne (op t.v en/of radio), "Sta eens stil bij het werk aan de weg". De dubbelzinnigheid is duidelijk, want hoe vaak mopperen we niet over "al die wegwerkzaamheden". Daar maak ik me zelf ook schuldig aan. Ik zou het breder willen trekken: "Sta eens stil bij al het buitenwerk". Er wordt gewerkt voor dag en dauw en in nacht en ontij. Niet altijd hebben zij (wij) de luxe te schuilen of het werk neer te leggen. Soms moet 'het' gewoon af, in het besef dat er overlast voor omwonenden en passanten wordt veroorzaakt. En ja, soms wordt groenonderhoud slecht uitgevoerd, of wordt het verwaarloosd. Dat zie ik zelf ook en daar maak ik me ook wel eens druk over. Ik krijg van mensen niet alleen complimenten voor, maar ook klachten over ons werk. Dat gaat vaak ook over beheer, of inrichting, waar ik dan weer niet verantwoordelijk voor ben. Je kunt het bovendien niet iedereen naar de zin maken. Bedenk wel dat we ons best doen in weer en wind en er vaak wordt gebuffeld. En her en der laten we daarbij wat steekjes vallen, we zijn ook maar mensen. Kortom, ik houd een pleidooi voor alle buitenwerkers. Ik kan je verzekeren dat helemaal niemand op een bouwplaats, langs de weg, achter de vuilniswagen, met de post of een pakketje voor je deur, werkend op het land of in een park, etc., staat te juichen in de regen. Laat staan dat ieder zonnestraaltje wordt vervloekt.
Goed, ik heb mijn hart weer uitgebreid gelucht en ben weer lekker in herhalingen gevallen. Fijn weekend allemaal en probeer van het weer te genieten. Ik ga de droge momenten en de zonnestralen koesteren en zal af en toe de regendruppels vervloeken.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2023

Bericht door Ko » 11-11-2023 12:47

Haha terwijl Dick ieder regendruppeltje vervloekt doe ik dat met iedere zonnestraal. En dat is niet voor niets. Het hele zomer halfjaar elke maand boven de 200 zonuren. Volgens mij juni en september zelfs 300 nee daar word je vrolijk van als somber en actie liefhebber. Echt 2023 is voor mij een van de saaiste jaren aller tijden. Vooral de weerbeeld saaiheid van het zomer halfjaar is zich ook al steeds vaker in het winter halfjaar aan het nestelen. Op de voet gevolgd door vrijwel constant aanhoudende extreme tweedeling. November en december gaan er vreselijk genoeg gewoon mee door.

Ben al op het punt om sowieso te stoppen met het zomerseizoen. Jaarlijks een of meerdere heetste droogste en zonnigste maanden aller tijden zoals dit jaar komen m'n strot uit. Daar staat voor mij niks leuks genoeg meer tegenover. Had september nog niet eens volledig bijgewerkt dus kun je nagaan hoe erg de desinteresse is geworden. Het winterseizoen geef ik nog het voordeel van de twijfel al kent ook die een slechte start. Had eigenlijk de weerbeelden al weer bij moeten houden sinds 1 november vanaf de start maar het is nog steeds zo saai dat ik zelfs daar nog niet mee begonnen ben. Zo levert het steeds meer in.

Het zal er uiteindelijk op uitdraaien dat ook het winterseizoen eraan zal gaan en ik alleen nog maar de interessantste winters zal overnemen en bewaren. En dat zullen er gezien de extreem toenemende saaiheid niet veel zijn. Als ik terugkijk op de afgelopen 20 jaar is het ook maar een klein handje wat ik boeiend vond. Het is helaas niet geworden wat ik ervan had gehoopt toen ik er ooit aan begon eind 1995. Ach ja, nog andere hobby's genoeg.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2023

Bericht door Dick » 11-11-2023 14:10

Mijn belangstelling voor het weer is gestart in de winter van 1978/79, die zeer waarschijnlijk de strengste uit mijn leven zal blijken te zijn. Het was in alle opzichten een fascinerende winter en dat is voorzichtig uitgedrukt. Extremen zoals we dat seizoen hebben beleefd zouden ons openbare leven tegenwoordig compleet ontwrichten, veel erger dan 45 jaar geleden. Ik ben bang dat er veel doden in ons land zouden vallen, vooral door verkeersongelukken. We zijn als samenleving veel kwetsbaarder geworden en als individu niet veel meer gewend.
Ik ben na die winter gestart met een weerjournaal, met eerst alleen beschrijvingen, later ook met eigen meetgegevens. Nog even volhouden en ik heb een persoonlijk archief van een halve eeuw. Mijn grootste drijfveer is nu om verslag te doen van de klimaatverandering die zich voltrekt vanuit mijn eigen waarneming(en). Dat klinkt behoorlijk ambitieus en misschien een tikkeltje arrogant. Ik heb nu zelf zowel data van het 'oude' als het 'nieuwe' klimaat verzameld. Niet direct wetenschappelijk, maar huis-tuin- en keuken weeramateuristisch. Daarmee hoop ik al dat nepnieuws en desinformatie van 'ontkenners' te lijf te kunnen gaan. Ook erg ambitieus en een tikkeltje arrogant misschien. Veel mensen roepen namelijk van alles, hebben een grote mond en vooral een mening, zonder zich ergens in te hebben verdiept. Dat zie ik vooral bij commentaren op Facebook, echt verbijsterend soms! Sowieso vergeten mensen snel en is het geheugen per definitie selectief. Dan helpt zo'n papieren archief, hoop ik maar.
Om een lang verhaal kort te maken: ik houd van (het) weer en soms vervloek ik het. Ik leg vast uit interesse en passie. Ik werk aan mijn eigen klimaatarchief. En hoop dat al die volgeschreven schriftjes (ik ben nu aan no. 261 bezig) na mijn dood niet in een papiercontainer verdwijnen. Dat zou toch zonde zijn, maar daar heb ik geen zeggenschap over. Al was het weer op verreweg de meeste van de 15.562 dagen die ik tot nog toe heb beschreven toch wel saai.

Hans
Berichten: 1743
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Herfst 2023

Bericht door Hans » 11-11-2023 15:28

Dick, ik ga met je mee maar dan vanaf 1983 (warme zomer)
Het weer interesseerde me al vanaf de zestiger jaren. Mooie sneeuwwinters met veel kwakkelkou maar mieters interessant!
Het huidige herfstweer accepteer ik voluit zoals het is en wordt....
Zit toch niets anders op toch?
Het blijft allemaal subjectief wat weerbeleving betreft. Wat de één prachtig vindt vindt de ander maar zo zo....
Zolang er maar geen slachtoffers vallen of grote schade plaats vindt.
Het weer als weerhobbyist is om te genieten (wolkenluchten, zon, wind voelen, neerslag ervaren, enz.)
Bedenk: elke situatie is uniek en komt op die manier niet terug...
Ik hoop voor jou dat er gauw mooie droge dagen aankomen met wat vorst in de nachten....
IJdele hoop??

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2023

Bericht door Sebastiaan » 11-11-2023 20:02

EC oper LT, leuke setting voor Scandinavie.
-5c over Denemarken :hamer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Herfst 2023

Bericht door Paul » 12-11-2023 08:01

Prachtig slot van de EC-run vanmorgen. Mooie opmaat naar de Wintermeeting, hopelijk blijft deze overeind.
ECMOPEU00_240_1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2023

Bericht door Sebastiaan » 12-11-2023 08:30

Ja, zeker mooi, 850 hPa toont de -5c over ons land. Oei! :applaus:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kalil
Berichten: 435
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Herfst 2023

Bericht door Kalil » 12-11-2023 09:04

Na maandag geleidelijke temperatuurdaling, in het volgend weekend weer een stijging. Wat de Control daarna doet gaat waarschijnlijk toch niet uitkomen. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie