Davis weerstation e.a.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Simon
Berichten: 3
Lid geworden op: 23-06-2023

Davis weerstation e.a.

Bericht door Simon » 02-07-2023 17:13

Dag weerliefhebbers

Een week geleden onderstaand bericht gepost in het besloten gedeelte van het forum. Maar een week later niks geen respons, daarom hier maar eens proberen. Dit 'leeft' meer als ik het zo bekijk....


Sinds afgelopen week ben ik lid van de VWK. Dan is het misschien ook wel zo netjes om me even voor te stellen. :)

Simon Bosma, 43 jaar en woonachtig in het Friese Eastermar. In het dagelijks leven ben ik communicatieadviseur bij een gemeente.
Het weer heb ik altijd interessant gevonden. Thuis 's middags rond half 1 moest het altijd stil zijn want dan kwam Hans de Jong voor de radio (weet ik niet zoveel meer van) en later werd dat natuurlijk Piet Paulusma. Knap wat deze mensen door middel van cursus en zelfstudie hebben bereikt.

Cursussen?
Jaren terug, eind jaren '90 bij Teleac (jawel, dat bestond toen nog) de cursus De Wereld van het Weer eens gevolgd. Deze cursus werd gegeven door Erwin Kroll. Het cursusboek toen nog per telefoon aagevraagd bij Teleac (wij hadden nog geen internet).
Wanneer iemand tips heeft voor een cursus, dan hou ik me zeker aanbevolen.

Davis Vantage Pro
Sinds 8 jaar heb ik een Davis Vantage Pro. Dit weerstation draait standalone en de resultaten zijn hier alleen thuis op het display te zien.
Op zich zou ik het wel leuk vinden om ook gegevens bijvoorbeeld aan WOW of anderen te leveren of een eigen website op te zetten. Hoe dat werkt, daar ben ik me in aan het verdiepen. Ik vraag me alleen af of mijn huidige Davis van 8 jaar nog de moeite loont om aanvullende apparatuur hiervoor aan te schaffen. Tips hoor ik graag, vwb website, techniek e.d..

Voor wat betreft windmeting, want dat doe ik nu niet, daarvoor wil ik eigenlijk een 10 meter hoge telescoopmast. Deze zou vastgemaakt kunnen worden aan de hardhouten pergolapaal. Een telescoopmast omdat de windmeter ook wel eens onderhouden moet worden en men dan niet halsbrekende toeren op een dak hoeft uit te halen. Is zoiets mogelijk denken jullie?

Dit was het eerst wel zo'n beetje. Tips of vragen? Ik hoor het graag! :)

Plaats reactie