‘Nieuwe klimaat fnuikend voor de romantiek van het weer’

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

‘Nieuwe klimaat fnuikend voor de romantiek van het weer’

Bericht door Sebastiaan » 30-05-2023 18:13

Behalve andere dingen, is klimaatverandering ook fnuikend voor de romantiek van het weer. Daar waar Nederland nog niet zo lang geleden één van de meest gevarieerde klimaten ter wereld had, regeert tegenwoordig vaak de eentonigheid. Het wordt er voor de weerfanaten niet mooier op, nu ze steeds vaker op oude verhalen moeten teruggrijpen om nog iets van de romantiek van het weer van ‘toen’ terug te halen. Of de grens over moeten, om het elders op te zoeken. En dan is dat reizen is ook weer niet goed voor het klimaat.
Het was de sneeuw die mijn interesse in het weer in de jaren zeventig van de vorige eeuw stevig aanwakkerde. Gecombineerd met de storm die in de nacht van 2 op 3 januari 1976 over Nederland trok en die ik als 7-jarig jongetje, samen met mijn broertjes, in het huis van mijn opa en oma in het Veluwse Nunspeet meemaakte. De spierballen die de natuur toen toonde, lieten een onuitwisbare indruk achter, evenals de sneeuw en de vorst later in die winter. Vanaf dat moment stond mijn route vast; ik wilde weerman worden.

De winter het grootste slachtoffer
Inmiddels vraag ik me steeds vaker af, of die belangstelling voor het weer er, zou ik in deze tijd 7 jaar zijn geweest, ook wel was gekomen? Het is er door alle veranderingen in het klimaat in Nederland niet interessanter op geworden. Is de winter het grootste slachtoffer van de stijgende temperaturen en de veranderingen in de drukverdeling in Europa die daarbij horen, ook de lente – het vroegere overgangsseizoen tussen de winter en de zomer – heeft aan glans verloren. Als je een beetje overdrijft, hebben we nog de volgende smaken: de voorzomer, de zomer, de nazomer en een lange herfst.

Als vroeger de herfst naderde, begon het te tintelen. De eerste nachtelijke vorst kwam eraan, de eerste winterse bui, een storm. Natuurlijk waren er ook toen in de herfst langdurige perioden met zuidelijke winden en de bijbehorende nazomerse perioden, ook in de oktobermaand. En waren stormen zeker niet jaarlijks van de partij. Toch leek de straalstroom eerder op gang te komen dan tegenwoordig, koelde het in het noorden van Europa makkelijker af en wist de winter Nederland echt al weleens in de novembermaand te bereiken. Tegenwoordig is november de saaiste weermaand van het jaar. Er gebeurt werkelijk helemaal niets. En als je een beetje pech hebt, houdt dat novemberweer ook in de winter daarna nog lange tijd aan, zoals ook dit jaar het geval was.

Noordwestenwinden brengen niets meer
Onweer op het dorre hout, geeft een winter nat en koud, luidt de weerspreuk. We maken het weinig meer mee. Zeker niet in het najaar. Noordwestelijke winden met buien van zee, die het in de spreuk bedoelde onweer met zich meebrengen, komen in het najaar nog nauwelijks voor. Of zijn, als het wel nog eens gebeurt, gewoon niet koud genoeg meer.

Aan weerromantiek gedurende de wintermaanden, is de laatste 10 aar een schrijnend gebrek. Waar is de Elfstedenkoorts gebleven en wie kent de toertochten nog die als opwarmertjes voor de Toch der Tochten golden? Tegenwoordig zijn we al blij als de eerste (en meestal laatste) marathon op natuurijs van het nieuwe seizoen kan worden gehouden. Nou ja, seizoen? Daar kun je bij één wedstrijd natuurlijk niet van spreken.

Het was in de winters vooral zacht
Ok, we hadden die prachtige winterweek in februari 2021 nog, al liet ook die wat liggen van de potentie die er oorspronkelijk aan was toegedacht. Ook december vorig jaar konden we even – en niet meer dan een beetje – schaatsen op natuurijs. In 2018 deed een staartje van de Russische Beer ons tegen het einde van de maand nog net aan. Maar verder was het meestal huilen met de pet op, regende het vaak, was het voornamelijk zacht en waren het alleen de af en toe voorkomende stormen die nog een beetje emotie brachten.

Afgezien van de hittegolven met bijbehorende droogtes en regen aan warmterecords viel het weer tijdens de zomermaanden op 4 juni 2019 voor het laatst echt op, toen een complex met zeer actieve onweersbuien over het land naar noordoosten snelde en het in de baan ervan op diverse plaatsen tot tornado’s kwam, onder meer in de buurt van Rheden. Gisteravond heb ik er nog even gekeken. Ondanks het feit dat we nu 4 jaar verder zijn, ziet het schadespoor er nog steeds imposant uit. Wel zie je de jaren er al echt aan af.

In de zomer de hogedrukgebieden
Veel vaker zat en zit de drukverdeling in de zomers vast, is variatie ver te zoeken en blijven de onweersbuien, die het geheel nog van enige emotie kunnen voorzien, grotendeels uit. Gisteren beschreven we nog hoe het hogedrukweer, dat in de zomers tegenwoordig zo normaal lijkt te zijn, misschien ook wel de norm van de toekomstige zomers gaat worden. Het is een vooruitzicht dat de weerromanticus in mij niet aanlokt.

Nog 3 weken, dan is het de langste dag. Daarna worden de dagen korter en hebben we alles weer voor de boeg, zou ik vroeger te pas en te onpas roepen. Maar wat hebben we eigenlijk nog voor de boeg, denk ik daar tegenwoordig bij. Ja, een lange, warme en droge zomer, zonder veel spektakel, gevolgd door een rustige herfst, met steeds weer nazomerweer. En dan ergens in november de overgang naar een herfstachtige winter. Met daarin een paar speldenprikjes van de kou, die de behoefte aan weerromantiek niet vervullen. Daarna al snel weer de eerste tekenen van de lente, die in de loop van april in een lange voorzomer overgaat. Waarna de hele cyclus opnieuw begint. En het wachten aanhoudt.

De berusting
Van uitstel komt afstel, het lange wachten zal uiteindelijk in berusten overgaan. In de acceptatie dat het nieuw klimaat echt anders is dan het oude. En dat de onderdelen van het weer, die ooit mijn belangstelling ervoor deden aanwakkeren en tot grote hoogte lieten groeien, er niet of nauwelijks meer zullen zijn. Alleen nog als herinneringen aan een tijd die was en niet meer is. Waarbij ik oud genoeg ben om nog te weten hoe het was. Voor steeds meer weerliefhebbers van tegenwoordig geldt dat niet meer. Die zullen zich alleen nog verbazen, als ze die verhalen nog eens horen of in boeken tegenkomen.

Als ik terugdenk aan de dingen die mij de laatste tijd, buiten het persoonlijke bestaan om, nog echt even raakten, dan kom ik behalve die ene week in februari 2021 en misschien de stormen van februari 2022 nog maar op twee dingen: de laatste ronde van de Grand Prix van Abu Dhabi op 12 december 2021 waarin Max Verstappen voor het eerst wereldkampioen Formule-1 werd en die vroege ochtend van 1 februari dit jaar, toen een spookrijder mij bijna van de donkere A12 kegelde. Eigenlijk is daarmee het hele verhaal wel verteld. https://www.weer.nl/nieuws/2023/nieuwe- ... n-het-weer

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: ‘Nieuwe klimaat fnuikend voor de romantiek van het weer’

Bericht door Ko » 30-05-2023 23:40

Mooi kloppend verhaal Sebas. Weinig aan toe te voegen. Hier hebben kennelijk toch meer weermensen last van, al lijkt dat niet als ze het over mooi weer hebben als de zon weer voor de zoveelste keer schijnt.

Ik mis zoveel dingen van weleer echt niet normaal!! Als ergste de afwisseling die er vroeger wel was. Winters die gemiddeld onder nul scoren qua wintergemiddelde ofwel de echte strenge winters. Nooit meer een Elfstedentocht. Op de voet gevolgd door een groot gebrek aan koele zomers van betekenis, ofwel gemiddelde zomertemp van in de 15 graden of koeler. En nog tal van dingen. Zomers zonder 30 graden, zomers zonder hittegolf, zomermaanden zonder 25 graden, forse afname van hagel- en onweersbuien in de zomer en sneeuwbuien in het winter halfjaar, nooit meer een voorjaar zonder 20 graden, stormloze herfsten, soms ook al stormloze winters.

Verder een zeer groot gebrek aan koud nat en somberheid over alle maanden en seizoenen van het hele jaar. Nooit meer jaren gemiddeld in de 8 graden. Nooit meer (zeer) sombere seizoenen en jaren. Vrijwel nooit meer maanden met veel mist. Alleen januari 2022 kon me nog bekoren en was goud waard

De laatste vijf jaar heeft de zomer ervoor gezorgd dat m'n weerhobby heeft moeten inleveren. Vanaf vorig jaar heb ik de weerbeelden weggelaten in de zomer zodat ik toch nog een beknopt overzicht hou. Was eigenlijk al gestopt vorig jaar maar als allerlaatste lijmpoging cq redmiddel dit dan toegepast. Als de zomers zo blijven de komende jaren gaat de zomer er wel definitief uit en hou ik alleen het winterseizoen nog.

Ondanks de extreem saaie zomerseizoenen is m'n zomerbeleving heden ten dage er toch op vooruit gegaan. Doordat ik niet meer meedoe met de zomertijd scheelt het toch een uurtje eerder de zonsondergangen en dat geeft een andere beleving, beetje alsof je in een ander land zit waar de zonsondergangen ook veel vroeger zijn. Weertechnisch doet het verder niets, het is gewoon puur de andere beleving eraan. De fijnste is de moeheid die ik nu niet meer heb, die ik ook vaak had op dagen als het niet warm was.

Waar ik verder nog op hoop is dat er in de toekomst nog grote wonderen gebeuren. Bijvoorbeeld het stilvallen van de Golfstroom waardoor noordelijk Europa kouder zou kunnen worden, herhaaldelijk grote vulkaanuitbarstingen die voor vele jaren voor afkoeling kunnen zorgen. Of gewoon weer het oude klimaat terug met z'n natuurlijke schommeling die er vroeger ook altijd was met of zonder achterliggende oorzaak: meer hogedruk in het winter halfjaar en meer lagedruk in het zomer halfjaar. Of eventueel zowel in de winter als in de zomer veel lagedruk kan ik ook prima mee leven. Wensen die nooit in vervulling zullen gaan ........ :hamer:
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie