Zomer 2023

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Yann » 31-08-2023 07:50

Ko schreef:
30-08-2023 10:46
Zelfs augustus wordt al als een nazomermaand gezien omdat het dan al 'zo vroeg' donker wordt 's avonds. :lol:
Pure aanstellerij en aangepraat leed. :x Hele volksstammen trekken in de zómermaanden massaal naar veel zuidelijkere bestemmingen, waar het in die tijd van het jaar véél vroeger donker wordt dan in Nederland en Vlaanderen. :| Niemand klaagt erover dat het daar "o zo vroeg" donker wordt. Nu is het wel zo dat het in die streken meestal zonnig en warm is in de zomer, maar in jaren als 2018 en 2022 hoefde je niet naar de Middellandse Zee voor een hete en droge zomer. Toch trokken ook dan Nederlanders en Vlamingen massaal zuidelijker. Dus hoezo de mensen zijn er zo bang van dat het "vroeg donker wordt 's avonds"?! :roll:
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Kalil
Berichten: 435
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Zomer 2023

Bericht door Kalil » 31-08-2023 10:16

Pluim. Nu nog niet zo warm, maar volgende week zien we regelmatig dagen richting 25c.
Afbeelding
Afbeelding

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Ko » 31-08-2023 10:31

Dejaegere, Y. (Yann) schreef:
31-08-2023 07:50
Dus hoezo de mensen zijn er zo bang van dat het "vroeg donker wordt 's avonds"?! :roll:
Ik denk omdat vroeger donker toch een beetje geassocieerd wordt met herfst en winter. Ergens snap ik hun wel een beetje. Zo vind ik zelf als winterliefhebber de maand februari ook al minder leuk omdat het dan al langer licht blijft 's avonds dan december en januari.

Het echte wintergevoel heb ik meer bij de maanden november tot en met januari, net als dat de echte zomerliefhebber dat zal hebben van mei tot en met juli.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Pieter
Berichten: 3060
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2023

Bericht door Pieter » 31-08-2023 16:45

Augustus neemt afscheid met 8 zomerse dagen(max 27,5 C ) en geen enkele tropische dag, Daarnaast nog 8 dagen waarop de 20 C niet bereikt werd een maand met veel regen en onweersbuien (Purmerend 189 mm ) maar ook droge en zonnige dagen met aangename temperaturen.

Kalil
Berichten: 435
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Zomer 2023

Bericht door Kalil » 31-08-2023 22:07

Pluim. Volgende week aanzienlijk warmer met volop zomerse temperaturen, Oper komt volgende vrijdag zelfs met temp richting 30c. Wel grote verschillen in de dagelijkse gang. Ook een aantal dagen vrijwel geen neerslagkansen.
Afbeelding
Afbeelding

Kalil
Berichten: 435
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Zomer 2023

Bericht door Kalil » 31-08-2023 22:12

Regio Zuidoost. Volgende week donderdag en vrijdag 30c.
Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2023

Bericht door Dick » 31-08-2023 22:41

Zelf vind ik het vooral vervelend dat het 's morgens steeds langer donker blijft. Ik moet nu alweer mijn licht aan op de fiets naar mijn werk. Merkwaardig genoeg heb ik veel minder moeite met 's avonds in het donker terugfietsen naar huis. Heeft vast iets met mijn biologische klok te maken, dat ik in het donker niet goed wakker word. Ik moet 's morgens ook echt koffie hebben om op stoom te komen.
Na de sombere winter kan ik intens genieten van het lengen van de dagen vanaf februari. Mijn behoefte aan daglicht is denk ik sterker dan aan zonlicht. Al kunnen donkere herfst- en winteravonden heel knus zijn.

Pieter
Berichten: 3060
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2023

Bericht door Pieter » 01-09-2023 10:16

Ik voel mee met Dick, S,morgens om 7 uur zit ik op de fiets naar m,n werk, Vanaf volgende week tot in maart is dat weer fietsen in het donker ,wat ik niet echt prettig vind De kou in de winter vind ik minder vervelend dan de duisternis Een koude periode met sneeuw en ijs kan ik nog waarderen, maar die duisternis minder, Ben altijd blij als het voorjaar aan breekt met langere licht dagen en de natuur die ontluikt.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Ko » 01-09-2023 12:37

Bravenboer, H.D.W. (Dick) schreef:
31-08-2023 22:41
Zelf vind ik het vooral vervelend dat het 's morgens steeds langer donker blijft. Ik moet nu alweer mijn licht aan op de fiets naar mijn werk. Merkwaardig genoeg heb ik veel minder moeite met 's avonds in het donker terugfietsen naar huis. Heeft vast iets met mijn biologische klok te maken, dat ik in het donker niet goed wakker word. Ik moet 's morgens ook echt koffie hebben om op stoom te komen.
Na de sombere winter kan ik intens genieten van het lengen van de dagen vanaf februari. Mijn behoefte aan daglicht is denk ik sterker dan aan zonlicht. Al kunnen donkere herfst- en winteravonden heel knus zijn.
Dick daar had ik ook altijd last van. Gelukkig dankzij latere werktijden nu niet meer. Kun je niet een uurtje later starten? Het heeft ook geen zin om net als ik op de wintertijd te leven want dan moet je er nog vroeger uit. Lastig. Als ze ooit nog eens met vroege werktijden zouden komen zou ik het afslaan.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Yann » 02-09-2023 11:58

Dick schreef:
31-08-2023 22:41
Na de sombere winter kan ik intens genieten van het lengen van de dagen vanaf februari. Mijn behoefte aan daglicht is denk ik sterker dan aan zonlicht. Al kunnen donkere herfst- en winteravonden heel knus zijn.
Bij mij is het andersom: voor mij zijn het aantal uren zon véél belangrijker dan de lengte van de dag. Liever een decemberdag met de hele daglichtperiode zon dan een 100 % bewolkte julidag. Hoewel volledig onbewolkte dagen in december natuurlijk veel zeldzamer zijn dan in juli. Voorts vind ik het wel goed dat er een aantal weken zijn dat het zeer laat donker wordt en zeer vroeg licht, maar dat wil daarom níet zeggen dat ik het hele jaar door de dagen zo lang zou willen hebben als rond 21 juni. :shock: Dat zou me bepaald geen deugd doen.

Die obsessie voor de daglengte die velen hebben, dat gejank van "De dagen korten weer, boehoehoe, wat een ramp! :(" zodra het augustus is, is grotendeels aangepraat leed in mijn ogen. Mensen praten elkaar dat van generatie op generatie aan. Mijn oude moraalridder heeft mij dat óók aangepraat in mijn kindertijd. Tegenwoordig ben ik daar erg kwaad voor op hem. :x Kan iemand mij vertellen waar anderen leed aanpraten goed voor is? :heelboos: :?

Over een heel jaar genomen, heeft elke plaats op aarde precies evenveel nacht als dag, en daar is niets mis mee in mijn ogen. :P
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Plaats reactie