Zomer 2023

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2023

Bericht door Dick » 02-09-2023 12:25

Yan schreef:

"Over een heel jaar genomen, heeft elke plaats op aarde precies evenveel nacht als dag, en daar is niets mis mee in mijn ogen. :P"


Eerlijk gezegd zou ik niet graag in het hoge noorden wonen, met die eindeloos lichte zomerdagen en constante duisternis in de winter. Mensen die daar wonen worden er ook depressief van. Over vijf maanden hoop ik wel de poolnacht te beleven, op Spitsbergen. Afgelopen februari hebben we dat ook geprobeerd, maar konden we niet landen op Spitsbergen vanwege noodweer. Ik heb toen in Zweeds Lapland (Abisko) wel diepvrieskou (tot -27 C) aan den lijve ondervonden en het poollicht gezien. Een onvergetelijke ervaring. Als toerist beleef je dit alles natuurlijk heel anders dan als bewoner.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Yann » 02-09-2023 17:49

Het hoge noorden is wel nog wat anders dan de 50ste tot 52ste breedtegraad. Mijn ouwe zegt vaak dingen als: "Het verschil tussen zomer en winter zou zo extreem niet mogen zijn, best zou zijn zoals in Sevilla. Daar is er ook een verschil tussen zomer en winter, maar een stuk kleiner dan hier." Nou, "extreem" vind ik wel overdreven. Ga dan eens naar de noordpool, waar het telkens zes maanden dag gevolgd door zes maanden nacht is. :roll: En dan woont hij nog in het uiterste zuiden van Vlaanderen, vlakbij de grens met Wallonië. In bijvoorbeeld Groningen, dat ongeveer 2,5 breedtegraden noordelijker ligt, is het verschil al wat groter.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Marcel
Berichten: 674
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Zomer 2023

Bericht door Marcel » 03-09-2023 22:40

Warmtegetal was bij 114,5 gebleven, maar zou nog wel eens alsnog ruim boven de 130 kunnen gaan uitkomen met het warme nazomerweer in de verwachting.
Wat mij nog opviel aan de zomer van ‘23: record hoog gemiddeld minimum over de zomer! Laagste temperatuur van de zomer in de Bilt was 8,4 graden, ook een record.

Adwin
Berichten: 541
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Adwin » 04-09-2023 03:33

Marcel schreef:
03-09-2023 22:40
Warmtegetal was bij 114,5 gebleven, maar zou nog wel eens alsnog ruim boven de 130 kunnen gaan uitkomen met het warme nazomerweer in de verwachting.
Wat mij nog opviel aan de zomer van ‘23: record hoog gemiddeld minimum over de zomer! Laagste temperatuur van de zomer in de Bilt was 8,4 graden, ook een record.
Mee eens. Maar desondanks had 6 augustus de koudste maximum temperatuur ooit.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Ko » 04-09-2023 10:00

Adwin schreef:
04-09-2023 03:33
Maar desondanks had 6 augustus de koudste maximum temperatuur ooit.
Lang niet overal. Ook weer iets van de vele dingen waar wij niet aan meededen. Het was hier 18 graden. Op 6 augustus 1987 was het hier iets kouder met 17 graden. Of dat het record is voor Gilze Rijen weet ik niet.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Ko » 04-09-2023 21:52

Nog even teruggekeken. Definitieve eindstand hier, zomer bijna anderhalve graad te warm. En droog tot zeer droog, zomer in z'n geheel kwam hier maar liefst 64 mm tekort. Hopelijk zijn er plaatsen waar het nog erger was? Dan voel ik me niet zo alleen staan om altijd maar als droogste uit de bus te rollen. :hamer:
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 05-09-2023 18:30

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-09-2023 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 06-09-2023 11:52

BRUSSEL - De zomer van 2023 was wereldwijd „met afstand” de warmste ooit gemeten, meldt EU-dienst Copernicus Climate Change Service. De temperatuur op aarde was in de maanden juni, juli en augustus gemiddeld 16,77 graden, becijfert de dienst. Dat is 0,66 graden hoger dan gemiddeld.

Metingen hadden al eerder duidelijk gemaakt dat de maand juli een temperatuurrecord had verbroken. Ook de afgelopen augustusmaand was warmer dan augustus in alle voorgaande jaren waar Copernicus meetgegevens over heeft.

Klimaatakkoord aan diggelen?
Het instituut schat in dat in deze zomermaand de temperatuur op aarde zo’n 1,5 graden hoger lag dan voordat de opwarming van de aarde inzette. Dat dit in één maand gebeurt, wil nog niet direct zeggen dat het Klimaatakkoord van Parijs al aan diggelen is. In dat akkoord spraken wereldleiders af zich in te spannen om de temperatuurstijging ruim onder de 2 graden, en bij voorkeur onder de 1,5 graden, te houden.

Copernicus-bestuurder Samantha Burgess wijst in een reactie op de cijfers nog eens op het „overweldigende wetenschappelijke bewijs” voor klimaatverandering. „We zullen klimaatrecords en een toename van extreme weersverschijnselen blijven zien, die een impact hebben op de samenleving en op ecosystemen, totdat we stoppen met het uitstoten van broeikasgassen”, waarschuwt ze.

Geen warmterecord verbroken in Europa
De Europese instantie analyseert voortdurend metingen van satellieten, schepen, vliegtuigen en weerstations over de hele wereld. Op basis daarvan heeft de dienst een goed beeld van het weer op aarde.

In Europa werd ondanks hittegolven en andere weersextremen geen warmterecord verbroken. Gemiddeld staat de zomer van 2023 op de vijfde plaats van warmste zomers ooit op ons continent.

Ook het zeewater is de afgelopen tijd sterk opgewarmd. In het noorden van de Atlantische Oceaan werd op 31 augustus een nieuw record genoteerd. Aan het oppervlak was het zeewater 25,19 graden en dat was nog nooit eerder vertoond. Wereldwijd lag de zeewatertemperatuur met bijna 21 graden ook ruim boven het langjarig gemiddelde.

Los van klimaatverandering is het natuurverschijnsel El Niño zich aan het ontwikkelen. Het is een terugkerend fenomeen waarbij ongeveer een halfjaar lang het oppervlak van de Stille Oceaan sterk in temperatuur stijgt, met flinke effecten op weersystemen.

In de woensdag gepubliceerde cijfers gaat Copernicus ook in op de geringe hoeveelheid zee-ijs rond Antarctica. Ook die was nog nooit zo laag sinds de satellietmetingen begonnen. https://www.telegraaf.nl/nieuws/1898799 ... -boeken-in
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 06-09-2023 12:12

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-09-2023 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Ko » 06-09-2023 12:27

September is vierde zomermaand geworden, net zo warm als juni vroeger.
https://www.nu.nl/klimaat/6279634/septe ... -juni.html
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie