Zomer 2023

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Kalil
Berichten: 435
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Zomer 2023

Bericht door Kalil » 19-08-2023 21:59

Pluim. Tot woensdag zomers warm. Daarna minder warm. Vanaf vrijdag rond of onder 20c.
Afbeelding
Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 19-08-2023 22:25

1 lid vliegt compleet uit de bocht :lol: We zien dat lid ook terug in dauwpuntpluim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marcel
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-12-1982

Re: Zomer 2023

Bericht door Marcel » 20-08-2023 08:06

De zomer van 2023 roep ik uit tot roeptoeterzomer. Gisteren weer een voorbeeld. Een week geleden werd gewaarschuwd voor mogelijk zwaar onweer op passage koufront. De dagen erna werd langzamerhand gas teruggenomen. En wat werd het gisteren? Voor weerliefhebbers een suffe want vrijwel droge frontpassage. En zo waren er meer de afgelopen maanden. Qua onweer na een veelbelovende start deze zomer toch weer een moeizaam vervolg. Masr voor definitieve conclusie daarover is het nog te vroeg.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 20-08-2023 08:46

Ik zie het als een bijzonere, aangename zomer. De warmte van juni was goed te doen. Interessant de droogte na de nattigheid in grote delen van het voorjaar. De hoogzomer was prettig door het ontbreken van zomerse toestanden. Dauwpunt onder controle. Verder komen we er goed vanaf, gezien de enorme warmte in het zuiden van Europa. Recent zagen we nog uitvoer met 30c plus icm dauwpunt 23-25c. Ongetwijfeld gaan we dit in de toekomst krijgen. Dagenlang.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 20-08-2023 08:47

Bij EC zien we dezelfde ontwikkeling als eerder. Een rug die verdwijnt en daarna WC.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 20-08-2023 08:55

Eindelijk afkoeling in Marokko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2023

Bericht door Ko » 20-08-2023 12:32

Marcel schreef:
20-08-2023 08:06
De zomer van 2023 roep ik uit tot roeptoeterzomer. Gisteren weer een voorbeeld. Een week geleden werd gewaarschuwd voor mogelijk zwaar onweer op passage koufront. De dagen erna werd langzamerhand gas teruggenomen. En wat werd het gisteren? Voor weerliefhebbers een suffe want vrijwel droge frontpassage. En zo waren er meer de afgelopen maanden. Qua onweer na een veelbelovende start deze zomer toch weer een moeizaam vervolg. Masr voor definitieve conclusie daarover is het nog te vroeg.
Tja onweer is naast regen ook zo'n voorbeeld waarom ik deze zomer hekel. Het komt veel te weinig voor.

Om je een indruk te geven: mei telde hier meer onweersdagen dan deze hele zomer bij elkaar.
M'n plezier was in het voorjaar beduidend groter dan in deze saaie zomer.

Ook een indruk: het voorjaar kwam hier uit op 225 mm. De zomer tot nu toe nog maar 168 mm.

Augustus heeft hier nog een achterstand van 20 mm tot de normaal.
De zomer heeft hier nog een achterstand van 74 mm tot de normaal.

Voor m'n persoonlijke beoordeling wat bij mij doorslaggevend is zijn o.a. de gemiddelde maandtemp, totaal aantal mm's en of een maand zonnig/somber is.
Nou, alle zomermaanden scoren hierin op alle vlakken bij mij een dikke onvoldoende. Misschien dat de laatste week van augustus nog iets kan goedmaken maar 20 mm in een week is al erg veel voor een regio als de mijne. Vroeger niet maar tegenwoordig wel.

Ook het aantal warme zomerse en tropische dagen in een maand zijn medebepalend. Juni had ook weer in alles veel teveel, juli vrijwel normaal alleen teveel warme dagen. Augustus gaat ook al weer de kant op van teveel zomerse dagen. Of de laatste augustusweek dan nog slaagt de normale maandsom te geven maakt eigenlijk al niet meer uit. De zomer heeft toch al gefaald in teveel onvoldoendes. Vooral juni maar ook augustus nu weer in deze huidige warmteperiode, waarin het aantal warme en zomerse dagen toch weer (ruim!!) teveel boven normaal uitkomen. Wat nou koelere weken? Er waren slechts een paar koelere DAGEN, en niets bijzonders tegenover alles wat weer te warm te zonnig en te droog is.

Grootste ergernis deze zomer is al dat langstrekken van regen of onweersbuien. Heb het niet exact bijgehouden maar het aantal keer moet toch wel ergens rond de 15 keer liggen. Ook dat moet een nieuw record zijn. Het gebeurt wel vaker hier en ben heus wel wat gewend maar zo erg veel als nu werkt extra irritatie in de hand na alle genoemde onvoldoendes.

De laatste geslaagde zomer voor mij is nog steeds 2014. Juni vrijwel normaal, juli weliswaar zeer warm maar augustus behoorlijk koel waardoor het evenwicht er duidelijk was. Waar juli teveel van had had augustus te weinig. Ondanks een hittemaand kan op die manier een zomer toch slagen bij mij. En ondanks die hittemaand gaf die juli hier 111 mm regen. Dat is 31 mm meer dan juli deze zomer!! Qua regen had zomer 2014 ook een mooi evenwicht. Juni droog, juli en augustus kletsnat met zomer als geheel nat.

Waren mooie tijden. Zal mij benieuwen of er hier ooit nog een zomer komt die kletsnat verloopt. Sinds 2018 lukt het niet meer. Zomer 2023 is al de zesde (veel) te droge zomer op rij. Het voelt een beetje als de temperatuursprong van 1988 na zoveel koude jaren. Vooral als je ziet hoeveel (klets)natte zomers ervoor zaten.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Kalil
Berichten: 435
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Zomer 2023

Bericht door Kalil » 20-08-2023 14:36

Pluim. Geen enkel lid met tropische warmte. Verder zien we dat het aantal zomerse dagen verlengd is tot donderdag. Daarna omslag naar wisselvalliger en koeler zomerweer.
Afbeelding
Afbeelding

Pieter
Berichten: 3060
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2023

Bericht door Pieter » 20-08-2023 15:46

Zojuis een fietstocht gemaakt, Heerlijk weer, droog, helder zonnig , een matige Zw wind 3 a 4 BFT en ca 23 C , niet echt warm, maar ook niet koud zo mag het nog eventjes blijven !!

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 20-08-2023 18:55

.
Laatst gewijzigd door Ted op 23-08-2023 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie