Retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 01-06-2023 06:48

Een wat grijze donderdagochtend met een noordenwind kracht 3
Het zal duidelijk niet zo warm worden als gisteren toen het hier zomers werd met 25.3

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 02-06-2023 07:21

De vrijdag begint ook weer bewolkt met nog steeds een noordenwind.....
Gisteren kwam in de middag de zon er bij waardoor hier in de achtertuin het nog 17.7 werd...
Mogelijk vandaag een herhaling van zetten?

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 02-06-2023 23:12

De vrijdag werd een warme dag. In de middag vanaf het middaguur kwam de zon steeds beter te voorschijn naast stapelbewolking. Een aangename 21.1 graden kon ik meten.
Vanavond schitterend helder met die mooie volle maan erbij maar het koelde wel lekker af.....

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 03-06-2023 09:12

Wat een prachtig helder zonnig begin van de zaterdag! Dat belooft wat voor vandaag.....
Krijgen we een volledig zonnige dag of ontstaat nog wat stapelbewolking?.
Als het strak zonnig blijft wordt de temp. vrijwel zeker hoger dan op de vrijdag (toen een leuke 21.1 want in de middag kwam de zon er behoorlijk bij...)
Ik heb hier in de bebouwde kom van Enschede-W natuurlijk te maken met een behoorlijk tuineffect maar met veel zon zou het hier in de buurt van de zomerse grens kunnen komen....
En dan het algemene weer...... Een zeeeer grote stabiliteit lijkt over ons te komen.....Ik kijk in principe niet erg ver vooruit maar toch....
Ook in vroeger tijden zou men met zo'n helder blauwe lucht zich afvragen....Wanneer komt nu die zeer welkome regen voor mijn landje?
Wij weten dat dat waarschijnlijk nog wel even duurt maar dat wist men een eeuw geleden niet....
Het was gewoon afwachten....

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 03-06-2023 19:43

Een helder zonnige zaterdag in zeer droge lucht (25% op een gegeven moment)
Bijna mediterraan weer! Vanmorgen tijdelijk wat hoge, enigszins onstabiele bewolking maar dit schoof rap weer weg....
De zomerse grens van 25 werd bij lange na niet bereikt met een maximum van 22.4 hier....
Blijkbaar was de lucht van nog te noordelijke oorsprong....Zojuist nog 21.1
Ik ben benieuwd hoe snel het vanavond afkoelt....
De nachten zijn ideaal met een goede slaapindex!

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 04-06-2023 09:54

Opnieuw (hoe kan het ook anders?) een helder zonnige (zondag)ochtend met een wat meer oostelijke wind 2 Bft...
Het kan zijn dat vandaag de maxtemp iets hoger uitkomt dan op zaterdag (toen 22.4)
De weerbeleving is vrij eentonig aan het worden afgezien dat we natuurlijk schitterend (doe)weer meemaken...
Staalblauwe mediterrane luchten en onveranderd aangenaam....

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 04-06-2023 19:31

En,....een zomerse dag was een feit! 25.2 was de score....Een zonovergoten blauwe lucht dag! 29% was de minimale luchtvochtigheid. Ik zie alweer gele weilanden en grasvelden....De nieuwe droogte slaat toe dat is duidelijk....De maïs is 10 tot 12 cm hoog maar heeft hard water nodig anders verpietert het voordat juli op de kalender komt....We moeten hopen op een weersomslag rond de langste dag maar of dat gebeurt......????

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 05-06-2023 09:20

Actueel Enschede-W: zonnig en helder bij 13.7 graden. De slaapindex was afgelopen nacht weer goed (minimum 9.5)
Mogelijk vandaag opnieuw zomerse temperaturen maar gelukkig niet veel meer dan dat....
Voor mij persoonlijk zijn temperaturen tussen 20 en 25 aangenaam en ook genoeg. Je kunt dan nog van alles doen vooral als er ook nog wat wind bij is....
Ik houd de lucht komende dagen goed in de gaten of er heel misschien nog verandering optreedt....

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 05-06-2023 19:29

De hemel was op deze maandag net niet zo diep blauw als op zondag en de luchtvochtigheid was met 39% als minimum ook iets hoger dan gisteren.
In de middag ontstonden wat platte hoge stapelwolken. Het werd met 24.5 ook net niet zomers (op zondag 25.2)
Later vanmiddag daalde de barometer enigszins.....Misschien toch wat verandering morgen...??

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 06-06-2023 09:26

Een nieuwe helder zonnige morgen bij een doorstaande NO-wind. Vanmorgen na mijn ochtendwandeling opnieuw veel last gehad van hooikoorts-achtige verschijnselen zoals loopneus en jeukende ogen....Er zitten momenteel enorm veel graspollen in de lucht en ooh, wat bloeien die verschillende grassen allemaal schitterend!
Prachtig om te zien ondanks de irritaties...
Het weer vertoont een super stabiliteit met aanhoudend blauwe luchten en mooie temperaturen, vandaag opnieuw rond de zomerse grens (let wel! in stadstuinen en bebouwingen....) Op het platteland is het wat moeilijker zomerse waarden te halen want de aangevoerde lucht is niet heel warm...
Gisteravond koelde het weer flink af, een teken dat de lucht nog vrij polair is...

Plaats reactie