Retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 22-01-2024 07:47

Maandagochtend: storm "Isha" bepaalt het weer momenteel met hier in het enschedese 5/6 Bft uit ZW en bij de bekende vlagen natuurlijk beduidend meer!
Er valt maar weinig regen tot nu toe gelukkig!
1.8 mm tot nu toe
Het gezegde: "Veel wind, weinig regen" Is weer van toepassing.
Het zal duidelijk zijn dat de "kwakkelwinter" totaal is weg geblazen en de ervaring leert dat dergelijke stormlagen zoals "Henk" eerder deze maand de kansen op winterweer van betekenis behoorlijk doen afnemen....
Mischien in de tweede helft van februari nog wat maar dat is zuiver speculeren....
Eigenlijk beginnen we dan al aan de lente te denken...

Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 23-01-2024 07:29

Dinsdagochtend: afgelopen nacht rond 1.45 waren hier boven Enschede-W enkele flinke donderklappen te horen zonder noemenswaardige regen.
Onze zoon die 2 'a 3 km zuidoostelijk van ons woont nam onweer, hagel waar en kon 4.5 mm aftappen.
Zo plaatselijk kan zo'n geïsoleerde bui zijn.
Verder vanmorgen in de vroegte vrij rustig weer met wolkenvelden en een matige westenwind.
De barometer is flink gestegen (meer als 1020 hpa) dus ik verwacht redelijk weer vandaag met een zonnetje...
Of dit de rust voor een volgende winderige periode is vanavond???
Ik heb trouwens stellig het idee dat de winter min of meer voorbij is....
Men moet voorzichtig zijn met dergelijke beweringen maar toch.....
Wellicht nog wat gekwakkel later in februari of begin maart (als we uitzien naar de lente....)
"De kou moet uit de lucht" werd vroeger dan vaak gezegd...

Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 25-01-2024 07:22

Donderdagochtend: een fraaie heldere hemel met de volle maan er bij! De barometer op 1028 hpa. Temp zojuist gezakt naar 3.3°
Het lijkt een mooie (vrij zachte) dag te worden met de wind in het westen....

Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 26-01-2024 08:06

Vrijdagochtend: zacht met zo-even 10.2° en het is begonnen met regenen. De wind in het "regennest" met 4 'a 5 Bft naar schatting.
Maar eens afwachten wat er aan neerslag gaat vallen....
Gisteren een alleszins redelijke dag met 9° als maxtemp en in de avond motregen goed voor 2 mm.

Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 27-01-2024 08:56

Zaterdagochtend: wat een fraai begin van de dag met een heldere lucht, weinig wind (trekt nu wel iets aan uit ZW met 1 'a 2 Bft) en temperatuur net boven nul met actueel 1.1° (minimum 0.8)
Vanmorgen eerder prachtig de volle maan ondergaand in het NW.
en dan die barometer! Ruim 1034 hpa nu!
Het moet haast wel een fraaie zaterdag worden met veel zon!
Eerder vanochtend hoorde ik al een roodborst tikkelen.....
Een teken vaak van mooi weer! Genieten dus!

Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 28-01-2024 09:40

Zondagochtend: fraai zonnig en na een lichte vorst van -2.2° was alles mooi berijpt. Het wordt een fraaie zondag met volop zon evenals gisteren...
Gisteren 8.7° en die temp zou vandaag wel eens (duidelijk) overschreden kunnen worden. De wind was vanmorgen zwak uit het zuidoosten en de barometer op 1030 hpa...
Wat wil een mens nog meer zo eind januari?.....

Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 29-01-2024 08:53

Maandagochtend: vanmorgen mooie maneschijn bij afnemende maan en met een minimum van 5.2 (actueel 5.7) was het niet zo koud meer als in de zondagnacht toen het nog -2.2 vroor.
De zwakke tot matige zuidenwind deed het vanochtend kouder aanvoelen en de handschoenen waren nog wel nodig.
Nu trekken er sluierwolkenvelden over maar het is/wordt mooi weer vandaag.
Gisteren bereikte ik hier in de achtertuin 11.6° en die waarde zou er deze maandag wel opnieuw in kunnen zitten...
Dat is toch prima eind-januariweer zoals we dat nu beleven....
Van mij mag de winter weg blijven....

Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 31-01-2024 07:12

Woensdagochtend: een bewolkte ochtend en vrij rustig met een hoge barometerstand. Met 4.3° niet echt zacht maar ook niet koud...
Gisteren vrij zacht met 12.1° en in de avond wat motregen goed voor 0.4 m ....
En zo lijkt de louwmaand kabbelend in de sprokkelmaand over te gaan....
In het verleden was het wel eens anders rond deze tijd.....

Pieter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Pieter » 01-02-2024 16:26

geheel zonnige dag (temp ca 7 C )met een stevige wind die fris aan voelt, de winter is ver weg,Zelfs in Scandinavie liggen de temperaturen op veel plaatsen rond of boven het vriespunt.

Hans
Berichten: 1759
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 02-02-2024 08:06

Vrijdagochtend: wolkenvelden trekken over bij een wat waterkoude zuidwester. Ik heb niet het idee dat er regen uit gaat vallen. Barometer wat gedaald maar nog altijd vrij hoog.
Gisteren een mooie dag met duidelijk al veel meer licht!
Februari is de maand van het terug komende licht en dat was gisteren al duidelijk te merken.
Ik kreeg toch een beetje een voorjaarsgevoel.....
Mijn gevoel zegt winter wordt het niet meer en dat "gevoel" laat me niet vaak in de steek....
Vandaag 2 februari "Maria Lichtmis"
De oude spreuk "Maria Lichtmis helder, de vorst dringt door in menig kelder" ging in eerdere tijden nog wel eens op maar in het huidige klimaat maakt echte langdurige vorst weinig kans meer.....

Plaats reactie