Retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1844
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 12-09-2023 11:26

Dinsdagochtend na de stevige onweersbuien in de dinsdagnacht: 10.5 mm kon ik meten vanochtend en er was tussen 00.00 en 2.30 frequent onweer met veel regen.
Soms flinke donders als zwaar paukengeroffel zoals een onweer betaamt...
Vanochtend tijdens mijn wandeling boven graspercelen mist/mistbanken....Het werd later nevelig en zelfs mistig in Enschede-W.
Ik nam ook nog even wat gedruppel waar van weinig betekenis. De zwakke wind weet nog niet goed welke richting hij op wil...
Het is inmiddels wat lichter geworden maar de zon laat nog verstek gaan....
Ik ben benieuwd waar vandaag de temperatuur naar toe gaat (afhankelijk van eventuele zonneschijn natuurlijk) en of er nog weer nieuwe (onweers?)buien komen...

Hans
Berichten: 1844
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 15-09-2023 14:37

Vrijdagmiddag: zonovergoten met wat sluierbewolking bij 22.7 graden......Het heerlijkste septemberweer wat je je kunt denken met een zwak zuidoostelijk briesje.
Prima vol te houden....En het lijkt erop dat we de komende weekenddagen dit fraaie weer houden....Heerlijk! En gelukkig niet meer zo idioot warm als eerder...
Zo ken ik september...."Het was op een moo-oo-ie zomerse dag in september" zongen de drie kleine kleutertjes daar op het hek...
Mooie nostalgie van vroeger....

Ko
Berichten: 6062
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 15-09-2023 17:01

Het is gewoon balen dat de zomer steeds langer duurt. De weer interesse heeft daardoor al sterk ingeleverd. In mijn jeugd bestond september nagenoeg alleen uit een handjevol warme dagen. Regelmatig zelfs zonder 20. Nu bestaat september uit een handjevol dagen beneden de 20 overdag, en verder alleen maar warme en zomerse toestanden. En dan die langdurige droogtes pff.

Nee mijn beleving vind ik vooral in overige hobby's. Met het vastgeroeste weer is geen land meer te bezeilen. Zo leuk en afwisselend als dat het weer vroeger was zo saai is het tegenwoordig. Nemen zoals het is is makkelijk gezegd als je deze eentonigheid niet erg vind.

Wanneer komt er toch weer eens een echte langdurige omslag. Zoals 2013 bijvoorbeeld, zes koude maanden op rij. Koude natte sombere seizoenen, even geen warm Middellandse-Zeegebied weer. Hopelijk valt de Golfstroom nog eens stil waardoor het misschien nog wat afwisselender wordt.
El Nino mag vaker langskomen met z'n nattigheid en somberheid 👍
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍

Kalil
Berichten: 472
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Kalil » 16-09-2023 15:41

Sindskort ben ik in Oujda, Marokko. Hier is mijn weerbeleving interessanter. Voor ik hier op vakantie kwam had ik echter zonnig en heet weer in gedachte. De weersverwachtingen zagen ook zo uit. Elke dag zon en temps rond 30c. Echter is het soms toch nog heter met vandaag temps tot 35c. Maar droog is het hier zelden. De afgelopen week kwam het dagelijks tot regen en onweer, eerst alleen in de nachtelijke uren, vanaf woensdag ook overdag. Voor woensdag was het overdag wel telkens zonnig, droog en heet. Daarna sloeg het weer om. De regen- en onweersbuien die hier vallen zijn ook een stuk heftiger dan in Nederland. Het gedonder kan regelmatig urenlang aanhouden, zelfs dat je er gewend aan geraakt ben. Afgelopen donderdag ging de regen en onweer ook gepaard met portie windstoten. Het begon even flink te stormen en een muur van harde regenkwam op ons af. Gisteren werden we nog getrakteerd op een fikse hagelbui.

Het extra bijzondere wat er hier is is dat in de toenemende bewolking de wolkenluchten altijd wat oranje kleuren. Vanaf het punt waar ik kan kijken richting de bergen (want het is hier omringd door de bergen) zie je die bergen uiteindelijk langzaam verdwijnen door regen en ook wat saharazand dat omlaag komt. Voordat de bui in mijn omgeving komt ruik ik eerst een beetje saharazand en uiteindelijk komt het met al die regen naar beneden. Dat wij hier in Nederland weleens over Saharazand spreken dat de invloed van de zonneschijn en de temperatuur weleens op de schop kan gooien, zo normaal is dat hier en niemand hier vindt het zo bijzonder. Ik als buitenlander wel. :mrgreen: Weertechnisch gezien ervaar ik hier een andere vakantie dan ik van te voren had verwacht, maar dat maakt het juist extra leuk.

Overigens is het vandaag droog en schijnt de zon. Wel is er een laag saharazand aanwezig, maar van natuurlijke bewolking is geen sprake waardoor de zon er toch doorheen komt. Het is met 35c tot nu toe de heetste dag.

Hans
Berichten: 1844
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 17-09-2023 10:32

Zondagochtend nadat buiïge regen 6.6 mm gebracht heeft in de nacht/vroege ochtend en zojuist een beetje.....Afgelopen nacht zag ik onderweg in Duitsland onderweg af en toe weerlicht en er vielen daar ook enkele buien/ buitjes.
Actueel lijkt het lichter te worden en we hopen dat de zondagmiddag droog verloopt met ook wat zon....Afwachten maar.....

Kalil
Berichten: 472
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Kalil » 17-09-2023 12:38

Zojuist hebben we hier in Oujda alweer flinke windstoten gehad. Het waren zware windstoten die vergezeld ging met wat regen. In de verte stuifde al dat zand op en trok een gedeelte van de stad in waardoor het daar zandstormachtig aandeed. Nu is alles weer voorbij en gaat waarschijnlijk de zon straks flink schijnen en komt de temperatuur uit op maximaal 32 graden.

Hans
Berichten: 1844
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 18-09-2023 09:40

Maandagochtend: een ochtendbui bracht hier 2 mm en ik vind het buiten de deur wat zwoelig. Afgelopen nacht ook niet koeler dan 17.7
Zo'n septembernacht past nog voluit in de zomer...
Actueel 19.3 graden en bewolkt en deze bewolking lijkt nog wel even aan te houden....

Kalil
Berichten: 472
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Kalil » 18-09-2023 18:31

Deze maandag laat het weer hier in Oujda aan de andere kant zien dan van te voren gedacht. Het leek een droge dag te worden met veel zon, maar inmiddels zitten we de hele dag onder een laag bewolking en is het aan het miezeren. Typisch iets dat heel bekend is in Nederland, kan hier blijkbaar ook. De radar van de weer app is trouwens echter leeg. Temp ligt op 20c, vanaf nu komen we ook iets onder 20c terecht. Afwachten wat het weer morgen gaat worden, want kijken naar de weersverwachtingen heeft hier niet altijd veel zin, en dat bleek vandaag maar eens.

Kalil
Berichten: 472
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Kalil » 19-09-2023 17:13

Dinsdagmiddag, Oujda. Wederom een regen- en onweersbui. We waren net buiten en toen begon het een beetje te regenen. Toen we binnen waren in de supermarkt waren we toevallig op tijd binnen en toen barste de hemel weer los. Ook bliksem en gedonder gezien. Op moment van schrijven is het weer droog en met 23 graden is het niet warm maar ook niet koud.

Hans
Berichten: 1844
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 20-09-2023 09:04

Woensdagochtend: mooi weer met soms (nog) een stevige wind uit zuidwestelijke richting.....
Sluierbewolking + fletse zon en de bomen buigen door de wind wat heen en weer....
Vrij zachte nacht met minimum 15.9
De zuidwester voert milde lucht aan en het wordt volgens mij een prima woensdag....

Plaats reactie