Retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1978
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 21-08-2023 12:15

Enschede-W: nu, om 12.11 trekken nog voortdurend wolkenvelden over (23.6 zo-even) maar ik verwacht dat ze gaan oplossen en de zon er vanmiddag goed bij komt.
Was gisteren (zondag) wel zo met als gevolg 28.6 maxtemp.
Verder, aanhoudend (na)zomers vooreerst zo het lijkt.....
Zomerliefhebbers kunnen nog even profiteren en genieten...

Hans
Berichten: 1978
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 24-08-2023 11:55

Donderdagochtend iets voor 12.00: nadat vanochtend heel vroeg een buitje (0.5 mm) is gepasseerd is het zonnig geworden en de temperatuur steeg al weer naar een zomerse waarde. Actueel wordt de lucht wat melkachtig en de wind was zojuist ZO bij een licht dalende barometer en een iets stijgend donderglas....
Het weer lijkt te gaan veranderen en we moeten maar afwachten of we onweer met regen gaan krijgen...
De kans zit er dik in...

Pieter
Berichten: 3155
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Pieter » 26-08-2023 11:33

Vreemde waarneming ,De zon schijnt, de lucht boven mij is vrijwel onbewolkt en toch regent het stevig door , er zitten trouwens wel buien op afstand , alleen vandaag al 12 mm .

Hans
Berichten: 1978
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 27-08-2023 09:09

Zondagochtend: na een buiengebied(je) is het flink opgeklaard (4.1 mm) met wolkenvelden stratocumulus + stukken blauw dus de bovenlucht lijkt mooi helder...
De luchtdruk is (blijft) aan de lage kant....
De lucht voelt lekker fris bij ruim 13 graden.
De zon komt er zelfs bij....
"Is/wordt de lucht al te blauw, spoedig wordt hij dan weer grauw"
Meer buien vandaag???

Hans
Berichten: 1978
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 28-08-2023 13:19

Maandagmiddag: een lucht met dikke stapelwolken die wat onstabiliteit vertonen + zonnige perioden. Ruim 20 graden. Zou er nog een buitje kunnen vallen?
Afgelopen nacht vrij fris met veel dauwvorming. Vaak een goed teken voor de dag...
Barometer stijgt nog niet met overtuiging...
Na de heftige buien van zondagmiddag met hagel en onweer is deze dag toch veel rustiger. Gisteren 18.3 mm neerslag

Hans
Berichten: 1978
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 03-09-2023 10:56

De derde september vandaag en de meteorologische herfst is al drie dagen een feit...
De barometer is flink gestegen tot al ruim 1027 hpa zag ik zojuist...
Aan de lucht veel sluierbewolking maar de wind al ZO.....
Temp 20°
Een mooie zondag gaan we krijgen en deze zondag is het begin van een (flinke!) nazomer zo lijkt het...
We gaan het volgen wat de komende dagen doen.....

Pieter
Berichten: 3155
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Pieter » 03-09-2023 20:11

September gaat mogelijk nog meer warme en/of tropische dagen produceren dab augustsus Na 190 mm augustusregen en al 15mm september ( Purmerend )neerslag zit er genoeg water in de bodem voor gras en bomen.

Hans
Berichten: 1978
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 07-09-2023 08:59

Donderdagochtend 7 september: Nazomer of nog gewoon voluit zomer???
Gisteren met zowaar 32.4 de tweede tropische dag op rij!
En alleen maar staalblauwe luchten....Ik heb er wat moeite mee dit zomerse/tropische weer als nazomer te betitelen....
Toch is het nazomer want de dagen korten zo snel...Om 20.30 is het donker en we zitten nog erg lang buiten te genieten van het prachtige weer!
Een beetje onnatuurlijk vind ik het wel door die hoge maxima...
Ik geloof in 1999 hadden we ook zo'n warme septemberepisode.
Verder, veel verder terug in 1947 in die topzomer volgens mij ook...
Dus, de herfstmaand kan volop warmte, zelfs hitte brengen....
We moeten maar genieten van het fraaie buitenzit-weer. Straks is het voorbij en gaan we de donkere wintertijd weer in...

Hans
Berichten: 1978
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 08-09-2023 19:23

Vrijdagavond inmiddels na de vierde tropische dag (regionale hittegolf een feit! De derde van deze zomer....) De score was vandaag 31.6
Het lijkt niet op te kunnen en als je de lucht (stabiel blauw) zo bekijkt komt er voorlopig geen verandering in....
De barometer vertoont een lichte daling, als dat doorzet is er op termijn mogelijk wat verandering...
Mag ook wel van mij persoonlijk want eigenlijk heb ik genoeg van die late hitte...
We wachten het maar gewoon af.....

Hans
Berichten: 1978
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 11-09-2023 20:19

Maandagavond na de 7de tropische dag in Enschede-W: na een zonnige dag (30.9 graden) is de lucht nu wat betrokken geraakt bij altijd nog 24.5 graden en de wind is naar NW gedraaid (vanmorgen nog ZO)
We snakken naar een paar verfrissende (onweers)buien die er mogelijk ook gaan komen vanuit het zuiden....
Laten we hopen dat het wat "normaler" wordt de komende dagen....
Wat is eigenlijk nog normaal, laat staan onder normaal???

Plaats reactie