Retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
John
Berichten: 7870
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door John » 20-04-2024 19:51

Een dagje dat mij enigszins herinnerde aan het oude aprilklimaat.

Felle opklaringen, afgewisseld door kleine buienwolken. Goede smeltlijnen te zien, door de geringe hoogte van de sneeuwgrens. Frisse windvlagen ondanks de kleine buitjes. Nog voldoende verticale uitwisseling.
Meerdere buitjes in het eerste deel van dag brachten ook suikerhagel.

Ko
Berichten: 5935
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 20-04-2024 20:28

Het is hier helaas de hele dag droog gebleven. De afgelopen dagen regende het wel vaak. De aprilkou is slechts een kleine compensatie op de warme eerste helft.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Pieter
Berichten: 3064
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Pieter » 20-04-2024 20:39

Gisteren en vandaag veel buien en buitjes ,Vooral gisteren ook hagel, tussendoor ook een zonnetje en een vervelend koude wind , Hier viel in 2 dagen 21 mm , Onder donkere wolken waren de valstrepen duidelijk te zien en leek er een mistbank te naderen ,ook een mooie regenboog gezien In landerijen en grasperken die net wat opgedroogd waren liggen nu weer plassen , Van mij mag er nu een droge en zonnige periode aan breken , er zit nog veel (grond) water in de bodem

Hans
Berichten: 1752
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 21-04-2024 09:41

Zondagochtend: mooi fris weer met wattige stapelwolken uit het NO bij een zwakke tot matige NO-wind. De zon is er goed bij....
Gisteren muziek gemaakt op een braderie (wel overdekt maar veel te koud!)
Er vielen naast de zonnige perioden soms lichte buitjes waarmee op dat moment veel kou naar beneden kwam. De zon probeerde "het zaakje" daarna weer enigszins "op te warmen" tot het volgende buitje...
Het zal vandaag denk en verwacht ik meest droog blijven alhoewel een enkel buitje niet geheel uitgesloten is. De barometer laat een goede stijging zien dus dat lijkt gunstig. Afgelopen nacht viel nog wel een bui (2.6 mm kon ik nog meten)

Hans
Berichten: 1752
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 22-04-2024 07:27

Maandagochtend: half tot zwaar bewolkt en droog maar fris met weinig wind nog...
Geen vorst door bewolking (minimum 2.5°)
Het zal weer een frisse aprildag worden...

Hans
Berichten: 1752
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 23-04-2024 08:46

Dinsdagochtend: een vorstdag! Minimum -0.5°
Meest helder weer bij een zwak noordoostelijk windje....
Gisteren ook een koude aprildag met 10.1° Nagenoeg droog, paar druppels...
Het te koude weer lijkt nog even aan te houden....

Pieter
Berichten: 3064
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Pieter » 23-04-2024 20:17

Een dag die glashelder , koud en bijna windstil begon, Menigeen moest ijs krabben op de auto, min 0 C In de loop van de ochtend hoge windveren vanuit het noorden, waar de zon nog doorheen scheen , in de loop van de middag dikkere bewolking en toenemende wind met eind van de middag wat motregen bij ca 9 C , nu regen , wind en onaangenaam koud bij 7 C , We wachten op verbetering richting koningsdag !!

Hans
Berichten: 1752
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 26-04-2024 07:59

Vrijdagochtend: een regenachtige ochtend en nog kil met zo-even 5.7°
Of er nog veel regen bij komt waag ik te betwijfelen, de nattigheid moet even uit de lucht en ook die aprilkou...
Hopelijk gebeurt dat de komende dagen maar echt droog weer lijkt er nog niet in te zitten....

Hans
Berichten: 1752
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 27-04-2024 07:23

Zaterdagochtend: een wat gesluierde lucht maar droog en goed weer. Toch kan deze gesluierde lucht met een zwakke tot matige ZO-wind later op de dag voor verstoring zorgen met mogelijk buien.....?
Gisteren na de ochtendregen (7 mm) in de middag nog 13.9° met mooie zonnige perioden.

Hans
Berichten: 1752
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 28-04-2024 09:19

Zondagochtend: na een nog vrij zonnig begin nu de wolkenvelden maar de temperatuur al op 16.1° Deze zou als de zon er goed bij komt een heel eind richting 20 graden kunnen gaan. De aprilzon van gisteren bracht het hier in Enschede-W nog tot 18.9° De zachte lucht kwam echt binnen met een zuidenwind.
Regen hebben we heel iets gehad maar dat stelde weinig voor...
Vandaag kunnen er enkele buien vallen maar dat lijkt me dan pech hebben....

Plaats reactie