Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door Sebastiaan » 30-12-2022 16:46

-Voor mij- echt met stip- is 1 april 2022. Eindelijk kwam mijn wens uit. Wandelen door de sneeuw in april. Een prachtig witte deken lag er in de ochtend en ik was in de bossen te vinden. Daar zag je met de toenemende dooi prachtig de sneeuwvlokken vallen van de blaadjes.

-Verder ben ik erg te spreken over de vorstperiode in december. Paar dagen op de lange ijzers geweest. Prachtig ijs.

-Het adembenemende zonnerecord.

-De Wintermeeting. De sfeer. De onderwerpen. Het samenzijn. Volgend jaar lustrum ;)

Ik zal vast iets vergeten zijn...

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 30-12-2022 19:47

.
Laatst gewijzigd door Ted op 31-12-2022 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door Ko » 30-12-2022 21:53

Hoogtepunten? Ook ik bijzonder weinig.

Januari was een fijne maand. Veel somberheid en veel mistdagen met hele dag mist wat vele jaren niet meer was voorgekomen.
1 April gaf hier weinig sneeuw. Dan waren de meerdere sneeuwdagen in april 2021 veel imposanter.

Naast januari was alleen de vorstperiode in december nog een klein hoogtepuntje, niet eens zo groot omdat zo'n vorstperiode in mijn ogen nog steeds heel normaal is in een winter. Als 't een koudegolf was geweest zoals februari 2012 dan had het wat meer een hoogtepunt geweest.

Verder was het 1 grote ellende, vooral de zomer. Veel te warm, veel te droog en veel te zonnig. Bijna net zo vreselijk als 2018.
Ook wat mij betreft een jaar om heel snel te vergeten!
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door John » 30-12-2022 22:05

Sebastiaan schreef:
30-12-2022 16:46
-Voor mij- echt met stip- is 1 april 2022. Eindelijk kwam mijn wens uit. Wandelen door de sneeuw in april. Een prachtig witte deken lag er in de ochtend en ik was in de bossen te vinden. Daar zag je met de toenemende dooi prachtig de sneeuwvlokken vallen van de blaadjes.
Ik weet dat door de klimaatverandering het groeiseizoen gemiddeld eerder begint, maar het zal toch niet zo zijn dat in het midden van Nederland de bossen al op 1 april in het blad stonden. ;)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door Gerben » 30-12-2022 23:50

Goed lezen John. Het groeiseizoen start eerder door schonere lucht. Mail met knmi en universiteit Wageningen heb ik hier gepost. FOTOsynthese!

De ochtenden in maart waren heerlijk om 's morgens in de bossen te vertoeven...

Frans
Berichten: 301
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door Frans » 31-12-2022 09:16

Storm Corry is denk ik wel mijn hoogtepunt

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door Sebastiaan » 31-12-2022 10:06

Van WW. Aanvulling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door John » 31-12-2022 10:24

Gerben schreef:
30-12-2022 23:50
Goed lezen John. Het groeiseizoen start eerder door schonere lucht. Mail met knmi en universiteit Wageningen heb ik hier gepost. FOTOsynthese!

De ochtenden in maart waren heerlijk om 's morgens in de bossen te vertoeven...
Meer zon meer fotosynthese?
Als het antwoord ja is, dan is ook klimaatverandering een veroorzaker van een eerder startend groeiseizoen.
Wordt thermische winst geheel weggeschreven als mede veroorzaker van eerder groeiseizoen?
Gemiddelde temperatuur en groeiseizoen gras is volgens mij al heel lang gekoppeld nog ver voor schonere lucht.

Ik hou het op eerder groeiseizoen door meer zonneschijn, hogere temperaturen en schonere lucht. :)

Hmm, eigenlijk geen onderwerp voor dit topic.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door Gerben » 31-12-2022 10:52

John schreef:
31-12-2022 10:24
Gerben schreef:
30-12-2022 23:50
Goed lezen John. Het groeiseizoen start eerder door schonere lucht. Mail met knmi en universiteit Wageningen heb ik hier gepost. FOTOsynthese!

De ochtenden in maart waren heerlijk om 's morgens in de bossen te vertoeven...
Meer zon meer fotosynthese?
Als het antwoord ja is, dan is ook klimaatverandering een veroorzaker van een eerder startend groeiseizoen.
Wordt thermische winst geheel weggeschreven als mede veroorzaker van eerder groeiseizoen?
Gemiddelde temperatuur en groeiseizoen gras is volgens mij al heel lang gekoppeld nog ver voor schonere lucht.

Ik hou het op eerder groeiseizoen door meer zonneschijn, hogere temperaturen en schonere lucht. :)

Hmm, eigenlijk geen onderwerp voor dit topic.
8 studenten en Peter Siegmund houden geen rekening met de schonere lucht als zij onderzoek doen! Niet creatief genoeg en hebben geen oog voor detail om in de wetenschap te werken. Totaal verstrikt ineen molecuul. En dezelfde molecuul is tegenwoordig ook wat meer beschikbaar....tevens eten voor een boom of plant. Dat vergeten ze ook. Plus meer kunstlicht....dus onderzoek doen met 9 mensen en 3 dingen vergeten :(

"Eindelijk een antwoord. Fotosynthese en dan geen rekening houden met licht. Het zijn bijzondere prestaties!
Meer instraling door schonere lucht dus ook meer uitstraling waardoor de nachten relatief kouder zijn.

"Dear Gerben van den Oetelaar,


I am answering you regarding a question you had about an article on the KNMI website about false springs. I am sorry for a late reply.

I think you pose an interesting question. Indeed the Earth surface recieves more shortwave radiation due to cleaner air in recent years. We did not investigate this sector in our project, as we focused only on temperatures effect on blooming of apple trees. Therefore, I do not have an answer for you at this time. This would however be an interesting add on to the research that we did.


Thank you for your interest in our article!


Best regards,

Gudrun "

"Beste Gerben,



Bedankt voor je onderstaande vraag. Excuus dat ik nu pas antwoord, de contactpersoon van de studenten die dit onderzoek hebben uitgevoerd konden we niet bereiken. Ik heb de studenten begeleid, en antwoord daarom je vraag.



Ja, je hebt gelijk, ook de toegenomen zonnestraling heeft ertoe geleid dat planten eerder in bloei staan. De zonnestraling is zoals je zegt toegenomen doordat de lucht schoner is geworden, en bovendien doordat in het voorjaar de bewolking is afgenomen. Mogelijk is de afname in bewolking deels ook het gevolg van de schoner geworden lucht.



Vriendelijke groet,



Peter Siegmund"

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weerkundige hoogtepunten van 2022?

Bericht door John » 31-12-2022 12:16

Mooi zo. Dus toch ook door klimaatverandering. :applaus:

Plaats reactie