Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 18-12-2022 10:00

Allereerst hoop ik dat iedereen heeft genoten van deze week. Wat een heerlijke periode. Voor mij in retroweerbelevingsvorm.

Zondagavond laat trok ik de spreekwoordelijke stekker eruit [geen weerinfo via tv, internet, kranten e.d. voor een week]. De pluim zag er winters uit en in ons opwarmende klimaat wil ik daar maximaal van profiteren. Ervaring leert dat de belevenissen rijker worden als er niet teveel 'afleiding' is. Zoals in mijn geval pluimen, weerberichten e.d. Ik merk dat ik over zulke dingen nadenk. Meer hier en nu en dat is echt geweldig goed gegaan.

Ik dacht eerst, dat het lastig zou worden om de kaartjes e.d. niet te volgen (ben er nogal fanatiek in), maar ik heb er nauwelijks naar verlangd. Het was soms wel uitkijken. Veel gebeurd onbewust. Maar het is goed gelukt. Soms kreeg ik via een vriend, familie wel een glimp mee wat er elders gebeurd, maar het was toch vooral een rijke, persoonlijke ervaring.

Aan het water in de stadsgracht kon ik bijv. zien dat het behoorlijk vroor. Dat water bevriest namelijk niet snel. De windhaan in de kerktoren geeft me informatie over windrichting. En overdag kon ik bijv. aan de straat ziet of het dooit of niet. Nog regen gehad (zat niet in de pluim) en dat kwam onverwacht. Ook spannend om te volgen is wat de bewolking doet. Blij zijn als je wakker wordt en de zon schijnt. Duidelijk temp. verschillen voelen.

IJsavonturen beleefd. Wat meer bescheiden dan vroeger, maar toch genoten van prachtig zwart ijs. Witte Sloper bleef weg.

Vanmorgen de pluim voor het eerst sinds zondag bekeken en dan is het toch wel schrikken wat er deze week komt, maar ook de blijdschap dat we deze week in ieder geval hebben gehad.

Ik kan het echt aanraden.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door John » 18-12-2022 12:54

Ik kan het iedereen aanraden, schrijf jij.

De komende week is niet echt een week van hier en nu beleving. :mrgreen:

Ik heb ondanks het blijven volgen van prognoses toch genoten en geniet nog van de vorstperiode die zich gevormd heeft.
Er is veel meer vorst gekomen dan ik vooraf voorzien had. Ik ben dus positief verrast. :)

Ook de combinaties met mist en rijp zorgden voor winterse beelden. Synoptische details pakten dagenlang gunstig uit, zeker landinwaarts.
Voldoende perioden met opklaringen, weinig wind of zwak aflandig.

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Ronald » 18-12-2022 13:14

Mooi te lezen hoe je 't ervaren hebt Sebastiaan, zelf heb ik 't voorafgaand aan de kou februari 2021 gedaan. Fantastisch! Het is alsof je weer kind bent, gewoon 's morgens zien hoe het is en voelt.

En juiste analyse John, er werd deze week gepakt wat er te pakken viel. Ook hier op Voorne, waar het op sommige dagen wél heel makkelijk even plus 5 werd door aanlandige aanvoer over een zee die nog 12/13 C was. Maar ook heel makkelijk enige matig vorst nachten en dat is voor hier opmerkelijk in december.

Als je de modellen ziet dan lijken er toch stilaan weer kansen op kou tijdens en na de Kerst. Dit terwijl de setting ook naar oneindig Z/ZW kan neigen door ZW/W lagedruk icm zuidoostelijk hogedruk.
Maar die kansen komen er door weer uitbreiding Groenlandhoog naar het zuidoosten die juist de N/NW variant er in doet komen. Groenlandhogen zijn altijd vrij onvoorspelbaar voor modellen, dus die onzekerheid zal er nog wel even inblijven. En misschien gaan we juist tijdens Kerst wel naar een LMG boven ons gebied, ook al enige keren geschetst.
Als de zachte varianten voor de laatste decemberweek inderdaad niet gaan plaatsvinden, dan krijgt deze winter nog meer a-typische kracht en kan het 'n echte gaan worden.

Want deze winter heeft mij nu al 3 keer positief verrast. In november met die scherpe weekend kou. Begin december opnieuw met oostenwind transportkou die op 'n dag de temperaturen in de loop van de dag deden dalen naar rond en onder het vriespunt. En dan de mate van stralingskou deze week, zonder een sneeuwdek zoveel nachtelijke kou is opmerkelijk.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 18-12-2022 13:31

John schreef:
18-12-2022 12:54
Ik kan het iedereen aanraden, schrijf jij.

De komende week is niet echt een week van hier en nu beleving. :mrgreen:

Ik heb ondanks het blijven volgen van prognoses toch genoten en geniet nog van de vorstperiode die zich gevormd heeft.
Er is veel meer vorst gekomen dan ik vooraf voorzien had. Ik ben dus positief verrast. :)

Ook de combinaties met mist en rijp zorgden voor winterse beelden. Synoptische details pakten dagenlang gunstig uit, zeker landinwaarts.
Voldoende perioden met opklaringen, weinig wind of zwak aflandig.
Ja, ik doe zoiets alleen als er winter aankomt. Dat is natuurlijk niet helemaal zoals het vroeger was... Maar, een hele winter dit zo doen, trek ik niet. Omdat ook bewustzijn vraagt. Opletten dat je niet Weerwoord/VWK opent enzovoort. En omdat zoiets erg in mijn systeem zit. Een gewoonte, kan dat snel gebeuren.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 18-12-2022 13:33

Ronald schreef:
18-12-2022 13:14
Mooi te lezen hoe je 't ervaren hebt Sebastiaan, zelf heb ik 't voorafgaand aan de kou februari 2021 gedaan. Fantastisch! Het is alsof je weer kind bent, gewoon 's morgens zien hoe het is en voelt.

En juiste analyse John, er werd deze week gepakt wat er te pakken viel. Ook hier op Voorne, waar het op sommige dagen wél heel makkelijk even plus 5 werd door aanlandige aanvoer over een zee die nog 12/13 C was. Maar ook heel makkelijk enige matig vorst nachten en dat is voor hier opmerkelijk in december.

Want deze winter heeft mij nu al 3 keer positief verrast. In november met die scherpe weekend kou. Begin december opnieuw met oostenwind transportkou die op 'n dag de temperaturen in de loop van de dag deden dalen naar rond en onder het vriespunt. En dan de mate van stralingskou deze week, zonder een sneeuwdek zoveel nachtelijke kou is opmerkelijk.
Ja, precies zoals je het beschrijft in de eerste zin. Het is een kinderlijk gevoel. Verbazing over wat je ziet. De regen bijv. was een volkomen verrassing. Net als zo snel op het ijs te kunnen staan (woensdag).

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Hans » 19-12-2022 11:34

Ik wil dit topic ook graag weer gebruiken voor weerervaringen...

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Hans » 19-12-2022 20:55

Een dikke dooi vandaag en zo-even wat opklarend met de sterren zichtbaar....

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Hans » 20-12-2022 06:18

We beleven nu in één keer wel een totaal verschil met enkele dagen geleden! Wat een zachtheid komt nu over ons heen!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Gerben » 20-12-2022 07:42

Ronald schreef:
18-12-2022 13:14
Want deze winter heeft mij nu al 3 keer positief verrast. In november met die scherpe weekend kou. Begin december opnieuw met oostenwind transportkou die op 'n dag de temperaturen in de loop van de dag deden dalen naar rond en onder het vriespunt. En dan de mate van stralingskou deze week, zonder een sneeuwdek zoveel nachtelijke kou is opmerkelijk.
Schonere lucht dus meer uitstraling

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Einde aan geweldige periode retroweerbeleving

Bericht door Hans » 20-12-2022 10:14

Het heeft ook wel weer wat....
Kom je vanmorgen buiten in de vroegte en je ervaart....wat is dit nu, zo lauw voelt het aan..
En dat na die matige vorsten die we al een beetje gewend waren.
Enigszins onwerkelijk.....

Plaats reactie