Waar zijn ze gebleven?: (Herfst)Stormen.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Waar zijn ze gebleven?: (Herfst)Stormen.

Bericht door Albert » 17-11-2022 21:05

Schoonoord 17-11-2022,

Beste weervrienden,

Allereerst een mededeling van huishoudelijke aard. Ik ben verhuist. En wel vanuit Bennebroek naar het prachtige Drentse Schoonoord. Dit vond al eind augustus plaats. Eerst hebben we het 3 weken zonder internet moeten doen maar inmiddels zijn we nu helemaal gesetteld.
Vandaag was het een kletsnatte dag. Ook in Schoonoord. Hier viel vanaf middernacht tot nu aan toe precies 20 mm. regen. Het is nu bijna 20:45 uur en de temperatuur is op dit moment 7.4 graden.
Maar nu over naar het onderwerp van dit Topic.
Mij valt het op dat de Herfst stormen de laatste jaren uitblijven. Ik denk terug aan de jaren 70 van de vorige eeuw. Toen kwamen ze veelvuldig voor. Overigens kende de jaren 70 veel stormen. Een knaller was die natuurlijk van november 1972. De jaren 80 trouwens ook wel, maar in mijn beleving minder dan de jaren 70.
De jaren 90 begon met een knaller: 25 januari 1990.
Ook de storm van oktober 2000 mocht er zijn.
Geen Herfst storm maar een storm met veel schade was die van januari 2007.
Al met al voor wat betreft dit topic veel stof tot nadenken en tevens een stukje geschiedenis over de diverse stormen. Waarom die stormen minder voorkomen ondanks de opwarming van het klimaat moeten we hier met zijn allen achter zien te komen. Ik hoop dan ook dat jullie met voorbeelden van bepaalde stormen komen als ook verklaringen waarom het allemaal minder wordt. Ik wil er wel aan toevoegen dat ik natuurlijk de drieling stormen afgelopen februari niet vergeten ben. Was wel apart.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Waar zijn ze gebleven?: (Herfst)Stormen.

Bericht door Ko » 17-11-2022 23:02

De herfst storm van oktober 1998 mocht er ook zijn. De kermis hier moest er zelfs door gesloten blijven.

Een late storm van voorjaar 2000 staat me ook nog bij. Dat was op 29 mei.

De herfst storm met ook in het binnenland zeer zware rukwinden ben ik ook nog niet vergeten. Dat was op 27 oktober 2002. Zelfs het dak van de flat hier kwam er voor een gedeelte af.

Nadien is het allemaal minder geworden en de laatste jaren is de lol er helemaal af. Sinds die van 20 jaar geleden is het nooit meer zo heftig geweest hier.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Waar zijn ze gebleven?: (Herfst)Stormen.

Bericht door Pieter » 18-11-2022 12:26

Zijn jullie de 3 zware stormen Dudley, Eunice en Franklin op 17, 18 en 19 februari 2022 nu al vergeten ? Hier in Purmerend veel omgewaaide bomen en schade aan daken.

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: Waar zijn ze gebleven?: (Herfst)Stormen.

Bericht door Albert » 18-11-2022 13:34

De door jou genoemde stormen zijn in dit topic beschreven.

Kalil
Berichten: 433
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Waar zijn ze gebleven?: (Herfst)Stormen.

Bericht door Kalil » 19-11-2022 19:08

De laatste jaren bleven herfststormen sowieso uit. Alleen op 21 oktober 2021 hadden we nog een kortstondige storm. Maar hiervoor stormde het voor het laatst op 29 oktober 2017. Wat vooral opvalt is dat na een rustige herfst in de februarimaand de wind ineens behoorlijk uithaalt. In februari 2020 vier stormen met elke week wel een storm. Maar de afgelopen feburarimaand was al helemaal geweldig met de drielingstormen. De stormen van 18 januari 2018 en storm Eunice waren de meest indrukwekkende die ik heb meegemaakt.

Plaats reactie