Weerbeleving vroeger en nu

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 02-01-2023 14:25

De winterspanning is in tegenstelling van vroeger totaal weg bij mij...
Ook de natuur geeft geen signalen van iets dat op winter lijkt...
1975 ook zeer bewust mee gemaakt. Er werden toen in januari al grutto's gesignaleerd. Verder ook een soft winter voor die tijd record warm.
Ik dacht dat februari toen nog wat droge vorstdagen had maar die konden die winter niet meer goed maken.
1976 gaf echter een prachtige vorstperiode en er werd over een Elfstedentocht gefilosofeerd die er toen bij lange na niet kwam...
Je had elk jaar toch nog die mooie spanning, wat gaat de winter doen? Er werd ook niet zo vooruit gekeken...
Eigenlijk is er geen bal meer aan nu....

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Sebastiaan » 02-01-2023 16:07

Ik beleef ook dat de weerhobby aanzienlijk verschraald is. Vorst & sneeuw waren een groot deel vd lol. Vooraf kon je altijd hopen op een strenge winter. Het verdwijnen van de winter doet pijn.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door John » 02-01-2023 17:37

De winters is de laatste dertig jaar voor mij een seizoen geworden waar ik niet meer specifiek naar uitkijk. Er is te weinig variatie te halen.
De wintermeeting afgelopen november heb ik ook overgeslagen.

Ons winterseizoen is verder Atlantisch geworden. Dat zien we als trend. Tropisch of getransformeerd polair maakt vooral de dienst uit. Dat hoef ik niet elke wintermeeting te horen. :lol:

Met veel geduld is het wachten op een enkele intense sneeuwsituatie.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 02-01-2023 18:36

Hopelijk gaan we nog een sneeuwsituatie meemaken later in deze winter met mischien een keer een NW of N-stroming in koude polaire lucht. Kan ook nog in maart of begin april zoals afgelopen jaar.
John, jij was lang geleden de sneeuwredacteur in Weerspiegel.
Ik las die rubriek altijd van A tot Z
Toen was er toch nog meer te beleven....
Kun je nagaan hoe snel de atmosfeer verandert...

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 02-01-2023 19:46

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-01-2023 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Ko » 02-01-2023 20:50

John schreef:
02-01-2023 17:37
De winters is de laatste dertig jaar voor mij een seizoen geworden waar ik niet meer specifiek naar uitkijk. Er is te weinig variatie te halen.
De wintermeeting afgelopen november heb ik ook overgeslagen.

Ons winterseizoen is verder Atlantisch geworden. Dat zien we als trend. Tropisch of getransformeerd polair maakt vooral de dienst uit. Dat hoef ik niet elke wintermeeting te horen. :lol:

Met veel geduld is het wachten op een enkele intense sneeuwsituatie.
Toch weten we allemaal wel dat we steeds lang moeten wachten. Dat was in het verleden ook al zo. En dat er daarna altijd weer een periode komt met clustering van koude(re) (sneeuw)winters achter elkaar. De periode begint nu langzaam aan te breken dat er weer zo'n clustering komt. De wachttijd nu is 'nog maar' tien jaar. Sneeuwwinter 2009 kwam na 12 wachtjaren na de serieuzere winter 1997 dus ik bedoel maar. En de lange serieuze winter 1996 kwam op zijn beurt ook pas na negen wachtjaren na die van 1987.

Geduld is soms lastig, zeker in deze moderne haastige tijd. Hij komt vanzelf, en dat zou denk ik al ergens de komende jaren kunnen zijn. Koudere winters gaan bijna altijd samen met een zonnevlekkenminimum. Als 't weer eenmaal zover is kun je er zo weer een paar krijgen. Over de intensiteit durf ik niks te zeggen. Zou best kunnen dat de eerstvolgende clusterwinters op hun beurt weer iets minder koud zijn dan bijvoorbeeld die van 2009 t/m 2013. Het warmt steeds verder op. Maar uitschieters naar beneden zoals bijvoorbeeld december 2010 (koudste in bijna 70 jaar) of zelfs voorjaar 2013 (koudste in 26 jaar) blijven mogelijk.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 02-01-2023 22:44

Gelukkig zijn er ook nog weeroptimisten! Bedankt Ko!

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Ko » 03-01-2023 13:29

Hans schreef:
02-01-2023 22:44
Gelukkig zijn er ook nog weeroptimisten! Bedankt Ko!
Voor alle pessimisten een overzichtje van de clusterwinters.
Uitgaande van winters met Hellmann dicht bij of boven de 100.

1907-1908-1909
1928-1929
1939-1940-1941-1942
1954-1955-1956
1963-1964
1969-1970-1971
1985-1986-1987
1996-1997
2009-2010-2011-2012-2013

Sommige winters van 2009-2013 waren hier in het zuiden kouder dan in het midden of noorden.
Zo scoort De Bilt voor 2009 in totaal 56 Hellmannpunten terwijl ik hier aan 77,3 punten kwam.
Winter 2010 in De Bilt 94,7 punten, ik hier 112 punten.

Maar gezien het overzichtje, ongeveer om de 10 tot 12 jaar is het raak en dient er zich een rijtje clusterwinters aan.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 04-01-2023 19:31

Vroeger was weerbeleving veel eenvoudiger: in de vijftiger en zestiger jaren en ook lang daarna nog wel tikte men 's ochtends en 's avonds op de barometer, volgde de wolkenluchten en men kende het weer...
De buurman zei, "de wind gaat naar het oosten, er kon wel eens vorst komen"
Vele oudere lieden hadend een basiskennis van het weer en het was net of het weer "voorspelbaarder" was dan heden ten dage met alle huidige weertechnieken, apps enz.
Als het in de zomer een week warm en zonnig was kwam er onweer (veel vaker als nu....)
De boeren hadden ook meer verstand van het weer...
Nu roept men maanden van tevoren "het wordt geen winterweer, zacht en nat gaat het seizoen verlopen"
Er is geen weerromantiek meer....Jammer!!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Dick » 15-01-2023 14:12

De romantiek van winterbeleving binnenshuis. Met enkel glas, zonder isolatie, een gashaard in de woonkamer, een potkachel in de keuken en een straalkacheltje in de badkamer. De eerste winter in mijn ouderlijk huis (die van 1968/69) stookten mijn ouders nog kolen. Ik was pas drie, dus herinner me daar helemaal niks van. De tweede winter waren we op het gas aangesloten en vanaf dan werd het kolenhok in de schuur gebruikt om aardappels op te slaan.
Als het buiten hard vroor was het in een groot deel van het huis steenkoud. Met ijsbloemen op de ramen, in de winter van 1978/79 zelfs in de woonkamer (achter de lamellen van karton en overgordijnen). Toen ik naar de brugklas ging kreeg ik op mijn slaapkamer een losse elektrische radiator, omdat ik daar ook huiswerk moest maken. Centrale verwarming kwam er pas eind jaren tachtig. Ik vond het niks, 'onprettige' warmte. Al waren we wel die koude tocht over de vloer naar die gashaard kwijt. Ik miste de romantiek van het om en om met mijn vader tegen die gashaard aanstaan om op te warmen. En de honden en katten die met hun snuiten tegen die loeihete micaruitjes gingen liggen. Ik heb nooit begrepen hoe die beesten dat volhielden. Dat getob met de ontsteker van de waakvlam kon ik juist missen als kiespijn.
En nu ben ik verwend. De afgelopen weken stond de thermostaat op 13 graden om gas te sparen. Met een losse radiator wisten we de temperatuur in de huiskamer op te krikken van 15 naar 18,5 graad uiteindelijk. En toch lag ik 's avonds met een extra fleecetrui onder een dekentje op de bank. Vooral het opstaan vond ik een crime: wassen in een kille badkamer en ontbijten in een koude keuken. Het was natuurlijk ook heel klam vanwege het natte weer. Het heeft misschien ook met leeftijd te maken. Al beschouw ik mezelf nog steeds als een bikkel die tijdens het werk de elementen trotseert. Alleen blijkbaar niet binnenshuis. Weg romantiek!

Plaats reactie