Weerbeleving vroeger en nu

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Ko » 25-10-2022 09:28

Als het over sneeuw gaat was voor mij de mooiste periode de winters 2009 t/m 2013. Dat was voor m'n beleving meer sneeuw dan de koude winters midden jaren 80.

Vooral december 2010 zal me altijd bijblijven. Al op 2 december fikse sneeuwval bij een max die dag van -6 graden. Veder die hele maand volop sneeuwdekdagen en dagen met sneeuwval bij aanhoudend koud vorst en ijsdagen.

Natuurlijk ook winter 2010 en winter 2012 met de felle koudegolf in februari, ook gepaard met veel sneeuw. Omdat zomer 2011 toen ook koel was en de zomer in 2012 na die februari koudegolf ook grotendeels koel en nat verliep gaf dat weer even een jaren 80 gevoel. Vooral omdat er nadien nóg een koude sneeuwwinter kwam in 2013 en het koudste voorjaar in 26 jaar tijd! Zelfs ook in maart nog veel vorst en sneeuw wat echt als een verassing kwam na tig zeer warme lentes.

Nadien is het er flink saaier op geworden. Met name sinds 2018 bijna alleen maar horror in steeds meer maanden van het jaar.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Pieter » 25-10-2022 09:32

S,morgens wakker worden, naar buiten kijken en tot je verbazing zien dat alles wit was van de sneeuw , Dat gebeurt nu niet meer, tenzij je jezelf helemaal af sluit van alle nieuwsbronnen.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Adwin » 25-10-2022 09:38

Ted schreef:
24-10-2022 18:13
Vind het tegenwoordig ook weinig variatie in het weer. Het is rond de 300 dagen per jaar te zacht. Wordt tegenwoordig haast scheel van de continu felle zonneschijn.

Vroeger waren de zomers heerlijk. Vooral de jaren 70. Je had 2 warme zomers (1975 en 1976). De heerlijkste zomer was 1973. Het was vaak na een slechte weerperiode dat het een paar dagen warm werd. Daar keek je naar uit en je ging meteen naar het strand of zwembad. Op moment dat het huis warm werd, was het alweer voorbij. Tegenwoordig is de zomer veel te warm. De hondsdagen duren nu van begin juni tot begin september. Het is nu een paar maanden zweten en aan het eind (eigenlijk al eerder) ben ik de warmte meer dan zat. Ook 's nachts in je slaapkamer is het te warm. De warmte waardeer ik totaal niet meer.

Ook vroeger had je leuke winters. Veel variatie. Je had vorst met schaatsijs. Sneeuw. Polaire lucht invallen met sneeuw en hagelbuien. Ook zachte periodes kwamen aan bod. Tegenwoordig heb je een hele lange herfst. Er valt een 1 1/2 vlok natte sneeuw en dat is de moderne winter.
Dat scheel zien van de felle zon heb ik ook en dat zit hem ook in de schone heldere lucht. Vroeger had je veel mistdagen. Dat komt omdat we toen met zijn allen kolen stookte. Je ziet die mist nogal eens als er veel vuurwerk is. De temperatuur op een mistdag was in de winter en in de zomer vaak veel te koud. Verder ontbreekt het aan andere aërosolen door vulkaanuitbarstingen die er de laatse 30 jaar nauwelijks geweest zijn.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Ko » 25-10-2022 12:09

Ja die zon blijft maar schijnen, dat bedoelde ik ook onder andere met horror. Het was al toegenomen maar sinds 2018 nog meer. Daarom kwam januari 2022 als een geschenk uit de hemel met veel somberheid en mistige dagen. En dan ook meermaals dagen waarin het de hele dag mistig bleef. Het kan dus nog.

Maar die toegenomen droogtes zijn ook vreselijk. Te warm of te zonnig was ik al vele jaren gewend maar dat woestijn klimaat sinds 2018 is funest. Heel soms zit er eens een verdwaald nat maandje tussen maar doorgaans blijft het maar te droog.

Ook nu oktober weer. Op dit moment iets over de helft van normaal maar de maand is al bijna afgelopen dus zal er weer een maand te droog eindigen, de meerdere fikse buien ten spijt die er ook waren.

Heb dan ook het gevoel alsof we hier in Brabant in een steppeklimaat zijn terechtgekomen sinds 2018. Behalve fors toegenomen warmte en zon dus ook steeds vaker die droogtes die ook nog eens steeds langer lijken te duren, met name het zomer halfjaar.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 25-10-2022 19:25

De weerbeleving is nu anders of we het nu mooi vinden of niet.
We moeten het anders gaan zien. Proberen de positieve kanten er uit te halen. Mooie wolkenluchten, lekkere temperaturen, verwarming hoeft nog niet aan, enz.
We gaan ook nog wel een kentering krijgen, vast.
En dan kunnen we het nog eens extra waarderen, b.v. een enkele natte sneeuwbui of de eerste nachtvorst straks.
De kunst wordt het kleine te waarderen en niet in de moppersfeer te geraken. Het weer is wat het is en nog altijd interessant......
Maar anders....

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 27-10-2022 07:10

Ik kan me niet herinneren dat ik op 27 oktober een lentegevoel had...
Ik ga straks een stukje wandelen om de sfeer te proeven..
Vroeger waren de eerste nachtvorsten vaak al een feit om deze tijd van het jaar...

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 28-10-2022 17:20

Het is bijzonder dat je in een mensenleven (ik ben van 1957 dus tel uit...) een evoluatie meemaakt van een hollands zeeklimaat (zo leerden we dat vroeger op school) naar een bijna mediterraan klimaat (nog niet overdrijven, maar toch!)
Vroeger zachte winters, af en toe koud of streng en in deze tijd zachte tot zeer zachte winters! En de evoluatie van het nieuwe klimaat is nog volop bezig. Het zal nog veel warmer worden....

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 03-11-2022 09:32

De spannende novembermaand! Waar gaan we heen met het weer? Krijgen we de eerste novemberstorm? Krijgen we vroege kou?
Blijft het zacht? Allemaal zaken die vroeger in de jaren zestig en zeventig speelden.
Je volgde de weerman met zijn krijtje op het journaal. Hij sprak in november vaak van neerslag. Mijn vader zei dan dat er dan ook wel eens sneeuw zou kunnen komen, anders had de weerman wel van regen gesproken...
Elke ochtend uit het raam kijken naar de grote betonnen kolenopslagplaats of het deksel (met dakbedekking) al wit was door rijp...
Soms was het echt wachten daarop en werd je wat ongeduldig.....
Maar het kwam altijd een keer en je wist dat als het gevroren had er op termijn ook wel eens sneeuw bij kon komen...
Het was zo fantastisch die beleving van het weer in het najaar als kind.
Maar ook de zomerse onweersbuien (zijn er tegenwoordig ook niet veel meer...) konden me mateloos boeien...
Het was zo fijn en overzichtelijk en geen gedoe met computerberekeningen. We wisten toen nog niet eens wat een computer was....
HEIMWEE!

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 20-12-2022 21:38

Vroeger (eerder) geloofde je oudere mensen die meenden er verstand van te hebben.
Met dat natte en zachte weer (wat trouwens nog maar net aan de gang is!) zeiden ze: "den reag'n mot eerst oet de locht veurdat 't kan vreez'n"
Een variant op "Eerst de sloten vol, dan de winterlol"
Men had toch geen weerkaarten tot beschikking en men ging veel meer op het gevoel af...
En uiteindelijk kwam kouder weer in oudere tijden veel vaker voor dus hadden oudere lieden ook wel eens gelijk.
Mooie, zeg maar veel mooiere tijden!
Het is wat het is....

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 27-12-2022 22:21

De beleving van het weer momenteel is zodanig dat je het accent totaal verlegt. Hoopte je vroeger op sneeuw en winterkou, tegenwoordig wil je eerder dynamiek in het weer. Of het nu koud of zacht is. Je verzet je er niet tegen. Het komt zoals het komt.
De winters kun je langzamerhand opgeven.
Het worden lange herfsten.........

Plaats reactie