Weerbeleving vroeger en nu

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 23-10-2022 19:01

Weerbeleving vroeger en nu.
Wat een verschil met decennia geleden!
We hadden geen internet! Alleen de mededelingen voor land en tuinbouw + het NOS/NTS journaal.
De vooruitzichten voor dinsdag en woensdag....
Veel meer hadden we niet.
We haalden meer info uit de atmosfeer en de natuur.
De beleving was veel intenser dan tegenwoordig.
We wisten nog niet in oktober of er een winter aankwam of niet.
We waren teleurgesteld als er dag na dag nog geen vorst kwam.
Tegenwoordig met ik weet niet hoeveel informatie over weersverwachtingen, zelfs op ultra-lange termijn.
Persoonlijk vind ik het weer lang niet zo interessant als vroeger.
Veel meer wisseling in het weer en je zag het soms helemaal niet aan komen. Ik zou via dit topic wel eens meerdere meningen willen weten...

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 23-10-2022 19:16

In de jaren '60 in de zeventigers ook nog wel keek je naar de rookpluimen uit de fabrieksschoorstenen (waarvan er in Enschede als textielfabriekstad wel een aantal stonden)
Stond de pluim in het oosten of noordoosten dan wist je bijna zeker, er komt vorst aan (in de winter natuurlijk)
Spannende tijden vanaf november!
Ik kan me ook nog wel enkele Kerstvakanties herinneren met sneeuw en vriesweer. Dat is echt zeldzaam geworden....

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Pieter » 23-10-2022 19:50

S,ochtends als je rillend wakker werd stonden de ijsbloemen op de ramen, Het ijs weg krabbend zag je tot verrassing dat er ook sneeuw lag En mijn vader ging kolen scheppen om het huis een beetje op te warmen dat maken we met de centrale verwarming niet meer mee, en ijs op de sloten proberen, wat niet zonder risico was , Nu zien we op de lange termijn kaarten na een vorstperiode al weer de dooi naderen, Vroeger had je geen idee hoe lang het zou blijven vriezen.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 23-10-2022 22:27

Er zat veel meer romantiek in het weer. Nu draaien we aan het knopje van de thermostaat, vroeger kwam eind september/begin oktober de kolenboer de wintervoorraad kolen brengen.
Als de schoorsteenveger was geweest kon de zwarte kolenkachel aangesloten worden op het rookkanaal.
Ja, die ijsbloemen op de ramen en de bekende warmwaterkruik mee naar bed. Nostalgie ten voeten uit.
Het is natuurlijk nu allemaal comfortabel en goed maar een beetje die goede tijd van toen doet me soms wel mijmeren naar vervlogen tijden

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 24-10-2022 08:12

Als je nu naar de verwachting kijkt van komende week heb je zoiets van moet dat nou zo'n warme eindsprint van de oktobermaand en eigenlijk baal je van zulk onnatuurlijk weer.
In vroeger tijden verbaasde je je erover dat dag na dag een buitengewoon weertype kon aanhouden, wachtende natuurlijk op wanneer de kentering kwam. Je wist niet beter......"De vooruitzichten voor woensdag en donderdag: aanhoudend zeer zacht herfstweer"
En de volgende dag was je nieuwsgierig of het al ging veranderen...
Nu kun je de weertrend al 10 tot 14 dagen volgen. Ik vraag me soms af of ik elke dag wel naar die pluimen moet kijken.....maar ja, het weerbloed kruipt......
In het verleden ook al eens aan retroweerbeleving gedaan. Beviel goed! Was een tip van Sebastiaan Cobelens.
Veel aan gehad maar uiteindelijk hoor je de berichten toch weer.
Mischien doe ik wel weer een poging.......

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 24-10-2022 18:13

.
Laatst gewijzigd door Ted op 26-10-2022 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 24-10-2022 19:29

De winters uit de jaren '60 zal ik nooit vergeten...Okay, 1963 was ik nog klein maar daarna heb ik vele winters bewust meegemaakt.
Neem februari 1966: vorstgrens met (veel) neerslag heen en weer boven ons land.
Enschede lag vaak op de scheidslijn. Dan sneeuw, dan weer ijzel....
Lopend naar school (welk kind doet dat nog, ze worden allemaal met de auto gebracht!) met sokken over de schoenen tegen de gladheid door ijzel.
Het weer was in die jaren zoooo variabel met vaak verschillende luchtsoorten.
1969 februari ook een prachtige sneeuwmaand!
En zo valt er nog veel meer te vertellen....
Ook de zeventigers waren interessant en natuurlijk de winters 1985, 86 en 87!
Het is voorbij! Jammer, maar ik geef de moed nog niet helemaal op....
Mischien krijgen we wel een sinterklaaswinter?? Wie weet?? Kwam vroeger ook wel eens voor...

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door John » 24-10-2022 22:44

Hans schreef:
23-10-2022 19:01
Weerbeleving vroeger en nu.
Wat een verschil met decennia geleden!
We hadden geen internet! Alleen de mededelingen voor land en tuinbouw + het NOS/NTS journaal.
De vooruitzichten voor dinsdag en woensdag....
Veel meer hadden we niet.
We haalden meer info uit de atmosfeer en de natuur.
De beleving was veel intenser dan tegenwoordig.
We wisten nog niet in oktober of er een winter aankwam of niet.
We waren teleurgesteld als er dag na dag nog geen vorst kwam.
Tegenwoordig met ik weet niet hoeveel informatie over weersverwachtingen, zelfs op ultra-lange termijn.
Persoonlijk vind ik het weer lang niet zo interessant als vroeger.
Veel meer wisseling in het weer en je zag het soms helemaal niet aan komen. Ik zou via dit topic wel eens meerdere meningen willen weten...
Het weer is niet meer zo interessant als vroeger. Warmer en zonniger in alle jaargetijden. :roll:


Alleen qua sneeuw toch nog enkele pittige situaties gekregen deze eeuw. Noemenswaardig is 25 november 2005 en 27 december 2014.

Beiden dagen een pak sneeuw met overlast, ondanks temperaturen boven nul. Er vielen grote hoeveelheden neerslag puur in sneeuwvorm. Ik heb niet eerder zoveel neerslag in de vorm van sneeuw zien vallen.

Exceptionele sneeuwval kan er nog wel eens van komen. Er is meer waterdam beschikbaar en erg koud hoeft het voor sneeuwval niet te zijn.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Hans » 25-10-2022 07:11

Ik ben blij dat je nog goede moed hebt John wat sneeuw betreft.
Ik zie het ook nog wel zitten...
We moeten tegenwoordig in het nieuwe klimaat meer geduld oefenen en het is allemaal veel minder vanzelfsprekend.
Zelfs de oude volksweerkunde gaat niet meer zo op als vroeger.

Kalil
Berichten: 433
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Weerbeleving vroeger en nu

Bericht door Kalil » 25-10-2022 08:58

John schreef:
24-10-2022 22:44
Hans schreef:
23-10-2022 19:01
Weerbeleving vroeger en nu.
Wat een verschil met decennia geleden!
We hadden geen internet! Alleen de mededelingen voor land en tuinbouw + het NOS/NTS journaal.
De vooruitzichten voor dinsdag en woensdag....
Veel meer hadden we niet.
We haalden meer info uit de atmosfeer en de natuur.
De beleving was veel intenser dan tegenwoordig.
We wisten nog niet in oktober of er een winter aankwam of niet.
We waren teleurgesteld als er dag na dag nog geen vorst kwam.
Tegenwoordig met ik weet niet hoeveel informatie over weersverwachtingen, zelfs op ultra-lange termijn.
Persoonlijk vind ik het weer lang niet zo interessant als vroeger.
Veel meer wisseling in het weer en je zag het soms helemaal niet aan komen. Ik zou via dit topic wel eens meerdere meningen willen weten...
Het weer is niet meer zo interessant als vroeger. Warmer en zonniger in alle jaargetijden. :roll:


Alleen qua sneeuw toch nog enkele pittige situaties gekregen deze eeuw. Noemenswaardig is 25 november 2005 en 27 december 2014.

Beiden dagen een pak sneeuw met overlast, ondanks temperaturen boven nul. Er vielen grote hoeveelheden neerslag puur in sneeuwvorm. Ik heb niet eerder zoveel neerslag in de vorm van sneeuw zien vallen.

Exceptionele sneeuwval kan er nog wel eens van komen. Er is meer waterdam beschikbaar en erg koud hoeft het voor sneeuwval niet te zijn.
Ik vind dat de sneeuwsituatie van februari 2021 er ook bij kan. Het was eens weer een eerste sneeuwstorm sinds 9 januari 2010. Ontzettend veel sneeuw. Het was stuifsneeuw, sneeuwjacht en sneeuwduinen. Bijzondere weermoment.

Plaats reactie