Stratosfeer 2022/2023

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door John » 22-02-2023 19:04

Dank je Paul voor de verwijzing. Ik had het artikel in Weerspiegel gemist. Anders had ik mijn reactie hierboven niet hoeven geven. :lol:
Duidelijk verhaal, met evenwicht.

Als winterromanticus heb ik dan drie grote winterinvallen mogen meemaken zonder een SSW voorafgaand.

Begin Januari 1979, januari 1985 en januari 1987.
In Januari 1985 verliep de inval gelijktijdig met de SSW.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door Sebastiaan » 23-02-2023 11:29

Abstract
Variability in atmospheric river (AR) frequency can drive hydrometeorological extremes with broad societal impacts. Mitigating the impacts of increased or decreased AR frequency requires forewarning weeks to months ahead. A key driver of Northern Hemisphere wintertime mid-latitude subseasonal-to-seasonal climate variability is the stratospheric polar vortex. Here, we quantify AR frequency, landfall, genesis, and termination depending on the strength of the lower stratospheric polar vortex. We find large differences between weak and strong vortex states consistent with a latitudinal shift of the eddy-driven jet, with the greatest differences over the British Isles, Scandinavia, and Iberia. Significant differences are also found for the Pacific Northwest of North America. Most of the seasonal-scale stratospheric modulation of precipitation over Europe is explained by modulation of ARs. Our results provide potentially useful statistics for extended-range prediction, and highlight the importance of ARs in bringing about the precipitation response to anomalous vortex states.

Key Points
Large differences in atmospheric river (AR) frequency and landfall in mid-latitudes depending on the Arctic stratospheric vortex strength

Modulation occurs primarily through changes to tracks and decay regions of ARs with less change to genesis

Stratospheric vortex modulation of ARs explains most of the associated seasonal-scale precipitation signal over Europe

Plain Language Summary
Narrow bands of intense water vapor transport in the atmosphere, known as atmospheric rivers (ARs), can bring extreme rainfall to parts of the world, while their absence can lead to drought. So, it is important that we understand what aspects of the climate can affect their occurrence. During Northern Hemisphere winter, one of the key influences on weather patterns is the strength of the winds 10–50 km above the Arctic: the stratospheric polar vortex. These winds can persist in unusually weak or strong states for weeks to months at a time and influence the types of weather patterns we experience. We investigate changes to ARs depending on whether the vortex is weak or strong. We find large differences primarily across Europe but also parts of North America. We also find that ARs are important for bringing about changes to precipitation depending on the polar vortex strength. These results will help people plan for impacts from AR variability several weeks ahead, because the polar vortex usually remains weak or strong for several weeks at a time. https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com ... 22GL100381

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door Daniël » 23-02-2023 12:53

John schreef:
22-02-2023 17:45
Paul schreef:
22-02-2023 17:23
Nu ook bij in bredere kring aandacht voor de betekenis van de SSW voor ons weer. Belangrijk dat het grote publiek er kennis mee maakt, zeker omdat de betekenis van het fenomeen juist onder weerenthousiastelingen nog steeds breed wordt ontkend of onderschat.
Wanneer is een maritiem arctische uitbraak in de lente een signaal van samenhang met SSW, wetende dat er ook maritiem arctische uitbraken in de lente zijn zonder SSW.

Dat er samenhang is dus stratosferische SSW en stromingspatronen in de troposfeer ga ik niet ontkennen.
Dat daarmee een SSW best belangrijk kan zijn voor kou- impulsen ergens op NH ook akkoord.

Er zijn echter bij elke SSW te veel mitsen en maren op troposfeer niveau om veel betekenis te hechten aan het fenomeen voor het weerbeeld in Nederland.

Dus bij alles wat ik tot nu toe weet zie ik te weinig directe relatie tussen SSW en koudweercirculaties in onze omgeving. Dat maakt in elk geval dat deze weerenthousiast behoorlijk terughoudend is ten aanzien van de betekenis van SSW voor ons land ten aanzien van kansen op duidelijk te koud weer.
Spelen de verschillende MJO-fases ook een belangrijke rol of er wel of geen winterweer zal komen na een SSW?

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door Paul » 23-02-2023 19:28

Daniël schreef:
23-02-2023 12:53
John schreef:
22-02-2023 17:45
Paul schreef:
22-02-2023 17:23
Nu ook bij in bredere kring aandacht voor de betekenis van de SSW voor ons weer. Belangrijk dat het grote publiek er kennis mee maakt, zeker omdat de betekenis van het fenomeen juist onder weerenthousiastelingen nog steeds breed wordt ontkend of onderschat.
Wanneer is een maritiem arctische uitbraak in de lente een signaal van samenhang met SSW, wetende dat er ook maritiem arctische uitbraken in de lente zijn zonder SSW.

Dat er samenhang is dus stratosferische SSW en stromingspatronen in de troposfeer ga ik niet ontkennen.
Dat daarmee een SSW best belangrijk kan zijn voor kou- impulsen ergens op NH ook akkoord.

Er zijn echter bij elke SSW te veel mitsen en maren op troposfeer niveau om veel betekenis te hechten aan het fenomeen voor het weerbeeld in Nederland.

Dus bij alles wat ik tot nu toe weet zie ik te weinig directe relatie tussen SSW en koudweercirculaties in onze omgeving. Dat maakt in elk geval dat deze weerenthousiast behoorlijk terughoudend is ten aanzien van de betekenis van SSW voor ons land ten aanzien van kansen op duidelijk te koud weer.
Spelen de verschillende MJO-fases ook een belangrijke rol of er wel of geen winterweer zal komen na een SSW?
Absoluut, van de SSW van 2018 kan ik me herinneren dat de MJO in fase was met de te verwachten respons op de SSW. Van 2021 heb ik geen herinneringen in die richting, ook geen data.
De MJO is een tropische teleconnectie, de SSW een arctische. Ideaal voor winterweer is als deze samenvallen. Wanneer dat wel of niet het geval is; ik ken geen studies daaromtrent. Wel heb ik begrepen dat een SSW de MJO kan triggeren, zodat die in fase 6-8 terechtkomt (de komende, hernieuwde fase 7 lijkt zo'n gevalletje). Andersom faciliteert een MJO 6-7 de vorming van een SSW.
Tropen en Noordpool zijn niet zo sterk van elkaar gescheiden als menigeen op voorhand misschien zou denken.


Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door Sebastiaan » 23-02-2023 20:41

Ik vermoed dat e.e.a. ook in 2021 een rol speelde
http://www.bom.gov.au/climate/mjo/
Wat een vreselijke sfeer op WW. Klagen over een paar prachtige winterse dagen. :hamer: Blij dat ik een lange break heb :lol:
Afbeelding

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door Paul » 23-02-2023 20:55

Sebastiaan schreef:
23-02-2023 20:41
Ik vermoed dat e.e.a. ook in 2021 een rol speelde
http://www.bom.gov.au/climate/mjo/
Wat een vreselijke sfeer op WW. Klagen over een paar prachtige winterse dagen. :hamer: Blij dat ik een lange break heb :lol:
Dank je,Sebastiaan, voor het plaatje.
WW is niet om te harden, het is min of meer een zomerforum aan het worden :cry:

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door Sebastiaan » 23-02-2023 22:08

Afbeelding
Afbeelding

Kleine kans op positieve NAO. MJO fase 7,8 komende tijd. Rond 10 maart westelijke wind op 10 hPa, 60N. Langdurig N hogedruk.

Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door Wilfried » 23-02-2023 23:33

Paul schreef:
23-02-2023 20:55
Sebastiaan schreef:
23-02-2023 20:41
Ik vermoed dat e.e.a. ook in 2021 een rol speelde
http://www.bom.gov.au/climate/mjo/
Wat een vreselijke sfeer op WW. Klagen over een paar prachtige winterse dagen. :hamer: Blij dat ik een lange break heb :lol:
Dank je,Sebastiaan, voor het plaatje.
WW is niet om te harden, het is min of meer een zomerforum aan het worden :cry:

De laatste tijd mis ik daar het grote (winter)enthousiasme van weleer, nog maar een paar forumleden zijn nog echt enthousiast over de komende na-winterse periode. Steeds maar weer kreten horen 'kou hoeft van mij niet meer', 'het wordt toch niks meer', of 'slecht voor m'n bananenplanten' word je ook niet vrolijk van. En dat terwijl er misschien een interessante periode aankomt.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door John » 24-02-2023 10:14

Wilfried schreef:
23-02-2023 23:33
Paul schreef:
23-02-2023 20:55
Sebastiaan schreef:
23-02-2023 20:41
Ik vermoed dat e.e.a. ook in 2021 een rol speelde
http://www.bom.gov.au/climate/mjo/
Wat een vreselijke sfeer op WW. Klagen over een paar prachtige winterse dagen. :hamer: Blij dat ik een lange break heb :lol:
Dank je,Sebastiaan, voor het plaatje.
WW is niet om te harden, het is min of meer een zomerforum aan het worden :cry:

De laatste tijd mis ik daar het grote (winter)enthousiasme van weleer, nog maar een paar forumleden zijn nog echt enthousiast over de komende na-winterse periode. Steeds maar weer kreten horen 'kou hoeft van mij niet meer', 'het wordt toch niks meer', of 'slecht voor m'n bananenplanten' word je ook niet vrolijk van. En dat terwijl er misschien een interessante periode aankomt.
Ik zit niet op WW.
Ik zal niet gauw zeggen: het hoeft niet meer, zeker maritiem arctische lucht met winterse buien is welkom tot begin mei. :lol:

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer 2022/2023

Bericht door Sebastiaan » 24-02-2023 11:30

Afbeelding

Bericht Jan Visser.

Plaats reactie