Herfst 2022

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2022

Bericht door John » 27-09-2022 20:32

Sebastiaan schreef:
27-09-2022 20:11
11,2c tmax te De Bilt -> plek 10, derde decade september. Ik vind e.e.a. best bijzonder.
Daar in 2018 iets kouder.
Het is ook vrij bijzonder in een opwarmend klimaat.

Ik kwam ook nog tegen: +10,9 maximaal in De Bilt op 13 september 1998.
De koudste septemberdag in De Bilt zo vroeg in september.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2022

Bericht door Ko » 27-09-2022 21:16

Adwin schreef:
27-09-2022 19:27
Dus je erkent die koude records voor september niet? Het maakt het toch juist bijzonder in tijden van opwarming? Er is geen enkele reden om Wouter een flapdrol te vinden.
Als dat echt een kouderecord is zeker wel, schitterend. Maar hoe hij verder praat over een nazomer. Alsof elk jaar september en oktober een lange nazomer hoort te geven. En alsof het raar is dat september nu koele dagen geeft. En deze september had notabene al een fikse nazomer de hele eerste decade, tot 32 graden aan toe. Alsof 't nog langer door had moeten gaan en/of nu weer terug zou moeten komen.

Snap 't ook wel, na zes maanden Bercelona-weer is het even een terugval en wennen. Het is weer gewoon Hollands weer en geen Spaanse toestanden met aanhoudend 25+ in deze tijd van het jaar. Weer even 'back to basic'. De koelte nu compenseert de hitte begin deze maand. Zelfs zo goed dat september misschien nog koel weet te eindigen. Een lange nazomer in de herfst was vroeger eerder uitzondering dan regel.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2022

Bericht door Dick » 27-09-2022 22:34

Tja, de andere kant van de medaille is natuurlijk wel dat het niet bepaald lekker weer is voor buitenactiviteiten. In mijn geval gaat het om buitenwerk. En als je ook nog op de fiets van en en naar je werk moet is de lol na een paar dagen er wel van af. Mijn regenpak hangt weer in de garage, naast mijn fiets, zal net op tijd droog zijn als ik morgen opsta. Gisteren was de ergste dag: drijfnat tot op mijn huid, er was geen regenjas bestand tegen de buientrein. Gewoon doorgebuffeld op mijn werkplek zonder enige beschutting. Toch was het deze zomer erger op deze locatie (Vlaardingse Vlietlanden, ik heb daarover een uitgebreid bericht geplaatst bij 'natuurvaria'). Zelfs met tropenrooster en zwemmen in de Vliet (vaart) in de lunchpauze was de hitte nauwelijks te verdragen. Mijn collega,die met mij de elementen trotseerde, maakte gisteren de opmerking dat hij liever "dit weer had dan die hitte". En dat is natuurlijk zo: hitte kruipt in je lijf en put je uit. Een verregende dag is bij wijze van spreken vergeten zodra je een hete douche hebt genomen en droge kleren aangetrokken. Overigens moeten we na deze week de werkzaamheden op de Vlietlanden staken. Het terrein is te drassig geworden voor onze machines. Het is wel een natuurgebied en je mag geen diepe sporen maken.
Is dit dan 'onwerkbaar weer'? Dat heeft vooral met risico's en veiligheid te maken. Het kan te heet zijn voor fysieke inspanningen, te koud kan bevriezings- of onderkoelingsverschijnselen opleveren, bij storm moet je uit de buurt van bomen blijven en bij onweer schuilen op een veilige plek. Werken in de regen vindt niemand bij ons fijn, maar in principe leggen we de boel niet stil. Wat mij betreft is het wel weer even genoeg geweest. Deze regen compenseert voor mij niks. Het maakt de hitte van deze zomer met terugwerkende kracht niet minder. Het groeiseizoen loopt ten einde, dus de planten hebben er niet veel meer aan. Een buffer voor de natuur gaat dit ook niet opleveren. We kunnen al dat hemelwater namelijk niet opslaan, niet in reservoirs, niet als bodemvocht. De sloten en greppels staan vol, de rivieren kennen weer een normaal debiet, maar alles vloeit gewoon weer naar zee. De gemalen draaien op volle kracht, omdat anders de landerijen te drassig zijn voor boeren om te oogsten en de velden te bewerken. Zelfs een recordnatte herfst en winter kunnen niet voorkomen dat er een problematisch neerslagtekort in een volgende warme en droge zomer zal ontstaan. Ik beschouw al die regen die er nu valt daarom als goeddeels nutteloos en vooral hinderlijk. Uiteraard denkt Ko hier totaal anders over, maar hij is dol op regen en heeft een hekel aan zon. Ik kijk hier vooral praktisch naar en inderdaad ook vanuit een eigenbelang.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2022

Bericht door Ko » 27-09-2022 23:03

Tja, wat in het droogtetopic al werd gezegd, het moet tot februari 2023 nat zijn om het grondwaterpeil normaal te krijgen. Dat zijn nog heel wat weken en maanden. Als dit weertype bij sommigen al na een paar dagen verveelt? De herfst is nog maar net begonnen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Herfst 2022

Bericht door Adwin » 28-09-2022 08:42

Ko schreef:
27-09-2022 23:03
Tja, wat in het droogtetopic al werd gezegd, het moet tot februari 2023 nat zijn om het grondwaterpeil normaal te krijgen. Dat zijn nog heel wat weken en maanden. Als dit weertype bij sommigen al na een paar dagen verveelt? De herfst is nog maar net begonnen.
Het tekort van deze zomer op een gemiddelde zomer is nu slechts 100 mm. Er is namelijk bijna altijd een tekort in een zomerseizoen. Mathematisch is de gehanteerde grafiek met een uitermate dubieuze rekenmethode droog. Correctie op een verminderde verdamping door droogte is er niet. We beleven als het zo door gaat weer een nat jaar. Het is goed dit door het KNMI gepubliceerde stuk eens te lezen. Dat we het droog ervaren zit hem meer in de afvoer en het grondwaterpeil en de 1000 mm die we voor de boeren handhaven.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... erspectief

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2022

Bericht door Sebastiaan » 28-09-2022 12:18

8,0 (1943) op de 28ste. Bizar laag.

Maandrecord De Bilt. Bewolkt dagje zo te zien met regen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2022

Bericht door Ko » 28-09-2022 12:21

Waar is de regen gebleven? Al de hele dag zonnig voorjaarsweer. Extreem contrast met gister.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2022

Bericht door Sebastiaan » 28-09-2022 13:39

Vanmorgen ook hier blauwe lucht. Momenteel regen met klap onweer. Genieten.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2022

Bericht door Gerben » 28-09-2022 18:17

Ko schreef:
28-09-2022 12:21
Waar is de regen gebleven? Al de hele dag zonnig voorjaarsweer. Extreem contrast met gister.
Als het zo helder blijft dan gaan de temperaturen dichtbij het vriespunt komen en mist. Wordt lokaal een zeer koude nacht!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2022

Bericht door Gerben » 28-09-2022 18:27

De onzin begint weer. Nooit eens lang koud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie