Piet Paulusma overleden

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Piet Paulusma overleden

Bericht door Sebastiaan » 20-03-2022 20:20

Tot ons grote verdriet is weerman Piet Paulusma op 65-jarige leeftijd overleden’, laat zijn werkgever Omroep Max weten. ‘Piet leed al geruime tijd aan kanker, waar hij geen ruchtbaarheid aan wilde geven. Wij zijn Piet dankbaar voor alles wat hij voor ons heeft betekend en wensen de nabestaanden veel sterkte toe.’

,,We hebben wel even wat meer bewolking op zondag, maar dat is dan niet anders.” Het is een gek besef, maar Piet Paulusma voorspelde vrijdag nog op NPO Radio 5 het weer van zijn eigen sterfdag. ,,Zolang het nog ging, wilde hij door met werken”, vertelt Jan Slagter naar aanleiding van het overlijden van de weerman. Donderdag presenteerde Piet bij Omroep Max voor het laatst op televisie, vrijdag dus voor de radio. Slagter: ,,Het is ongelooflijk hoe dapper Piet zijn ziekte heeft ondergaan. Het is vreselijk verdrietig dat we hem nooit meer zijn kenmerkende uitsmijter ‘oant moarn’ horen zeggen.”

De Fries, die opgroeide in het dorpje Tzum, begon zijn loopbaan als weerman in 1985 bij Omrop Fryslân, eerst op de radio en later ook dagelijks op televisie. ,,In mijn vrije tijd en bij Omroep Friesland deed ik weersvoorspellingen”, vertelde hij daar eerder over. ,,Mijn doorbraak was in de winter van 1995/’96. Waar collega’s op dooi rekenden, voorspelde ik strenge vorst. Prompt ontstond er Elfstedenkoorts en werd ik door De Friesche Elf Steden, de vereniging die de Elfstedentocht organiseert, tot adviseur benoemd.”

De tocht der tochten kwam er uiteindelijk niet. Een jaar later begon Piet bij SBS6 en kwam er wel een Elfstedentocht. ,,Net voor kerst 1997 belde ik naar Piet Venema, de ijsmeester. ‘We moeten bij elkaar komen, het wordt dik winter’. Ik pakte de ijsgroeiverwachting erbij. De zevendaagse verwachting breidde ik uit naar tien dagen. We concludeerden dat de tocht er zou kunnen komen. Een sensationeel idee, want die was elf jaar geleden voor het laatst gehouden. Ik had er slapeloze nachten van. Collega’s zeiden dat de temperatuur zou gaan oplopen, maar ik zag kou uit het oosten.

Zijn weerberichten werden daarna een groot succes. ,,Ik weet nog dat ik die dagen een telegram kreeg van Fons van Westerloo, de baas van SBS. ‘Piet, we hebben voor het eerst 1 miljoen kijkers gehaald. Gefeliciteerd.’” Die miljoen kijkers hield hij vast en gaf hij vanaf toen dagelijks een weerupdate vanaf een steeds wisselende buitenlocatie in Nederland. Piet sloot het bericht steevast af met zijn inmiddels gevleugelde Friese uitspraak ‘oant moarn’, wat ‘tot morgen’ betekent.

De weerman was aanvankelijk onderdeel van het programma Hart van Nederland, maar zijn dagelijkse praatje werd steeds populairder bij de kijkers. Sinds 2003 werd zijn weerbericht daarom vermeld als apart programma Piets weer. Zijn dochter Martsje viel in de slotjaren geregeld voor haar vader in.

Tijd voor Max
Het succes kostte Paulusma ook wat. In een interview met deze site vertelde Paulusma dat zijn werk er mede voor zorgde dat zijn huwelijk geen stand hield. ,,In elk interview wordt gevraagd naar mijn echtscheiding. Altijd in negatieve zin. Nooit eens: wat doen jullie het goed.” Toch hielden hij en Joke altijd goed contact. ,,De zon heeft het gewonnen van de stormen”, zei hij daarover.

Na 23 jaar liet SBS in 2019 weten afscheid te nemen van het Friese icoon omdat de zender het tijd vond voor ‘iets nieuws’. Paulusma stapte daarna over naar Omroep MAX, waar zijn weerbericht op 1 januari 2020 voor het eerst te zien was bij Tijd voor MAX. Ook was de meteoroloog twee keer per dag te horen op NPO Radio 5. Ook schreef hij weerberichten voor verscheidene Friese kranten, MAX Magazine en zijn eigen website. https://www.ad.nl/show/weerman-piet-pau ... ~a45b838a/

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Piet Paulusma overleden

Bericht door Gerard » 20-03-2022 22:05

Een markante weerman heeft ons moeten verlaten, hij deed het op zijn manier en solistisch, alle respect daarvoor!

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Piet Paulusma overleden

Bericht door Hans » 20-03-2022 22:21

In memoriam: Piet Paulusma
Een bijzondere weerman! Uniek in zijn soort.
Of je het weerkundig altijd met hem eens was?
Laat ik in het midden maar hij was zeker de weerman van het volk, dat moge duidelijk zijn. En hij was er altijd tot het laatst toe....
Rust zacht Piet.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Piet Paulusma overleden

Bericht door Karel » 21-03-2022 09:10

Mijn vroegste herinnering is wel zijn voordracht over zijn werk in het midden van de 80-er jaren voor de VWK in De Bilt.
Een zeer markant mens heeft ons moeten verlaten. Wat een doorzetter.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Piet Paulusma overleden

Bericht door Sebastiaan » 21-03-2022 11:18

https://www.weer.nl/nieuws/2022/overled ... weer-bezig

Overleden weerman Piet Paulusma was altijd met het weer bezig
Een golf van ontzetting ging zondag door Nederland heen toen aan het begin van de avond bekend werd dat weerman Piet Paulusma aan de gevolgen van kanker was overleden. Voor veel mensen kwam het bericht als een donderslag bij heldere hemel. Piet had vrijwel geen ruchtbaarheid aan zijn ziekte gegeven en bleef tot op het laatste moment werken. Donderdag was hij nog op tv, vrijdag voor het laatst op de radio.

Piet Paulusma werd op 15 december 1956 geboren in het dorpje Tzum. Een carrière als weerman lag voor hem niet meteen voor de hand. Na de middelbare school begon hij op 18-jarige leeftijd eerst al medewerker op de afdeling calculatie van PTT Telecom, het later KPN. Door het volgen van opleidingen en interne cursussen klom hij op en werd manager facturering. De liefde voor het weer was er al wel en vanaf 1970 werd het een serieuze hobby waar hij zich buiten werktijd helemaal aan overgaf.

Wij en Het Weer
Piet volgde in 1977, net als veel andere Nederlanders, de legendarische TELEAC-cursus Wij en Het Weer, gepresenteerd door Joop den Tonkelaer en waaraan ook door Chriet Titualaer medewerking werd verleend. Een prachtig cursusboek maakte er onderdeel vanuit, evenals een wolkenkaart en een satellietfoto die je kon laten bewegen. Later in zijn carrière heeft Piet Paulusma nog vaak naar deze cursus terugverwezen.

Via zelfstudie, en op basis van adviezen van zijn zwager die colleges meteorologie gaf, bekwaamde hij zich verder in de meteorologie. Zijn eerste weerberichten schreef Piet in de Franeker Courant, waarna in 1985 zijn debuut op de radio bij Omrop Fryslân volgde. Zijn radioweerberichten via de Friese regionale omroep groeiden tot een waar instituut uit. Als hij rond half 8 en half 1 begon te praten, ging de radio steevast een tandje harder.

Contract bij SBS6
In 1994 volgde zijn debuut op tv, ook bij Omrop Fryslân. Niet lang daarna, in de winter van 1996, toen zijn vakbroeders dooi en hij strenge vorst verwachtte die ook kwam, werd hij adviseur van de Vereniging De Friesche Elf Steden. Kwam het dat jaar uiteindelijk niet tot een Elfstedentocht, een jaar later was het wel raak. Het was in die periode dat Piet landelijk bekend werd. Hij kreeg een contract bij SBS6 op tv en groeide in no-time uit tot het landelijke fenomeen dat hij sindsdien altijd is gebleven. In 1999, 2000 en ook in 2006 werd hij door het publiek tot de populairste weerman van Nederland verkozen.

Dat publiek was belangrijk voor Piet. Hij nam zijn verwachtingen voor tv altijd buiten op, in het weer en tussen de mensen. In zijn geheel eigen stijl. Als het regende, sprak hij van onder een grote paraplu, als het waaide met een winddichte jas aan, bij voorkeur aan het water. Als het sneeuwde en vroor, stond hij dik ingepakt voor de camera, in een dikke jas en met een muts op het hoofd. En als de zon scheen, stond hij in de zon. Voor Omrop Fryslân deed hij zijn verwachtingen in het Fries, op SBS6 in het Nederlands met een onmiskenbare Friese tongval.

Altijd met het weer bezig
Piet was continu met het werk en het weer bezig, ook tijdens zijn vakanties. Piets Weerbericht was er altijd, zeven dagen in de week, 52 weken per jaar. Jaar in jaar uit. Het was zo gewoon dat niemand het merkte. We wisten pas hoe hard hij werkte, toen hij enkele jaren geleden ineens wel voor een tijdje verstek moest laten gaan en onder meer door zijn dochter werd vervangen. Daarna deed hij het iets rustiger aan en nam wel af en toe vrij.

Piet bracht het weer voor iedereen, in duidelijke bewoordingen, soms een tikkeltje sensationeel. Hij was de man die het weer een cijfer gaf, de barbecue nooit uit het oog verloor als het lekker was buiten. In de zomer reisde hij op uitnodiging stad en land af om zijn weerbericht vanaf allerlei evenementen en campings te presenteren. Altijd mensen erbij. Eerst een stukje weer, daarna een vraag aan één van de omstanders en vervolgens de rest van het weerbericht. Samen afgesloten door het roepen van oant moarn, tot morgen!

Omroep Max

Toen zijn dienstverband bij SBS eind 2019 plotseling stopte, was hij teleurgesteld, maar zat niet bij de pakken neer. Bij Omroep Max ging het op de publieke omroep naadloos verder, op werkdagen. En ook op Radio 5, twee keer per dag. tot op het laatste moment. Het weer voor zijn sterfdag heeft hij vrijdag nog verwacht. Er is dan, in een verder zonnige periode, wel even wat meer bewolking, zei hij. ‘Maar dat is dan niet anders’. En zo was het.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Piet Paulusma overleden

Bericht door Gerben » 22-03-2022 20:46

De laatste voorspelling van Piet!
https://www.ad.nl/show/piet-paulusma-de ... ~a3e5048a/

"Piet Paulusma deed voorspelling op sterfbed: ‘Elfstedentocht over vier jaar’

VIDEOPiet Paulusma voorspelde op zijn sterfbed dat er over vier jaar een Elfstedentocht zal plaatsvinden. Dat vertelde Jan Slagter vandaag in een special over de markante weerman. ,,Willen jullie dan aan mij denken?” vroeg Paulusma aan de Omroep Max-baas.

Maxime Segers 22 mrt. 2022Laatste update: 20:38

In een ode aan Paulusma, die zondag overleed aan de gevolgen van kanker, kwamen familie, collega’s en vrienden van de Fries aan het woord. Jan Slagter had woensdag nog telefonisch contact gehad met de weerman. ,,In mijn gedachten ging het nog heel goed met Piet. Ik zag wel op beeld dat het slechter ging, maar hij stond er wel. Hij wilde sterven in het harnas.”

Achteraf hoorde Slagter dat Paulusma het moeilijk vond om naar zijn vaste presenteerstek te lopen. Zaterdag ging Slagter nog op bezoek bij Paulusma, die hem vroeg of hij een camera bij zich had. Nee, vertelde Slagter hem, natuurlijk niet. De weerman vroeg hem daarom een boodschap door te geven: of hij de mensen wilde bedanken die altijd trouw naar hem keken. ,,Aan het einde van het gesprek zei hij: over vier jaar komt er een Elfstedentocht. Willen jullie dan aan mij denken?” Hoewel sommigen denken dat de Tocht der Tochten er nooit meer gaat komen, was Paulusma er heilig van overtuigd: volgens hem zijn er altijd uitschieters in het klimaat.

Lees ook

PREMIUM

Collega’s over weerman: ‘Piet Paulusma was van de mensen, het weer was van hén’

Weerman Piet Paulusma (65) overleden: vrijdag zei hij voor het laatst ‘oant moarn’

De wetenschap dat Paulusma niet lang meer zou hebben, was een bittere pil voor zijn familie. Ze blikten terug op bijzondere momenten, bijvoorbeeld hoe hun vader hen altijd ‘s nachts uit bed haalde als het onweerde. Ze stonden dan met z’n allen voor een groot raam met een glas jus d’orange om naar het onheilspellende weer te kijken. Dochter Martsje Paulusma, die regelmatig inviel voor haar vader op SBS6, belde hem altijd op wanneer ze iets bijzonders aan de lucht zag. ,,Als hij er niet meer is, wie moet ik dan bellen?”

Piet Paulusma werd 65 jaar. "

Plaats reactie