Uit de hand lopende energiecrisis in Europa.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Uit de hand lopende energiecrisis in Europa.

Bericht door Daniël » 19-12-2021 11:03

Zoals alom bekend, hebben we hier in Europa met exploderende gas- en stroomprijzen te maken t.g.v. zeer krappe gasvoorraden en een lagere toevoer van gas vanuit Rusland. Met langdurig kouder winterweer dan normaal, komt de energievoorziening nog meer onder druk te staan. Zie dit artikel van Bloomberg op "The Rollercoaster Energy Market Is Now at The Mercy of Weather Traders are watching for a cold snap that could see prices break new records at a difficult time for Europe.".

Handelsblatt: "Gasmangel: RWE warnt vor möglichen Kraftwerksausfällen". Een langer durende blackout is in de komende wintermaanden wel mogelijk, juist nu in Duitsland komend jaar kolen- en kerncentrales van het net afgaan en in Frankrijk kerncentrales in onderhoud gaan. Zie Bloomberg "Europe Faces Dire Winter as Nuclear Outages Deepen Energy Crunch" en een artikel van Energeia op "Met slecht gevulde gasopslagen de winter in: een hachelijk avontuur". En de oplopende spanningen tussen Rusland en Oekraïne doen de energiemarkten ook geen goed vanwege Europa's afhankelijkheid van Russisch gas.

Op "Leger Oostenrijk bereidt bevolking voor op 2 weken durende totale blackout in Europa" over hoe je je kunt voorbereiden op en langdurige blackout.

Hoe dan ook, is het zeer verstandig om je nu al voor te bereiden op een periode van gas- en stroomuitval t.g.v. grote tekorten aan aardgas en een eventuele oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Dus zorg er voor dat je een ruime voorraad voor enkele weken aan houdbaar voedsel in pot en blik in huis hebt, en ook daarbij voldoende drinkwater en pakken melk. En als het kan een petroleumkachel en een noodaggregaat.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Uit de hand lopende energiecrisis in Europa.

Bericht door Gerard » 22-12-2021 23:52

Ik zie alweer handel voor de "bekende" mondkapjesleverancier, die ook handelt in overlevingspakketten. :roll:

Ik weet niet of de Russen meer gaan knijpen, want dan droogt ook hun inkomstenbron aan deviezen op en ze zijn ook afhankelijk van andere goederen die vanuit West-Europa, alhoewel, wat komt er nog uit West-Europa, alles wordt immers in China gemaakt....

In ieder geval hebben we hier een unieke en florerende zaadhandel; leveren ze geen gas dan leveren wij geen zaad. Enzovoort.
Om maar iets te noemen.

Ze willen maar wat graag gas leveren want ze voeren de druk op (maar niet in de gasleiding) om Nordstream 2 open te krijgen naar Duitsland en zo naar Europa.

Toch heb ik er wel rekening mee gehouden dat het een keer knijp loopt met het gas (of de elektra, want dan werkt de CV ook niet meer) en daarom heb ik een voorraadje hout liggen, voor de houtkachel die ik verder nooit gebruik (laatste keer in 2018 toen ik een nieuwe CV kreeg in november).

Natuurlijk kan er nog wel uit Groningen gepompt worden in geval van nood, bovendien kan je heel ruim Groningers compenseren die een scheurtje in de muren oplopen. Je kan zelfs alle niet aardbevingsbestendige huizen gratis vervangen als BV Nederland als je niet dat dure aardgas afneemt maar zelf produceert.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Uit de hand lopende energiecrisis in Europa.

Bericht door Gerben » 22-12-2021 23:58

Noorwegen heeft toch ook veel gas? Waarom leveren de Noren geen gas?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Uit de hand lopende energiecrisis in Europa.

Bericht door Gerard » 23-12-2021 00:10

Dat doen ze al, maar ik geloof dat ze ook profiteren van oplopende prijzen en ik vraag me ook af hoeveel capaciteit ze hebben. Kunnen jullie daar in Limburg de kompels weer activeren? En anders stadsgas maken door de kolen ondergronds te vergassen. Kost wel wat te veel tijd vrees ik maar die nieuwe kerncentrales zijn pas over 15 jaar bedrijfsvaardig. Duitsland doet er verstandig aan niet die 4 centrales te sluiten. Hier bouwen en daar sluiten. Zo ook met het gas: daar wordensteeds meer woningen op gas aangesloten en hier worden ze afgekoppeld.
Europees beleid?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Uit de hand lopende energiecrisis in Europa.

Bericht door Gerard » 23-12-2021 00:13

Van den Beukel wijst erop dat de totale Noorse gasexport naar Europa 106 miljard kubieke meter is, op een totaal gasverbruik in de EU van rond de 450 miljard kuub.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Uit de hand lopende energiecrisis in Europa.

Bericht door Gerben » 23-12-2021 00:21

Gerard schreef:
23-12-2021 00:10
Dat doen ze al, maar ik geloof dat ze ook profiteren van oplopende prijzen en ik vraag me ook af hoeveel capaciteit ze hebben. Kunnen jullie daar in Limburg de kompels weer activeren? En anders stadsgas maken door de kolen ondergronds te vergassen. Kost wel wat te veel tijd vrees ik maar die nieuwe kerncentrales zijn pas over 15 jaar bedrijfsvaardig. Duitsland doet er verstandig aan niet die 4 centrales te sluiten. Hier bouwen en daar sluiten. Zo ook met het gas: daar wordensteeds meer woningen op gas aangesloten en hier worden ze afgekoppeld.
Europees beleid?
Ik denk dat ze in Nederland afgekoppeld worden omdat er geen gas meer uit Groningen komt. Als daar geen problemen waren geweest hadden wij waarschijnlijk veel langer gas blijven gebruiken.
In Europa is nauwelijks beleid. Dat zie je nu met corona. Eigen landje first. Het zijn allemaal Trumpjes

Plaats reactie