Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Albert » 02-12-2021 01:46

Beste weervrienden,

Eindelijk, daar zijn we weer. Ik ben op deze site een tijdje afwezig geweest maar heb me ondertussen wel bezig gehouden met Het weer. En om maar meteen met de deur in huis te vallen.... Waar zijn de Herfststormen gebleven? Dit jaar zijn we niet veel verder gekomen dan een schamele windkracht 8. Sowieso was er geen enkele uitschieter bij van.... WOW!! Deze gaan we onthouden!! Het begint op te vallen. Stormen worden aan de Nederlandse kusten steeds zeldzamer. Dit ten opzichte aan de kusten van onze westerburen. Het V.K.. Kijk b.v. naar eergisteren. Ook Denemarken krijgt met dezelfde Storm te maken. Maar Nederland houdt het rustig. En dit fenomeen is al een poosje aan de gang. Dit in tegenstelling tot de Storm Days in de jaren 70! Maar ook de jaren 80 en 90. Na 2007 werd het alsmaar rustiger en minder.

De Regenmeter! Ik kan hier zeer kort over zijn. In Bennebroek heb ik in november 85 mm. regenwater opgevangen. Teveel. Ik weet dat. Maar goed. Al met al was het ook meteen een sombere zonloze maand in het westen. Misschien en ik hoop het dat er een verklaring voor te vinden is.

Wordt vervolgt.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Pieter » 30-01-2022 19:12

Morgen wordt windkracht 9 verwacht met windstoten aan zee tot 110a 120Km/hr De storm krijgt de naam Corrie ,vernoemd naar de 1e vrouwelijke KNMi meteoroloog Blijkbaar kan ieder land een naam verzinnen,ik dacht dat dit internationaak bepaald werd !?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Gerben » 30-01-2022 19:21

Pieter schreef:
30-01-2022 19:12
Morgen wordt windkracht 9 verwacht met windstoten aan zee tot 110a 120Km/hr De storm krijgt de naam Corrie ,vernoemd naar de 1e vrouwelijke KNMi meteoroloog Blijkbaar kan ieder land een naam verzinnen,ik dacht dat dit internationaak bepaald werd !?
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... -2020-2021

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... en-Ierland

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Pieter » 30-01-2022 20:00

bedankt Gerben , het is me nu iets duidelijker geworden dit is een samenwerking tussen Nederland en Groot-Brittannie die beiden namen kunnen in brengen .

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Dick » 06-02-2022 12:49

Heerlijk weer om binnen te zitten. Storm en regen. Ik heb nog een oud, simpel weerstation, als back-up voor mijn Davis. Dat oude station staat in een vogelhuisje en dat is vanmorgen voor de tweede keer omgewaaid. Afgelopen maandag was de eerste keer. Sindsdien is de thermometer van slag. Ik mat maandag zelfs een maximum van ruim 33 C :lol: Dit station heeft de hele week nodig gehad om bij te trekken en ik kan nu weer van voor af aan beginnen.
Momenteel ben ik met een ploegje op mijn werk bezig met een ‘zware velling’, zoals dat heet. Een strook bos in het Loetbos, recreatie- annex natuurterrein in beheer van Staatsbosbeheer (tussen Krimpen aan den IJssel, Lekkerkerk en Berkenwoude) moet worden omgezaagd. Hier kruist namelijk een dubbel stel hoogspanningsleidingen het Loetbos.
Deze leidingen komen vanuit de centrale in Geertruidenberg, steken de Lek tussen Nieuw-Lekkerland en Lekkerkerk over via de hoogste hoogspanningsmasten van Nederland (163 meter) en duiken dan omlaag. Vervolgens wordt de N210 gekruist en een stuk van het Loetbos. De bomen die hier onder de leidingen groeien zouden voor stroomoverslag kunnen zorgen als ze te hoog worden. Dat klinkt onwaarschijnlijk, maar het is niet onmogelijk. Bij een hoge luchtvochtigheid hoor je de draden knetteren. De vonken kunnen er dan letterlijk afvliegen, met ontladingen naar bomen die tot pal onder de draden groeien, mogelijk kortsluiting en misschien zelfs bosbrand als gevolg.
Het schijnt 15 jaar geleden te zijn dat hier voor het laatst is gezaagd. Vooral de berken zijn flink gegroeid, tot 10 of 15 meter hoogte. Ook de elzen zijn fors uit de kluiten gewassen. Het lijkt erop dat bij de vorige zaagbeurt, zo’n vijftien jaar geleden, vooral de elzen op stoof zijn gezet. Dat hakhout is daarna weer uitgelopen en wordt nu weer kortgezet. De berken waren toen waarschijnlijk nog klein en mochten blijven staan. Deze konden uitgroeien tot forse bomen en zijn nu ook aan de beurt. Het is een machtig gevoel om zo’n monumentale boom om te zagen. Het is ook jammer dat dit moet, vanwege de veiligheid van het electriciteitsnetwerk. Gemengde gevoelens dus. We hebben het aantal jaarringen van een van de grootste en breedste berken geteld en kwamen tot 20. De berken worden nu ook op stoof gezet en daarmee in hakhout veranderd. De kaalslag heeft gelukkig ook z’n voordelen. Er komt meer licht op de bodem, waardoor kruiden en zaailingen van bomen meer kans krijgen zich te ontwikkelen. Struiken, heesters en bomen die nu nog niet worden gezaagd krijgen nu ook de ruimte. Licht en lucht, zeg maar. Overigens is de kans wel groot dat vooral de bramen van de nieuwe situatie zullen profiteren, daar is helaas weinig tegen te doen.
Om een lang verhaal kort te maken: harde wind kunnen we bij dit werk niet gebruiken. Wettelijk mogen we noven windkracht 6 niet eens zagen. Als het misgaat krijgen we grote problemen met de verzekering en de arbeidsinspectie uiteraard. Zelfs als het zwak tot matig waait moet je al goed opletten. Regen is onaangenaam. Alles wordt modderig en glad. Afgelopen maandag, toen Corrie op de koffie kwam, hebben we ook geen bomen omgezaagd, maar alleen stammen verzaagd. Hopelijk is het morgen rustiger, want we hebben te maken met een deadline. Vanwege het broedseizoen mogen we na half maart niet meer zagen of maaien (behalve in noodgevallen). Bij eerdere broedgevallen moeten de werkzaamheden ook worden stilgelegd. Er zijn ook bevers in het gebied actief, die hebben een paar honderd meter verderop kleinere bomen omgeknaagd. Een burcht in de omgeving mogen we ook niet verstoren. Werken onder hoogspanning dus, letterlijk en figuurlijk.

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Albert » 15-02-2022 21:38

Bennebroek 15 februari 2022,

De straalstroom draait op volle toeren op onze breedtegraad. En dat was ook precies zo berekent in deze periode van februari 2022. Maar dat er nu twee stormen in een week tijd onze kant uitkomen......dat dan weer niet.
Beide stormen hebben ook een naam meegekregen. Dudley en Eunice. En Eunice moeten we in de gaten gaan houden.
Bij Beide stormen zullen de zware windstoten het gevaarlijkste weer opleveren met kans op de bekende storm schade.
Al met al is het een winderige februari maand. Want storm Corrie hebben we nog maar net achter de rug.

Wordt vervolgd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Vincent » 15-02-2022 23:42

Eindelijk verschijnt er nu weer eens een interessante situatie op de kaarten! Werd wel tijd, sinds het hoogwater van afgelopen zomer heb ik het weer nauwelijks nog gevolgd namelijk. Niet dat ik zit te wachten op schade, maar toch zou ik weleens een echte storm a la januari 1990 willen meemaken... :tongetje: :twisted:

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Albert » 18-02-2022 00:05

Bennebroek 17 februari 2022,

Om maar meteen met het antwoordt van de laatste reactie in huis te vallen. Het antwoordt is een JA. Een soortgelijke storm ga je nu beleven. Na Dudley, die overigens voor wat betreft overlast best meeviel stappen we nu over op Eunice.
We noemen dit kort op elkaar een tweeling storm. Zeldzaam overigens. Dudley gaf kort aan de kust een windkracht 9 aan. Kort ook even een windstoot van 110 km per uur in Zeeland.
Maar nu Eunice.
Het KNMI heeft inmiddels code oranje uitgegeven. Ik ga zelf nu over op een code Rood voor de kust provincies als ook voor de waddeneilanden. De rest van Nederland nog voor nu houdend op een code Oranje.
Aan de kust zal forse schade ontstaan, dat staat nu voor mij vast. Maar ook in het binnenland zal forse schade door deze aanstormende storm gaan ontstaan.
Zoals het KNMI tot nu aan toe aangeeft zullen er windstoten gaan voorkomen tot 120 km. per uur in het binnenland.
Ikzelf verwacht windstoten aan de kust tot zeker 150 km per uur. Een uurgemiddelde van windkracht 11 aan de kust sluit ik zeker niet uit.

Wordt vervolgt.

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Albert » 18-02-2022 11:16

Bennebroek 18 februari 2022,

Na mijn vorige schrijven, (zie hierboven), is code Rood een feit. Elf uur geleden voorspelde ik al dat dit stond te gebeuren voor de kust provincies en de Waddeneilanden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslag & Stormen 2021 / 2022

Bericht door Gerben » 18-02-2022 12:45

Albert schreef:
18-02-2022 11:16
Bennebroek 18 februari 2022,

Na mijn vorige schrijven, (zie hierboven), is code Rood een feit. Elf uur geleden voorspelde ik al dat dit stond te gebeuren voor de kust provincies en de Waddeneilanden.
Dat zag iedereen denk ik wel aankomen dat het code rood zou worden. Was jij degene die geen januaristormen (2022) meer voorspelde?

Plaats reactie