Stratosfeer winter 2021/2022

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1734
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Hans » 15-01-2022 18:44

Natuurlijk kan ik engels, no problem! Maar mogen dergelijke berekeningen/vooruitzichten/enz. gewoon in het nederlands?
Wij wonen toch hier? En ik heb echt geen zin om bepaalde verhandelingen met vaktaal steeds door te spitten. Moet toch kunnen.....??

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Paul » 17-01-2022 08:31

Daniël schreef:
15-01-2022 17:48
Wordt het hardnekkige hogedrukgebied boven onze omgeving vanuit de stratosfeer gevoed? Je ziet op 10 hPa dat de SPV wat uitgerekt is en er zich een sterk hogedrukgebied boven Spanje bevindt. Waardoor wordt dit nu veroorzaakt en heeft dat ook weer met de huidige MJO-fase te maken?
Je kunt beter het gemiddelde over tien dagen of meer bekijken de stratosfeer-troposfeer koppeling (zie mijn plaatjes). De koppeling wordt gaandeweg januari alleen maar sterker, nu de troposferische vortex dieper en omvangrijker wordt. De MJO speelt in dit proces geen enkele rol, die is dit moment in de COD, de Cone Of Death. Met die vulkaanexplosie in de regio 7/8, bedenk ik mij nu, en een uitgestrekt stratosferisch aambeeld, wordt onweersactiviteit ook niet bepaald gestimuleerd.
Laatst gewijzigd door Paul op 17-01-2022 09:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Paul » 17-01-2022 08:36

Hans schreef:
15-01-2022 18:44
Natuurlijk kan ik engels, no problem! Maar mogen dergelijke berekeningen/vooruitzichten/enz. gewoon in het nederlands?
Wij wonen toch hier? En ik heb echt geen zin om bepaalde verhandelingen met vaktaal steeds door te spitten. Moet toch kunnen.....??
Ik doe tegenwoordig weinig moeite om de berichten op dit topic voor buitenstaanders leesbaar te houden aangezien er toch nooit reacties komen, maar ben altijd bereid om een en ander toe te lichten mochten er vragen zijn.
Dit is een denkelijk voor menigeen goed leesbaar bericht over de huidige toestand, dat ik een paar dagen geleden op weerwoord plaatste. Nog steeds actueel. De genoemde kaarten staan geplaatst in mijn bericht op de vorige pagina. Een toelichtend plaatje over de PDO (van Judah Cohen) onderaan.

Ik begin met de kaarten van 1-11 januari, 10 hPa en 500 hPa. We kunnen hieruit aflezen dat de stratosfeer in grote lijnen de stromingspatronen in de troposfeer (500 hPa) dicteert, met een koudepoel boven Noordoost-Canada en een zone van hogedruk centraal in de noordelijke Atlantische Oceaan (wink Peter) inclusief een uitloper over Europa. Een aparte cel van hogedruk zien we boven Noordoost-Siberië, die kan teruggevoerd worden op de genoemde uitloper maar ook gezien kan worden als noordelijke variant van het Aleoetenhoog (teleconnectie van de PDO).

Inmiddels is duidelijk geworden dat er geen kans bestaat dat zich nog een SSW zal ontwikkelen voor het einde van de winter. Daarvoor is de heersende stroming te belemmerend: geen Russisch hoog, geen uitstroom van kou via een laag bij Japan. Het patroon zit muurvast. Helaas: QBO oost deze winter leek gunstig voor de vorming van een stratosferische opwarming, maar de heersende stroming in de troposfeer is te contraproductief. Uit onderzoek (Amy Butler) afgelopen herfst kwam naar voren dat QBO op 50 hPa (in plaats van de 30 hPa waar we gewoon zijn naar te kijken), een betere indicatie is. Die liet weinig kansen zien. Desgevraagd wil ik daar dieper op ingaan.

Ondertussen dient zich de vraag op of het nog wat wordt met de winter, in de laatste maand. Twee manieren om ernaar te kijken (of helemaal niet kijken, staat ieder vrij): teleconnecties of seizoensmodellen. Om met de laatste te beginnen: kansloos (zie laatste plaatje, met dank aan Sebastiaan) dat we nog iets van winterweer gaan meemaken, een paar nachtvorstjes hoogstens. Ook de EC46 is volstrekt uitzichtsloos. Blijven de teleconnecties. De enig relevante die ik ken zijn de PDO (nogmaals) en de La Nina. Dit koppel samen hebben we in eerdere berichten verantwoordelijk gesteld voor het falen van de winterverwachting bij de wintermeeting. Ook voor februari biedt dit koppel geen uitzicht op verandering ten goede: meer hogedruk over de gordel die hierboven omschreven is. Aan de andere kant: de extreem negatieve PDO van december biedt wel hoop op een omslag in februari. lichte voorkeur hogedruk boven Groenland. Daar komt bij dat de oostelijke La Nina, zoals deze nu heerst, ook in die richting werkt. Het WCS stelde kort geleden nog vast dat de negatieve PDO van december op een omslag voor februari, maart en april zou kunnen leiden, maar stel dat het maart of april wordt dan hebben we daar natuurlijk weinig meer aan.

Het probleem bij onze wens over de waarnemingshorizon heen te kijken is de juiste afweging van de indicatoren te maken. Ik houd het het liefst bij het bovenstaande opsomming, maar als ik toch moet kiezen lijkt mij gezien de onderliggende tendens van de AGW het meest voor de hand liggen voor de zachte, kansloze optie te gaan. Gezien mijn bias voor winterweer houd ik het daar op dit moment ook maar op. Ieder kan en mag echter zijn eigen afweging maken.

pdo cohen.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Karel » 17-01-2022 13:55

Na de westcirculatie op het Noordelijk Halfrond in februari volgt de opwarming op 10 hPa begin maart.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12286
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Sebastiaan » 17-01-2022 18:02

Het kan idd. best tot een SSW nog komen in maart.

Paul, je wijst op de extreem negatieve PDO, dat geeft in februari een iets hogere luchtdruk bij Groenland. In hoeverre speelt invloed van de stratosfeer hierbij een rol?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Gerben » 17-01-2022 18:04

Geeft zo'n zuidelijke wervel geen kansen op een zuidelijker straalstroom?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Karel » 17-01-2022 20:36

Gerben schreef:
17-01-2022 18:04
Geeft zo'n zuidelijke wervel geen kansen op een zuidelijker straalstroom?
Straalstroom loopt van Noord Afrika naar Japan in een strakke band op 31 januari 2022, Ter vergelijking de straalstroom op 31 januari 1956.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Karel op 17-01-2022 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Daniël » 17-01-2022 20:50

Karel schreef:
17-01-2022 20:36
Gerben schreef:
17-01-2022 18:04
Geeft zo'n zuidelijke wervel geen kansen op een zuidelijker straalstroom?
Straalstroom loopt van Noord Afrika naar Japan in een strakke band op 31 januari 2022

Afbeelding
Je bedoelt daarmee de subtropische straalstroom, want de noordelijke polaire straalstroom loopt ten noorden van ons, met daartussen een hardnekkig hogedrukgebied.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Paul » 18-01-2022 11:27

Gerben schreef:
17-01-2022 18:04
Geeft zo'n zuidelijke wervel geen kansen op een zuidelijker straalstroom?
Dit kaartje toont de temp, niet de wervel zelf. Desondanks: het centrum van de polar vortex ligt iets richting Europa, maar niet genoeg om het verschil te maken. Liever zien we een SSW om de jet zuidelijk te krijgen. Die kansen zijn nog steeds nihil.

januari 18 PNJ.png
Januari 18 prog 10 hPa.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2021/2022

Bericht door Paul » 18-01-2022 11:29

Gerben schreef:
17-01-2022 18:04
Geeft zo'n zuidelijke wervel geen kansen op een zuidelijker straalstroom?
Jouw kaartje toont de temp, niet de wervel zelf. Desondanks: het centrum van de polar vortex ligt iets richting Europa, maar niet genoeg om het verschil te maken. Liever zien we een SSW om de jet zuidelijk te krijgen. Die kansen zijn nog steeds nihil.
januari 18 PNJ.png
Januari 18 prog 10 hPa.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie