Winter 2022

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 07-12-2021 14:28

Sorry maar nu gaat Reinout echt te ver. Paar jaar geleden is de straalstroom boven het ZH een keertje tot over de evenaar gekomen maar verder is er nóóit een straalstroom rond de evenaar. Naar wat voor onzin zitten wij te luisteren van die kerel! Als dat niet in je denksysteem zit dat straalstroom en evenaar niet samengaan dan kun je er beter mee stoppen.
Wat een gelul in dat bericht zeg. En naar zoiets zitten wij te luisteren tijdens een wintermeeting!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Winter 2022

Bericht door Paul » 07-12-2021 16:13

Gerben schreef:
07-12-2021 14:28
Sorry maar nu gaat Reinout echt te ver. Paar jaar geleden is de straalstroom boven het ZH een keertje tot over de evenaar gekomen maar verder is er nóóit een straalstroom rond de evenaar. Naar wat voor onzin zitten wij te luisteren van die kerel! Als dat niet in je denksysteem zit dat straalstroom en evenaar niet samengaan dan kun je er beter mee stoppen.
Wat een gelul in dat bericht zeg. En naar zoiets zitten wij te luisteren tijdens een wintermeeting!
Er bestaat wel degelijk een tropische jet, alleen is die niet actief in dit jaargetijde https://en.wikipedia.org/wiki/Tropical_Easterly_Jet
Maar laten we er voor het gemak van uitgaan dat hier daadwerkelijk door Reinout een fout is gemaakt, moet dat per se getypeerd worden als gelul. Laat me duidelijk zijn: Reinout is niet onfeilbaar en ook ik heb hem wel eens kunnen betrappen op twijfelachtige uitspraken, maar nooit is het in mij opgekomen om hem hierom te veroordelen, en al helemaal niet in dergelijke grove bewoordingen. Ik heb hem, samen met Sebastiaan, gewoon uitgenodigd op de wintermeeting te spreken en we zullen dat volgend jaar ongetwijfeld weer doen.
Dan iets in zijn algemeenheid. Is het iets van deze tijdgeest dat we steeds harder worden in meningen en taalgebruik? Ik wil jegens jou in ieder geval beleefd blijven want een ding staat vast: ook jij bent niet boven alle kritiek verheven. Ook jou heb ik wel eens baarlijke onzin zien verkopen maar altijd ben ik je blijven respecteren, tot dit moment misschien. Niemand is volmaakt.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 07-12-2021 16:19

Als ik onzin schrijf dan heb ik liever dat je me daar op wijst. Daar leren we tenslotte van.
En gelul is tegenwoordig normaal taalgebruik. Zo ernstig is dat woord niet
Laatst gewijzigd door Gerben op 07-12-2021 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 07-12-2021 16:38

Dat zou zeker tot verrassingen kunnen leiden als je het toekomende weer/wintervoorspelling baseert op golven in een straalstroom die er helemaal niet is!

"Ze zijn behoorlijk actief. Deze buiengebieden kunnen de straalstroom daar, en op termijn ook die bij ons, weer in een golfbeweging brengen. "Het is juist die ontwikkeling die, binnen de geleidelijke ombouw van de atmosfeer die we de komende dagen boven Europa zien, weleens voor verrassingen zou kunnen zorgen." En wel op zo’n manier dat het allemaal toch anders en sneller gaat dan we nu denken.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2022

Bericht door Sebastiaan » 07-12-2021 16:45

Ik denk dat het fijn is, als we hier niet afglijden naar het niveau Weerwoord. Waar menige sneer naar professionals wordt uitgedeeld.

Zucht. Eindeloze WC, duurt minstens 4-6 weken :lol: [sarcasme]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2022

Bericht door John » 07-12-2021 17:45

Gerben schreef:
07-12-2021 16:38
Dat zou zeker tot verrassingen kunnen leiden als je het toekomende weer/wintervoorspelling baseert op golven in een straalstroom die er helemaal niet is!

"Ze zijn behoorlijk actief. Deze buiengebieden kunnen de straalstroom daar, en op termijn ook die bij ons, weer in een golfbeweging brengen. "Het is juist die ontwikkeling die, binnen de geleidelijke ombouw van de atmosfeer die we de komende dagen boven Europa zien, weleens voor verrassingen zou kunnen zorgen." En wel op zo’n manier dat het allemaal toch anders en sneller gaat dan we nu denken.
Los van de pure inhoud, ben ik al langere tijd geen fan van zijn schrijfstijl. Paul en Sebastiaan uiten zich meer nuchter binnen dezelfde materie. En Adrie en Weerplaza ook meer nuchter over EC 46. Dat heb ik al eerder aangegeven, dus ik val in herhaling. ;)

Verrassingen op zo’n manier dat het allemaal toch anders en sneller gaat dan we nu denken.

Wat bedoelt hij nu eigenlijk? Dat de winterkou heviger en sneller toe zal slaan dan we nu vermoeden op basis van de huidige uitvoer der numerieke modellen?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 07-12-2021 19:16

Ik luister dan het liefst naar Adrie. Allemaal niet zo overdreven.
De rest is veel te commercieel. Vaak onzinverhalen.
Heerlijk wandelweerkaartje. Hopelijk komen er ook nog eens schaatskaarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2022

Bericht door John » 07-12-2021 19:22

Het gaat kalmpjes aan.
GFS ENS kaart over 10 dagen.

We bouwen de winterkansen af. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door John op 07-12-2021 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 07-12-2021 19:24

Ik vind zoiets een goed alternatief voor winterweer. In de lente en zomer natuurlijk hopeloos

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2022

Bericht door Sebastiaan » 07-12-2021 19:44

John schreef:
07-12-2021 19:22
Het gaat kalmpjes aan.
GFS ENS kaart over 10 dagen.

We bouwen de winterkansen af. :lol:
Ook EC komt met hogedrukstijging. Ik vind zo'n Eurohoog niet erg, maar dan wel met koude voorgeschiedenis. Dit is een warm exemplaar. Vochtige lucht. Veel bewolking, nauwelijks afkoeling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie