‘Een natje en een droogje’

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

‘Een natje en een droogje’

Bericht door Dick » 22-05-2021 10:37

Iedere keer dat we in de regen staan te werken probeer ik mijn collega’s een hart onder de riem te steken. “Als het in de zomer weer heet is denken we met verlangen terug aan dit weer”, of: “door slecht weer ga je mooi weer meer waarderen”. Eerlijk gezegd geloof ik niet in compensatie, in de zin dat het ene weertype met terugwerkende kracht een vroeger weertype goedmaakt of alvast vooruit een later. Als je afziet in de kou, de hitte of de regen kun je je vastklampen aan de gedachte dat het “beter wordt”, ooit. Het ellendige gevoel van het moment wordt er niet minder van.
Er is wel een andere vorm van compensatie: van die heerlijke opklaring na de regen terwijl je aan het wandelen bent of die verfrissende bui na een hete dag. Dan geniet je inderdaad extra.
Bij die andere vorm van compensatie: de oplossing van droogteproblemen door natte periodes heb ik ook zo mijn bedenkingen. Uiteindelijk komt het neer op watermanagement. Nog steeds lijkt alles erop gericht te zijn om al het hemel- en rivierwater in onze laaggelegen delta zo snel mogelijk naar de Noordzee af te voeren. We hebben drinkwaterbekkens in de Biesbosch, zoetwaterbellen in de duinen en het IJsselmeer als reservoir. Voor de rest lijken we in dit land nauwelijks opslagcapaciteit te hebben. De hogere zandgronden lijken wel direct leeg te lopen zodra het stopt met regenen. Ik zie dit effect zelfs al bij de donken in het drassige veenweidegebied van de Alblasserwaard. Bij aanhoudende droogte beginnen deze zanderige rivierduinen die enkele meters boven de vlakke polders uitsteken al snel te vergelen.
Hier in de regio Rotterdam-Gouda treden niet zo snel ernstige droogteproblemen op. Veel verder dan verdroogde gazons en bermen gaat dat niet. En dat trekt snel bij als het weer gaat regenen. Met al die droogmakerijen, met als letterlijk dieptepunt de Zuidplaspolder met zo’n 6m75 -NAP, is het hier ook weer letterlijk pompen of verzuipen. Zelfs in de allerdroogste zomers.
Nu woon ik zelf zo ongeveer op zeeniveau. Zelfs als de IJsseldijk door zou breken blijft de overlast beperkt tot een meter water, uiteindelijk. Al bestaat de kans dat mijn huis door een vloedgolf wordt vernield. Mijn moeder, die in de Alblasserwaard woont, zal op het dak moeten kruipen na een doorbraak van de zuider Lekdijk. Al zie ik dat niet snel gebeuren: de meest recente dijkverzwaring heeft een in allerlei opzichten monsterlijke waterkering opgeleverd.

Plaats reactie