Zomer 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 31-08-2021 10:01

Het slotstuk van de zomer is al saai genoeg, die warme uitdraai hoeft daar niet ook nog eens bij te komen. Sinds half augustus zit de regenkraan dicht en op slot, die ene mm nadien niet meegerekend. Een augustus die het niet verder schopt dan maar de helft van de normale neerslag. Ondanks de Atlantis toestanden en de extreme nattigheid met slakkenplagen in het noorden eindigt hier ook de zomer in z'n geheel TE DROOG!

Wederom een tweedeling, al sinds mei 2018 een doorn in het oog. Gelukkig gaf juli dan nog iets anders te zien, ook al was het maar tijdelijk. Ook de vooruitzichten zijn ongunstig, voorlopig alleen maar een regen aan saaie zonnige droge dagen. Een pluspunt deze zomer dat de hitte meeviel en het veelvuldig beneden de 25 graden bleef, mits september normaal doet. De koude septembernachten gaan voor m'n gevoel ook niet echt komen waar eerst uitzicht op was. Het zakt wel iets naar rond of onder de 10 half september maar dat is dan ook al normaal voor die periode. Voor koude septembernachten moet het dan al richting de 5 graden gaan.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2021

Bericht door Sebastiaan » 31-08-2021 10:26

Jan Visser spreekt over een Groene Zomer.

Ik zie al duidelijk minder groen in de natuur. Minder kracht. Wat fletser is het allemaal. 's Avonds al vrij vroeg donker. Merkte vanmorgen de eerste winterkriebel :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerben » 31-08-2021 10:38

Van het koele weer blijft niets over. Dauwpunt oper gaat zelfs naar 20 graden. Wel kans op nat weer vanaf zondag
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2021

Bericht door Sebastiaan » 31-08-2021 10:55

Gerben schreef:
31-08-2021 10:38
Van het koele weer blijft niets over. Dauwpunt oper gaat zelfs naar 20 graden. Wel kans op nat weer vanaf zondag
Ja. Opmerkelijk hoog dauwpunt. Nu, beter te verdragen dan in de zomer. We zien ook dat de oper aan de bovenkant zit met dauwpunt. Vooralsnog weinig steun.

Ik had de oper wat warmer verwacht. Blijkbaar de nodige wolken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerard » 31-08-2021 12:22

De zomer gaat als een nachtkaars uit, dagenlang somber, bewolkt, kil, stratocumulus en motregen, kortom weer voor einde herfst. Hopelijk begint september - en dus de meteorologische herfst - morgen met wat vrolijker weer. Zonder zon zal het landbouwgewas hier verschimmelen en verrotten of minstens slap en waterig worden.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2021

Bericht door John » 31-08-2021 12:31

Gerben schreef:
31-08-2021 10:38
Van het koele weer blijft niets over. Dauwpunt oper gaat zelfs naar 20 graden. Wel kans op nat weer vanaf zondag
Ik schrok van deze tekst, voordat ik ingelogd was.
Ik zie na inloggen de afbeelding en stel tevreden vast de de oper behoorlijk alleen staat. Dauwpunten rond 15 graden kan ook. Dat is overigens al hoog genoeg.
Het staat toch al Ko-frisse nachten in de weg. :mrgreen:

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 31-08-2021 13:16

Ik lees echt met verbijstering over de augustus somberheid. Ook in Jan Vissers weerbericht staat dat het tegenviel. Het viel inderdaad tegen, er was namelijk best veel zon, hier! Ik kwam maar aan twee zonloze dagen. Maar liefst zeven dagen een vrij zonnige dag. Daarnaast nog eens drie dagen een volledig zonnige dag. Daarnaast nog eens zes dagen meer zon dan bewolking. Alle overige dagen half bewolking half zon, ook vandaag weer. Ja het was uiteraard minder dan de Spaanse zomers 2018-2020 gaven maar dat lijkt me logisch, die waren abnormaal.

Ik zou echt weleens het zomerklimaat van noord Nederland willen (her)beleven. Tot 1989 was het hier ook zo.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2021

Bericht door John » 31-08-2021 14:57

Ko schreef:
31-08-2021 13:16
Ik lees echt met verbijstering over de augustus somberheid. Ook in Jan Vissers weerbericht staat dat het tegenviel. Het viel inderdaad tegen, er was namelijk best veel zon, hier! Ik kwam maar aan twee zonloze dagen. Maar liefst zeven dagen een vrij zonnige dag. Daarnaast nog eens drie dagen een volledig zonnige dag. Daarnaast nog eens zes dagen meer zon dan bewolking. Alle overige dagen half bewolking half zon, ook vandaag weer. Ja het was uiteraard minder dan de Spaanse zomers 2018-2020 gaven maar dat lijkt me logisch, die waren abnormaal.

Ik zou echt weleens het zomerklimaat van noord Nederland willen (her)beleven. Tot 1989 was het hier ook zo.
Ik begrijp je verbijstering niet. Het is een augustus met minder zonneschijn dan gemiddeld, ook in Gilze-Rijen. Augustus 2021 staat tot en met gisteren op de 50e plaats in de 70 jarige reeks. Dat zijn de meetwaarden.

Het valt mij op dat jij vaker dan ik, een weerbeeld n de roepdoos al overwegend zonnig noemt, terwijl we voor een deel dezelfde wolken zien. We wonen immers hemelsbreed circa 10 kilometer uit elkaar.
Je hebt zo'n hekel aan de zomerzon dat je elk duur dubbel telt. :mrgreen:
Het schatten van zonneschijn is niet gelijk aan meten van zonneschijn, zo blijkt nu.

In Leeuwarden staat augustus 2021 overigens ook op de 50e plaats in een 70 jarige reeks. ;)
In bijvoorbeeld in Westdorpe op de 25e plaats in een 31 jarige reeks.

Overigens liggen de zonnigste augustusmaanden te Gilze-Rijen niet in de afgelopen jaren, maar al veel verder terug.
Augustus 1995, 1976 en 1975 zijn de zonnigste augustusmaanden de de reeks van 70 jaar.
Ook voor Leeuwarden zijn dit de zonnigste augustmaanden.

Dus zoveel verschil is er niet tussen noord en zuid.

Marcel
Berichten: 674
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Zomer 2021

Bericht door Marcel » 31-08-2021 15:26

Temperatuur in de Bilt lijkt wat achter te blijven bij de aanvankelijk verwachte 22 graden.
Dan is er een klein kansje dat augustus daar nog op 16,9 graden uitkomt ipv 17,0. Moet het etmaalgemiddelde vandaag wel bij 16,7 of lager blijven..

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 31-08-2021 15:53

John schreef:
31-08-2021 14:57
Ko schreef:
31-08-2021 13:16
Ik lees echt met verbijstering over de augustus somberheid. Ook in Jan Vissers weerbericht staat dat het tegenviel. Het viel inderdaad tegen, er was namelijk best veel zon, hier! Ik kwam maar aan twee zonloze dagen. Maar liefst zeven dagen een vrij zonnige dag. Daarnaast nog eens drie dagen een volledig zonnige dag. Daarnaast nog eens zes dagen meer zon dan bewolking. Alle overige dagen half bewolking half zon, ook vandaag weer. Ja het was uiteraard minder dan de Spaanse zomers 2018-2020 gaven maar dat lijkt me logisch, die waren abnormaal.

Ik zou echt weleens het zomerklimaat van noord Nederland willen (her)beleven. Tot 1989 was het hier ook zo.
Ik begrijp je verbijstering niet. Het is een augustus met minder zonneschijn dan gemiddeld, ook in Gilze-Rijen. Augustus 2021 staat tot en met gisteren op de 50e plaats in de 70 jarige reeks. Dat zijn de meetwaarden.

Het valt mij op dat jij vaker dan ik, een weerbeeld n de roepdoos al overwegend zonnig noemt, terwijl we voor een deel dezelfde wolken zien. We wonen immers hemelsbreed circa 10 kilometer uit elkaar.
Je hebt zo'n hekel aan de zomerzon dat je elk duur dubbel telt. :mrgreen:
Het schatten van zonneschijn is niet gelijk aan meten van zonneschijn, zo blijkt nu.

In Leeuwarden staat augustus 2021 overigens ook op de 50e plaats in een 70 jarige reeks. ;)
In bijvoorbeeld in Westdorpe op de 25e plaats in een 31 jarige reeks.

Overigens liggen de zonnigste augustusmaanden te Gilze-Rijen niet in de afgelopen jaren, maar al veel verder terug.
Augustus 1995, 1976 en 1975 zijn de zonnigste augustusmaanden de de reeks van 70 jaar.
Ook voor Leeuwarden zijn dit de zonnigste augustmaanden.

Dus zoveel verschil is er niet tussen noord en zuid.
Tja dat verbaast mij eerlijk gezegd. Als ik naar vorig jaar augustus kijk toen met die lange hittegolf, die bestond uit vrijwel alleen maar zonovergoten dagen de eerste 18 dagen, pas daarna wat meer bewolking. Zelfs tussen jou en mij zit al vaak best verschil. En logisch, ik zit hier westelijker waar het doorgaans zonniger is. De grens ligt vaak tussen ons, ook regelmatig met de max temp. Ik soms net onder de 20, Gilze Rijen er dan net even boven. Ik merk het zelfs in m'n eigen stad al, met m'n werk waarbij ik dagelijks van oost naar het uiterste westen van Breda rij, waar het op zijn beurt dan vaak weer iets zonniger is dan m'n woonplek in het oostelijke.

Ik ben de tel kwijt geraakt van alle keren dat ik Gerard en Pieter hoor zeggen hoe somber het weer is bij hun, terwijl dan hier de zon langdurig schijnt. Even afgezien van m'n voorkeur. Heb tevens ooit de zonuren wel gemeten enkele jaren lang, een jaar of tien geleden. Ook toen merkte ik dat verschil al op, het is nog steeds zo. Ook vandaag weer meer zon dan bewolking, gekeken naar de afgelopen uren sinds vanochtend.

Wat ik al schreef, zeker is het minder zonnig dan de afgelopen jaren. Gekke is dat augustus dit jaar maar weinig meer bewolking heeft dan vorig jaar. Ik meet zelf inderdaad niet, maar ik zie wel de zonnige en bewolkte weer-icoontjes in m'n grafiek. Als ik nu en vorig jaar met elkaar vergelijk is er geen groot verschil. Wat minder zonovergoten dagen ja, maar net als vorig jaar ook nu veel dagen met zon en lichte bewolking ofwel meer zon dan bewolking.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie