Zomer 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerben » 19-05-2021 11:30

Ik zat het net te lezen. Zo lang het op het Europese continent nat blijft verandt er niets....Reinout zoekt het te ver weg
Zo krijg je nooit een Europees hoog met zo veel neerslag op het continent. De kracht vanaf het continent is in het zomerjaar hoger. Er zal in juni weinig veranderen vermoedelijk. Verder vooruitkijken heeft geen enkele zin
De droge en warme lente van Reinout is ook niet gekomen. Hij kan daar best eens kritisch op terugkijken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2021

Bericht door Daniël » 19-05-2021 12:31

In 1983 volgde na een kletsnatte lente ook een zeer warme en een zeer droge zomer, in 1982-1983 hadden we met een sterke El Niño te maken. De hete en droge zomers van 1994, 1995 en die hete julimaand van 2006 volgden ook op een natte lente. Dus waarom zou het nu niet kunnen dan?

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 19-05-2021 13:42

Daniël schreef:
19-05-2021 12:31
In 1983 volgde na een kletsnatte lente ook een zeer warme en een zeer droge zomer, in 1982-1983 hadden we met een sterke El Niño te maken. De hete en droge zomers van 1994, 1995 en die hete julimaand van 2006 volgden ook op een natte lente. Dus waarom zou het nu niet kunnen dan?
Omdat de lente hier veel te droog is :lol:
De winters waren mooi, heel vroeger.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2021

Bericht door Daniël » 19-05-2021 16:49

Gerben schreef:
19-05-2021 11:30
Ik zat het net te lezen. Zo lang het op het Europese continent nat blijft verandt er niets....Reinout zoekt het te ver weg
Zo krijg je nooit een Europees hoog met zo veel neerslag op het continent. De kracht vanaf het continent is in het zomerjaar hoger. Er zal in juni weinig veranderen vermoedelijk. Verder vooruitkijken heeft geen enkele zin
De droge en warme lente van Reinout is ook niet gekomen. Hij kan daar best eens kritisch op terugkijken
Nu de Europese bodem natter is geworden t.g.v. het wisselvallige weer van de laatste tijd, kan dat zeker wel invloed hebben op het weer in de zomer. Bij Spaanse Pluimsituaties werkt een natte Europese bodem namelijk het ontstaan van onweersstoringen in de hand. Achter onweersstoringen valt namelijk koelere zeelucht het Europese continent binnen, waardoor de ligging van de hoogtetrog ten westen van ons en de opgaande tak van de straalstroom beïnvloed worden. Met als gevolg dat t.g.v. een goed ontwikkelde onweersstoring de hoogterug boven het continent zwakker wordt, naar het zuidoosten toe plat wordt gewalst, of naar het oosten opschuift.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2021

Bericht door Sebastiaan » 20-05-2021 11:41


Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2021

Bericht door Daniël » 20-05-2021 12:24


Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2021

Bericht door Jaap » 20-05-2021 12:40

Bovenstaande bijdragen laten opnieuw zíen, dat lange termijn-voorspellingen dubieus zijn. Zelf altijd gedacht, dat door smeltwater de noordelijke oceanen tijdelijk kouder zouden zijn en dus hogedruk zouden bevorderen en dan bij ons veel noordelijke tot oostelijke stromingen, blijkt nu de noordelijke oceaan juist warmer te zijn. Zo moeilijk is het dus.
Ik houd het al langer op het volgende: De tendens is, dat de zomer in grove lijnen tegengesteld is aan april. Dus ruwweg warm en droog. Maar dus gemiddeld over 3 maanden. Korte afwijkende perioden zijn mogelijk. Voorlopig lijkt de droogte voorbij, maar in een paar regio's nog niet.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 21-05-2021 08:18

Zomer tegengesteld aan april? Er waren wat jaren waarin dat zeker opging zoals 2007 en 2011. Er zijn ook genoeg jaren te noemen waarin dat niet gebeurde en de zomer hetzelfde was als april. Met name de combi zeer warme april en een zeer warme zomer. De laatste jaren zijn daar het grootste voorbeeld van.

De combi zeer koude april en een koele zomer zie je nu nooit meer. Nou is april ook vrijwel nooit meer echt koud geweest dus anderzijds is dat geen eerlijke beoordeling. Dit jaar wel, en daarom ben ik zo benieuwd hoe het zal lopen. Jaren als 1986, 1979 en 1962 gaven en een koud voorjaar en een koele zomer. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden verder terug in de tijd. Voorjaar 1987 had weliswaar een zeer warme april maar tegelijk ook in z'n geheel een koud voorjaar dankzij maart en mei.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Zomer 2021

Bericht door Paul » 22-05-2021 09:28

Gerben schreef:
19-05-2021 11:30
Ik zat het net te lezen. Zo lang het op het Europese continent nat blijft verandt er niets....Reinout zoekt het te ver weg
Zo krijg je nooit een Europees hoog met zo veel neerslag op het continent. De kracht vanaf het continent is in het zomerjaar hoger. Er zal in juni weinig veranderen vermoedelijk. Verder vooruitkijken heeft geen enkele zin
De droge en warme lente van Reinout is ook niet gekomen. Hij kan daar best eens kritisch op terugkijken
Mee eens. Hij baseert zijn verwachtingen op de SST anomalie en verklaart de koude lente hiermee.
Zijn lenteverwachting was helemaal verkeerd, echt extreem, en zijn analyse van de oorzaak van de koude lente klopt ook niet. We zien in de Noord-Atlantische sector duidelijk te lage temperaturen in maart en april. Hij veronderstelt ondertussen doodleuk dat juist te hoge watertemperaturen in die regio (in combinatie met SST-anomalieën in de Noord-Pacific) de oorzaak zijn van de drukverdeling met hogedruk bij Groenland. Te warm was het daar alleen tijdelijk in mei, maar dat als gevolg van de drukverdeling en niet als oorzaak.

Aan dieperliggende oorzaken als de extreem langdure fase 7 van de MJO en (eventueel) de verlate reactie van de SSW gaat hij helemaal voorbij.

Verder vind ik het merkwaardig dat hij de verwachtingen van de Glosea5 van het UKMO buiten beschouwing laat, die zijn zeker gelijkwaardig aan die van het ECMWF waar het gaat om seizoensverwachtingen. Overigens zie ik dat ook Glosea5 helemaal fout zat met de lenteverwachting, net als bij de winterverwachting. Welk model überhaupt heeft deze extreme lente aan zien komen?
Knipsel.PNG
https://www.ospo.noaa.gov/Products/ocea ... mfull.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerben » 22-05-2021 11:45

Paul schreef:
22-05-2021 09:28
Gerben schreef:
19-05-2021 11:30
Ik zat het net te lezen. Zo lang het op het Europese continent nat blijft verandt er niets....Reinout zoekt het te ver weg
Zo krijg je nooit een Europees hoog met zo veel neerslag op het continent. De kracht vanaf het continent is in het zomerjaar hoger. Er zal in juni weinig veranderen vermoedelijk. Verder vooruitkijken heeft geen enkele zin
De droge en warme lente van Reinout is ook niet gekomen. Hij kan daar best eens kritisch op terugkijken
Mee eens. Hij baseert zijn verwachtingen op de SST anomalie en verklaart de koude lente hiermee.
Zijn lenteverwachting was helemaal verkeerd, echt extreem, en zijn analyse van de oorzaak van de koude lente klopt ook niet. We zien in de Noord-Atlantische sector duidelijk te lage temperaturen in maart en april. Hij veronderstelt ondertussen doodleuk dat juist te hoge watertemperaturen in die regio (in combinatie met SST-anomalieën in de Noord-Pacific) de oorzaak zijn van de drukverdeling met hogedruk bij Groenland. Te warm was het daar alleen tijdelijk in mei, maar dat als gevolg van de drukverdeling en niet als oorzaak.

Aan dieperliggende oorzaken als de extreem langdure fase 7 van de MJO en (eventueel) de verlate reactie van de SSW gaat hij helemaal voorbij.

Verder vind ik het merkwaardig dat hij de verwachtingen van de Glosea5 van het UKMO buiten beschouwing laat, die zijn zeker gelijkwaardig aan die van het ECMWF waar het gaat om seizoensverwachtingen. Overigens zie ik dat ook Glosea5 helemaal fout zat met de lenteverwachting, net als bij de winterverwachting. Welk model überhaupt heeft deze extreme lente aan zien komen?

Knipsel.PNG

https://www.ospo.noaa.gov/Products/ocea ... mfull.html
Geen enkel model had goed omdat ze het verkeerde water volgen. Volg het water op het continent! Lekker belangrijk die temperaturen van de Pacific waar Reinout/Hugo het over hebben.
Sebastiaan schreef:
23-04-2021 11:11
Gerben schreef:
23-04-2021 10:30
Nou ik zie voorlopig geen aanwijzingen naar een luchtdrukverdelingomslag. Dan ben ik toch benieuwd wat de aanwijzingen zijn van deze meneer van weer.nl?

"Er zijn aanwijzingen dat het hogedrukgebied en de bijbehorende bovenluchtrug in de loop van de komende meimaand naar het oosten gaan opschuiven, richting het oosten of mogelijk het noordoosten van Europa. "

https://www.weer.nl/nieuws/2021/30-daag ... ar-wanneer
Hij verwijst naar ontwikkelingen in de Pacific. Zie ook tweet van Matt Hugo. https://twitter.com/MattHugo81/status/1 ... 8730890240

Plaats reactie