Zomer 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2021

Bericht door John » 25-08-2021 11:51

Adwin schreef:
25-08-2021 11:11
John schreef:
25-08-2021 10:19
Marcel geeft mooi aan wat er scheelt. Zo weinig zomerse dagen en toch hoge maandgemiddelden. Dat maakt dat we een beetje tegen een ondergrens aanzitten voor mijn gevoel.
Veel koeler gaan de zomermaanden en daarmee de zomers niet meer worden.
Mijn gevoel is dat het veel kouder kan nog, zeker als je ziet wat de periode april-mei liet zien. Alleen 1941 was die periode beduidend kouder. In de 19e eeuw en de achttiende eeuw beide een 7-tal april-mei combi's die duidelijk kouder waren. Voor mij betekent dit dat er ook een zomer kan volgen met een temperatuur die dicht bij de koudste 25 zomers sedert 1706 uit die perioden kan voorkomen. En dan hebben we het over een graad of 15-2 tot 15.5. Beduidend kouder dan 2011.
De decennia vóór de topzomers 1540 en 1783 waren er ook, een voor die nog niet opgewarmde tijd, zeer goede zomers om daarna afgestraft te worden met een decennium koude zomers.
Mooi voorbeeld, april en mei 2021. Ook 11 maart- 10 april 2013 is een voorbeeld van historisch meetellend koud weer. In beide gevallen (uiteraard) een afwijkend luchtpatroon. Duidelijk een overmaat drukverdelingen die koude massa's naar ons land transporteren.

Een doortrekken naar het zomerseizoen, zie ik niet meer voor mij. Vanuit de theorie kan een toekomstige zomer wellicht nog gedomineerd worden door een vrijwel voortdurende aanvoer van polaire lucht vanaf de noordelijke oceaan via de Noordzee naar ons land, maar dan nog is er het een en ander veranderd, vergeleken een halve eeuw of meer geleden.
Bovendien is er in herfst, winter en lente naast circulatie gestuurde kou, ook de stralingskou die een belangrijk rol vervult bij het verkrijgen van erg lage gemiddelde temperaturen. We kennen geen stralingskou van enige betekenis in de hoogzomer. Ook aanvoer van arctische lucht is niet aan de hoogzomer besteed. De drukverdelingen bieden geen opening voor directe arctische koude.

Er is meer zonneschijn, dat vertaalt zich in het zomerseizoen boven landoppervlak altijd in meer warmte. Het zee- en oceaanwater is warmer geworden en levert ook 'opwarming' van luchtsoort op.

Duidelijk staan we er niet met hetzelfde gevoel in. ;)

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 25-08-2021 13:19

John schreef:
25-08-2021 11:51
Een doortrekken naar het zomerseizoen, zie ik niet meer voor mij. Vanuit de theorie kan een toekomstige zomer wellicht nog gedomineerd worden door een vrijwel voortdurende aanvoer van polaire lucht vanaf de noordelijke oceaan via de Noordzee naar ons land, maar dan nog is er het een en ander veranderd, vergeleken een halve eeuw of meer geleden.
Bovendien is er in herfst, winter en lente naast circulatie gestuurde kou, ook de stralingskou die een belangrijk rol vervult bij het verkrijgen van erg lage gemiddelde temperaturen. We kennen geen stralingskou van enige betekenis in de hoogzomer. Ook aanvoer van arctische lucht is niet aan de hoogzomer besteed. De drukverdelingen bieden geen opening voor directe arctische koude.

Er is meer zonneschijn, dat vertaalt zich in het zomerseizoen boven landoppervlak altijd in meer warmte. Het zee- en oceaanwater is warmer geworden en levert ook 'opwarming' van luchtsoort op.

Duidelijk staan we er niet met hetzelfde gevoel in. ;)
In augustus 2014 suggereerde men toch dat we toen in het koudst mogelijke scenario zaten? Dat betekent dus al dat het niet kouder kan. Het is niet alleen de hoop maar zelf denk ik ook dat het nog wel kouder kan, als het maar meezit. En dat heb ik al vaker aangegeven. Als je een zomer krijgt met een juni als 1991 (gemiddeld 12,7 graden De Bilt), een juli als 2000 (gemiddeld 15,5 graden) en een augustus als 2014 (gemiddeld 16,1 graden) krijg je een zomergemiddelde van 14,7 graden.

Die hele lage temp kan mede tot stand komen door een koele noord tot noordwestelijke stroming met vochtige lucht, waarbij de zon vaak geen kans maakt en het overwegend grijs is. Of sowieso somber weer waar juni en juli dit jaar er meerdere dagen van hadden, waarbij de temp vanzelfsprekend ook lager blijft. Met regendagen lukt dat nog beter. Zo had ik in juli 2008 als eens max 13 graden en in juli 2011 zelfs drie dagen met max 14 graden. Als vochtig weer langdurig stand weet te houden krijg je vanzelf hele koele zomermaanden lijkt me.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2021

Bericht door John » 25-08-2021 15:57

Ko schreef:
25-08-2021 13:19

In augustus 2014 suggereerde men toch dat we toen in het koudst mogelijke scenario zaten? Dat betekent dus al dat het niet kouder kan. Het is niet alleen de hoop maar zelf denk ik ook dat het nog wel kouder kan, als het maar meezit. En dat heb ik al vaker aangegeven. Als je een zomer krijgt met een juni als 1991 (gemiddeld 12,7 graden De Bilt), een juli als 2000 (gemiddeld 15,5 graden) en een augustus als 2014 (gemiddeld 16,1 graden) krijg je een zomergemiddelde van 14,7 graden.

Die hele lage temp kan mede tot stand komen door een koele noord tot noordwestelijke stroming met vochtige lucht, waarbij de zon vaak geen kans maakt en het overwegend grijs is. Of sowieso somber weer waar juni en juli dit jaar er meerdere dagen van hadden, waarbij de temp vanzelfsprekend ook lager blijft. Met regendagen lukt dat nog beter. Zo had ik in juli 2008 als eens max 13 graden en in juli 2011 zelfs drie dagen met max 14 graden. Als vochtig weer langdurig stand weet te houden krijg je vanzelf hele koele zomermaanden lijkt me.
Je noemt een koude juni, juli en augustus uit 3 verschillende jaren. Dat geeft al aan dat ze lastig te verkrijgen zijn in een jaar.

Hele series van grijze en/of natte dagen zijn helpend voor lage maxima. Om tot maxima te komen van slechts 13 of 14 graden, moeten we tegelijkertijd wel zitten in een koude luchtsoort (minstens in onderste luchtlagen), waarin natteboltemperatuur en dauwpunt het mogelijk maken om tijdens regen lucht af te laten koelen tot 14 of 13 graden midden op de dag. Er is dan in feite steeds regen nodig of heel dikke bewolking met motregen om het kwik op slechts 13 of 14 graden te houden. Is het droog, het kwik loopt op doordat daglicht in warmte wordt omgezet.

Die koele polaire lucht is wel nodig. Het kan immers ook grijs zijn en regenen bij 20 graden en meer. (Wat we de laatste 30 jaar ook vaker tegenkomen dan voorheen.) Als we neerslagstoringen in maritiem tropische lucht krijgen komen we nog niet in de buurt van etmaaltemperaturen die rond 15 graden schommelen. Laat staan 92 dagen. :lol:

Bovendien zullen bij een aanhoudend grijs en/of nat scenario de minima hoog zijn. Er is amper nachtelijke afkoeling mogelijk.

Zomer 2021 heeft mij aangenaam verrast. De tropische lucht bleef veelal buiten onze landsgrenzen en we hadden overwegend met polaire lucht te maken.
Van mij mag elke zomer hoofdzakelijk polair verlopen. Het is dan toch een aangename zomer om activiteiten te verrichten, zonder direct een natte rug. Het is desondanks toch veel minder koud dan in de jaren vijftig en zestig, zodat het ook in polaire lucht vaak zonder jas weer is tegenwoordig.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 25-08-2021 16:38

John schreef:
25-08-2021 15:57
Van mij mag elke zomer hoofdzakelijk polair verlopen. Het is dan toch een aangename zomer om activiteiten te verrichten, zonder direct een natte rug. Het is desondanks toch veel minder koud dan in de jaren vijftig en zestig, zodat het ook in polaire lucht vaak zonder jas weer is tegenwoordig.
Tja, hoewel augustus 2014 ook dagen had waarin de zon er vaak bij was, het droog bleef met toch een lage max. Een koele zomer lukt uiteraard beter met meer somberheid, iets dat bijvoorbeeld augustus 2014 of zomer 2011 wel wat hadden maar niet die klassieke somberheid van al die 15 graden zomers uit de jaren 70 en 80. In dat geval zou je nu nog steeds een 15 graden zomer kunnen krijgen. Dan hebben we meer vochtig weer vanaf de Noordzee nodig met noordwestenwinden, met daarbij de juiste luchtdrukverdeling wat vroeger zo karakteristiek was voor Nederland.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerben » 25-08-2021 20:44

Misschien wordt het wel wat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 2611
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Zomer 2021

Bericht door John » 25-08-2021 20:50

Ko schreef:
25-08-2021 16:38
John schreef:
25-08-2021 15:57
Van mij mag elke zomer hoofdzakelijk polair verlopen. Het is dan toch een aangename zomer om activiteiten te verrichten, zonder direct een natte rug. Het is desondanks toch veel minder koud dan in de jaren vijftig en zestig, zodat het ook in polaire lucht vaak zonder jas weer is tegenwoordig.
Tja, hoewel augustus 2014 ook dagen had waarin de zon er vaak bij was, het droog bleef met toch een lage max. Een koele zomer lukt uiteraard beter met meer somberheid, iets dat bijvoorbeeld augustus 2014 of zomer 2011 wel wat hadden maar niet die klassieke somberheid van al die 15 graden zomers uit de jaren 70 en 80. In dat geval zou je nu nog steeds een 15 graden zomer kunnen krijgen. Dan hebben we meer vochtig weer vanaf de Noordzee nodig met noordwestenwinden, met daarbij de juiste luchtdrukverdeling wat vroeger zo karakteristiek was voor Nederland.
Lagere zomertemperaturen dan dit jaar kunnen het eenvoudigst bereikt worden met lagere minimumtemperaturen. Hoe krijgen we die in de zomer? Door in (stilstaande) polaire lucht te verblijven. Probleem is dan wel dat diezelfde luchtsoort overdag relatief veel zonneschijn geeft en maxima dan nauwelijks onder de 20 graden te houden zijn in De Bilt en zeker niet hier in het zuiden. Conclusie (misschien wat kort door de bocht): een koelere hoogzomer dan die van dit jaar zal best lastig zijn.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerben » 25-08-2021 21:00

In ieder geval lang noord/noordwest
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2021

Bericht door Sebastiaan » 25-08-2021 21:03

Serieuze uitbraak van Arctische lucht. Gerben wees al op de kaarten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2021

Bericht door John » 25-08-2021 21:24

Sebastiaan schreef:
25-08-2021 21:03
Serieuze uitbraak van Arctische lucht. Gerben wees al op de kaarten.
Zo serieus wil ik het in deze tijd van het jaar nog niet zien. Ik sta er net wat anders dan Reinout in.

Waarschijnlijk loopt het niet zo’n vaart en stroomt de lucht niet rechtstreeks tot over Nederland uit. Als het wel gebeurt lijkt me dit uniek zo vroeg. We hebben er nog niet veel aan. Eind september en zeker in oktober is er meer mogelijk in eventuele arctische lucht. Dat heeft bijvoorbeeld oktober 2003 laten zien op het terrein van vorst en van sneeuw.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerben » 25-08-2021 21:28

Kan nog wel wat worden.
Neerslag steeds westelijker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie