Zomer 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2021

Bericht door John » 15-07-2021 21:37

Gerard

Vocht op het continent helpt zomers koelen, dat is toch op hoofdlijn wat Gerben beweert.

Dat is geen wereldvreemde opvatting.
Laatst gewijzigd door John op 15-07-2021 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2021

Bericht door Daniël » 15-07-2021 21:38

KNMI: "Het regent nu harder in Zuid-Limburg door klimaatverandering":
Het regent nu harder in Zuid-Limburg door klimaatverandering

15 juli 2021

Drie dagen met hevige regenval heeft geleid tot grote wateroverlast in Zuid-Limburg. Voor het eerst gaf het KNMI een code rood uit voor zware regen. Vooral dat het zo lang blijft regenen is opvallend. Klimaatverandering heeft hier een bijdrage aan geleverd doordat de lucht warmer en vochtiger is dan voorheen.

Op sommige plaatsen in Limburg is op dinsdag 13 juli en woensdag 14 juli meer dan 150 millimeter gevallen (figuur 1). Dat is ruim twee keer de normale hoeveelheid neerslag in juli. De hevige regenval heeft veel schade aangericht in Zuid-Limburg en ook in België, Duitsland en Zwitserland (figuur 2). Huizen zijn overstroomd, wegen afgesloten, rivieren zijn buiten hun oevers getreden en in Duitsland zijn doden en tientallen vermisten.

Waardoor bleef het zo lang regenen?

De wateroverlast in Zuid-Limburg en Midden-Europa heeft te maken met een hardnekkig lagedrukgebied (figuur 3). Dit lagedrukgebied zorgt daar al sinds maandag voor veel regenval. Het lagedrukgebied kan nergens heen, doordat boven Zuid-Scandinavië vooral op hoogte een blokkerende gordel van hoge druk ligt. Dit voorkomt dat het lagedrukgebied door kan schuiven naar bijvoorbeeld Oost-Europa.

Ook de lucht die rond het lagedrukgebied tolt, is al sinds maandag boven Centraal-Europa aanwezig. Deze lucht wordt telkens weer voorzien van nieuw vocht door verdamping boven de natte bodems in Centraal-Europa, waarna het vocht weer in de vorm van neerslag in onder andere Zuid-Limburg gedumpt wordt. De bodems in het midden van Europa waren al nat doordat de eerste helft van juli regenachtig verliep.

Komt dit door klimaatverandering?

Dit soort extreme weersituaties kwamen vroeger ook voor. Het is niet zomaar vast te stellen of ze zonder klimaatverandering minder waren geweest. Maar de kans op dit soort extreme regenval neemt door klimaatverandering wel toe.

In deze situatie speelde vooral het traag verplaatsen van het lagedrukgebied een belangrijke rol. Voor zover bekend heeft de klimaatverandering weinig invloed op het luchtdrukpatroon, maar er zijn wel aanwijzingen dat lagedrukgebieden door de klimaatverandering minder snel van plaats veranderen.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2021

Bericht door Pieter » 15-07-2021 21:59

De eerste helft van juli was tegenvallend; Met moeite werd er in de Bilt 1 zomerse dag gehaald (25,2C op12 juli) verder enkele dagen met 0,0 uren zon en in zuidoost Nederland enorme regen hoeveelheden (200 mm in Zuid Limburg ), Voor o.a. de strandtenthouders is het te hopen dat de 2e helft beter wordt.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2021

Bericht door Daniël » 15-07-2021 22:29

In de onderstaande kaart met de wereldwijde anomalieën van het zeewater zie je dat de Oostzee en de Middelandse Zee op dit moment abnormaal warm zijn. Ik denk dat extra vocht vanaf deze warme zeeën ook aan deze nare overstromingen heeft bijgedragen.
ssta.daily.current.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 15-07-2021 22:33

Wat een indrukwekkende dag! Vanochtend wolkbreukachtige buien. Reed zelf in zo'n mega exemplaar. Zo heftig heb ik sinds juli 2017 niet meer ervaren. Intens genoten. Ook vanmiddag en vanavond nog buien. Tegen de 40 mm regen. En tot nu toe vier zonloze dagen voor juli.

De hele natuur hier ziet knal- en knalgroen. Ook eindelijk onder alle bomen struiken en bermen. Niet meer voorgekomen sinds zomer 2017. Het gevallen water op weg en stoep blijft nu ook langer staan, nu pas voor het eerst. Teken dat ook hier nu eindelijk genoeg regen is gevallen. Ik heb weer een gevoel dat ik in Nederland woon.

Het maakt die Spaanse hitte- en droogte-zomers van de afgelopen jaren in 1 klap goed. Augustus komt nog dus kleine slag om de arm. Maar met al dat vocht nu overal in de grond acht ik de kans op Spaanse toestanden klein. Wat Limburg nu heeft hoeft natuurlijk ook niet. Een waterpeil dat nog hoger gaat komen dan de winterrecords 1993 en 1995, ongekend.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2021

Bericht door John » 16-07-2021 08:56

Sebastiaan schreef:
14-07-2021 11:54
Toch is het wel jammer Ko. Zoveel regen, relatief dichtbij. Had het graag gehad.

Periode 21 juni tm 15 juli komt in de top 10 (morgen nog wat zon erbij)
Opmerkelijk hoeveel warmer het nu is vergeleken soortelijke bewolkte perioden in het verleden.
Nu 2 tot 4 graden warmer. :shock:

Ik vind het fijn dat juist in de fase met de hoogste zonnestand de zon vaak uit is.

Ik ben deze zomer nog niet moe van de zon, dat heb ik voorgaande zomers wel gehad. Heerlijk dat het ook nog anders kan, al is het dan een veel warmere somberheid.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 16-07-2021 10:19

John schreef:
16-07-2021 08:56
Opmerkelijk hoeveel warmer het nu is vergeleken soortelijke bewolkte perioden in het verleden.
Nu 2 tot 4 graden warmer. :shock:

Ik vind het fijn dat juist in de fase met de hoogste zonnestand de zon vaak uit is.

Ik ben deze zomer nog niet moe van de zon, dat heb ik voorgaande zomers wel gehad. Heerlijk dat het ook nog anders kan, al is het dan een veel warmere somberheid.
Gister een max van 18 graden. Had dus gister eigenlijk zo'n 15 graden moeten zijn? Toch kwam het de afgelopen 15 jaar soms nog voor hoor. Zelfs in juli nog max rond 13 graden, dacht uit m'n hoofd 2008 en 2011. Augustus 2014 had ook veel max rond de 16 graden.

Dat met die hoogste zonnestand heb ik exact hetzelfde. Het is een heerlijke zomer tot nu toe. Ok juni was te warm maar als compensatie wel somberheid met regen de tweede maandhelft. En voorlopig nog steeds lekker somber. Ook vanochtend nog steeds bewolkt.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 16-07-2021 13:58

.
Laatst gewijzigd door Ted op 18-07-2021 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2021

Bericht door Pieter » 16-07-2021 15:03

Hier in Noord-Holland is de dit keer eerste helft van juli juist droog verlopen(,de omgekeerde wereld ) maar in het zuiden en oosten nat tot extreem nat en hierdoor totaal zonloze dagen (Maastricht 3 dagen op rij 0,0 zonuren ), ook de winderige bewolkte dagen waarop de 20 C niet gehaald werd gaven niet echt een zomers gevoel.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 16-07-2021 15:48

Wat Ted zegt klopt. Men is geen normale zomer meer gewend, laat staan een koele. Als we alle Franse en Spaanse zomers van de laatste 20 jaar moeten compenseren hebben we nog heel veel koude jaren 60 zomers tegoed. Een Franse of Spaanse zomer van de laatste jaren is niet normaal voor Nederland.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie