Zomer 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2021

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2021 11:23

Woensdagavond gefietst, dat ging prima. Vooral last van de brandende zon en van een zeer hoog dauwpunt.
Gisteren was zweten. Bah.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerben » 19-06-2021 11:27

Warmte wordt weggespoeld. Veel regen nog tot maandagochtend. Tot zo'n 70 mm op sommige plaatsen. Kan het kaartje nu niet posten

https://www.weerplaza.nl/weerkaarten/ha ... ent=pcpcum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerben » 19-06-2021 12:11

En als het overdag een keertje regent dan is het nog maar 13/14 graden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 19-06-2021 13:43

Gerben schreef:
19-06-2021 12:11
En als het overdag een keertje regent dan is het nog maar 13/14 graden
Vandaag is de koelte weer beter zichtbaar in de verwachtingen dan gister. Ook op iets langere termijn. Meest rond of onder de 20 graden tot begin juli. Het ergste is gelukkig achter de rug nu. Daarmee bedoel ik de combi hitte en de langste dagen van het jaar. Geen maand van het jaar is erger dan juni.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2021

Bericht door Pieter » 19-06-2021 13:58

Het is nu even koeler Ko, maar de meeste hittegolven vallen in juli en/of augustus, dus de zomer moet nog beginnen . Dit geldt vooral voor de Wadden eilanden die nog maar 1 zomerse dag gehad hebben (Arcen 10 zomerse en 3 tropische dagen ).

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2021

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2021 14:46

Ko schreef:
19-06-2021 13:43
Gerben schreef:
19-06-2021 12:11
En als het overdag een keertje regent dan is het nog maar 13/14 graden
Vandaag is de koelte weer beter zichtbaar in de verwachtingen dan gister. Ook op iets langere termijn. Meest rond of onder de 20 graden tot begin juli. Het ergste is gelukkig achter de rug nu. Daarmee bedoel ik de combi hitte en de langste dagen van het jaar. Geen maand van het jaar is erger dan juni.
Augustus vond ik de hitte anders ook echt naar. Dat had te maken dat we voor mijn gevoel goed door de zomer van 2020 kwamen. Heerlijke juli en als het dan augustus wordt, dan is het nog maar even naar de finish, het veilige gebied. Toen sloeg de hitte keihard nog toe.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 19-06-2021 15:06

Sebastiaan schreef:
19-06-2021 14:46
Ko schreef:
19-06-2021 13:43

Vandaag is de koelte weer beter zichtbaar in de verwachtingen dan gister. Ook op iets langere termijn. Meest rond of onder de 20 graden tot begin juli. Het ergste is gelukkig achter de rug nu. Daarmee bedoel ik de combi hitte en de langste dagen van het jaar. Geen maand van het jaar is erger dan juni.
Augustus vond ik de hitte anders ook echt naar. Dat had te maken dat we voor mijn gevoel goed door de zomer van 2020 kwamen. Heerlijke juli en als het dan augustus wordt, dan is het nog maar even naar de finish, het veilige gebied. Toen sloeg de hitte keihard nog toe.
Ja, zo vond ik augustus 1997 ook vreselijk. Maar de daglengte is dan al wat korter, 's avonds een stuk vroeger donker dan nu. En er zijn veel jaren waarin augustus de koelste maand van de zomer was.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2021

Bericht door Gerard » 19-06-2021 15:25

Heerlijk zomerweer was het de afgelopen dagen, alleen gisteren was het wat benauwd, maar die hoge vochtigheid werd ook weer snel tenietgedaan door de snel trekkende buien. Hier was het een reeks buien aaneengesloten: als het even iets verminderde de slagregens, kwam de volgende golf alweer aan. Tropische regenval, soms wat hagelgekletter erbij. Heel wat ongewone taferelen zoals spuiende putdeksels, straten die in beken veranderden, pratende toiletpot (ondanks de scheiding van hemelwater en rioolwater, echter, alleen aan de voorzijde van de woningen hier), en greppels tussen de weilanden die een brede vaarten veranderd waren.

Het weer dat we momenteel hebben, totaal grijs, kil en motregen, dat kan me gestolen worden, liever dan nog het weer van gisteren - ondanks de hoge dauwpuntstemperatuur van 21,4 graden - met de grote contrasten en fraaie wolkenformaties en tropische regenval!

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2021

Bericht door Ko » 19-06-2021 16:19

Gerard, als we zouden ruilen en je het klimaat van midden Brabant beleeft ben ik benieuwd of je er nog net zo over zou denken. Intens brandende zon, zeer hoge benauwde luchtvochtigheid, ruim over de 30 graden dat hier voelt als een steenwoestijn en continue aanhoudende droogtes met vergeelde bermen grasvelden en natuur.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2021

Bericht door Daniël » 19-06-2021 16:29

Op "Guidance modelbeoordeling":
Synoptische situatie:

Een lagedrukgebied boven het Skagerrak trekt noordoostwaarts. Bijbehorend diffuus koufront ligt ongeveer NO-ZW georienteerd boven het zuidoosten van het land. Een eveneens NO-ZW georiënteerde occlusie tegen de noordwestkust trekt met het laag mee noordoostwaarts. Tussen beide fronten in voert een (zuid)westelijke stroming in een valse warme sector nog steeds vochtige lucht aan. Met het wegtrekken van het laag wordt de aangevoerde lucht geleidelijk droger. Een volgend laag boven de Golf van Biskaje gaat door thermische effecten boven Noord-Frankrijk over in een brede vore die in het begin van de nacht het zuiden bereikt. Vervolgens trekt hierin een apart laagje, vermoedelijk het occlusiepunt, vannacht over het midden van ons land noordoostwaarts en trekt zondag overdag via de Duitse Bocht geleidelijk richting het Skagerrak. Een kortgolvige hoogtetrog vlak achter de frontale golf zorgt voor PVA. Ons land komt zondag overdag in de polaire lucht terecht. Zondagavond zien we een herhaling van zetten t.o.v. de komende avond en nacht, maar dan ligt het patroon een stuk oostelijker en blijft het occlusiepunt oost van ons land.

Neerslag:

Vandaag overdag weinig bijzonderheden. Kleine kans dat Limburg al vroeger in de avond wat meekrijgt van buien die boven de Eifel ontstaan. In de loop van de avond van het zuiden uit een toenemende buienkans. Hoogste CAPE waarden in het zuidoosten, MUCAPE Hirlam ca. 1500 J/kg, verder noordwaarts en westwaarts wat lager. In het zuidoosten ca. 30 kn effectieve schering, noordelijker iets lager. We moeten kijken naar de schering vanaf 1-1.5 km, maar in het uiterste zuidoosten kan het mogelijk nog even vanaf de grond lukken. Convectiemodus multicell, mogelijk lijnvorming. Daarnaast is de naderende hoogtetrog een factor van belang. Verder hoge PW van ca. 35-40 mm. Harmonie neerslagintensiteit is hoog, lokaal is 20-40 mm cumulatief mogelijk. Graupel waarden Harmonie zijn ook hoog, daarbij is er voldoende organisatiegraad om hagel ook mogelijk te maken. De nadruk ligt op het zuidoosten, bij de golf die passeert later op zondag gaat het meer om Duitsland.
Ik denk dat wij in Nederland de komende nacht met een grootschalig onweerscomplex (MCS) te maken zullen krijgen met daarbij zeer veel bliksem en veel regen. Juist laagjes met daarin een occlusiepunt kunnen voor grootschalige onweerscomplexen zorgen.

PL2000_large.gif
GFSOPEU06_18_1.png
Schermafdruk_2021-06-19_16-23-30.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie