Lente 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Ko » 17-05-2021 20:21

Denk dat ze zich moeilijk kunnen voorstellen hoe weinig er steeds bij ons valt John. De hele avond zon nu, ik had liever de hele avond regen gezien. Er moet hier nog heel veel vallen om tot een gelijke hoeveelheid te komen met die van het noorden.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2021

Bericht door John » 17-05-2021 20:35

Het regenkaartje van het KNMI laat mooi zien dat het midden van Brabant, samen met het zuidoosten van Brabant en Limburg tot het droogste deel van het land behoort tot nu toe deze maand.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2021

Bericht door Dick » 17-05-2021 21:12

Tja, Pieter, we zijn op dit forum een soort van roependen in de woestijn. De consensus schijnt hier te zijn dat elke graad warmer dan normaal er altijd een teveel is en dat het weer alleen interessant is als er minstens 10 mm regen valt. Als excuus wordt aangevoerd dat dit een compensatie is voor de voorgaande jaren vol warmte en droogte.
Dat de natuur opfrist van de huidige regen en koelte (en daarmee lage verdamping) staat ook wat mij betreft buiten kijf. Er komt echter een moment dat de natuur niet meer opknapt, maar verpietert. Dat is mijn ervaring na bijna dertig beroepsmatig groenonderhoud onder alle denkbare weersomstandigheden. Een nat en kil groeiseizoen kan een einde maken aan opgebouwde droogteproblemen in bos en veld of deze verzachten. Er is ook een keerzijde: flora en fauna kunnen net zoveel last krijgen van continu regen en koelte als van aanhoudende droogte en warmte. Datzelfde geldt voor de landbouw: niet alleen kunnen oogsten tegenvallen of zelfs mislukken, maar landerijen kunnen te modderig of drassig worden om machinaal te worden bewerkt.
Daarnaast zit de toeristische sector niet op een ‘mislukte’ zomer te wachten. Ik heb zelf ook vaak genoeg in de regen gewandeld, de paden op, de lanen in, in de vrije natuur en tijdens citytrips. Ook bij tropische hitte overigens. Niet bepaald mijn favoriete weertypes, geen van beide. Verder vind ik het ook niet echt prettig om van of naar mijn werk door de regen te fietsen en in de regen te werken. Zeker niet dag in, dag uit. Volgens mij geldt dit voor al mijn collega’s. Nogmaals: aan hitte heb ik ook een broertje dood en dat gaat ook op voor de meeste collega’s. Er is ook een tussenweg: het weertype dat waarschijnlijk de meeste mensen wel aangenaam zullen vinden en dat voordelig is voor alles en iedereen. Met gematigde temperaturen overdag en geregeld regen in de nacht (behalve als je ‘s nachts moet werken natuurlijk). Ik denk dat er toch maar bar weinig mensen zijn die alleen maar van regen en kou houden. Net zo min als er maar bar weinig mensen zijn die alleen van hitte houden. Al heb je natuurlijk wel mensen die het liefst hele dagen in de brandende zon liggen te bakken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2021

Bericht door John » 17-05-2021 21:58

Tussenweg is prima voor het algemene welbevinden van velen.

Boeiend is het niet. :mrgreen:

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Ko » 18-05-2021 07:38

Dick schreef:
17-05-2021 21:12
Ik denk dat er toch maar bar weinig mensen zijn die alleen maar van regen en kou houden.
Klopt, ik hou ook van sneeuw. :lol:

Ik ben de enige. Voor wie het dan het hele jaar koud en nat mag zijn. Jammer dat ik wat dat betreft in de verkeerde regio woon waar het tegenwoordig altijd droger en warmer is dan het noorden. Hield sowieso al van kou en regen maar door die hete rotzomers sinds 2018 is dat alleen maar versterkt.

Vind het echt heel bijzonder om dit koude voorjaar mee te mogen maken. We hebben immers geen koude winter gehad, ook geen koude maart. Het is dus geen verlenging zoals je in veel andere jaren wel zag, puur zelfstandig koud voorjaar. Hopelijk de zomer net zo.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2021

Bericht door Dick » 18-05-2021 08:13

John schreef:
17-05-2021 21:58
Tussenweg is prima voor het algemene welbevinden van velen.

Boeiend is het niet. :mrgreen:
Daar ben ik het wel mee eens. Afwisseling maakt het weer boeiend. Wat dat aangaat beleven we een geweldig voorjaar, plus februari. Beter dan vorig jaar toen de lente constant uit hetzelfde vaatje tapte. Wel weer resulterend in een waanzinnig record. De publieke opinie is ongetwijfeld een andere mening toegedaan.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2021

Bericht door Sebastiaan » 18-05-2021 10:49

Nieuwe pluim. Richting juni geleidelijk wat minder koel, maar overtuigend is het allemaal niet. Een lange zit voor de warmteliefhebber.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 18-05-2021 12:42

Ook koud de maand uit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 19-05-2021 11:17

Mooie koude oper. Nachtvorstkansjes lokaal eind mei
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 19-05-2021 12:00

De Bilt en Cabauw zware buien nu. Voor Cabauw waarschijnlijk een decaderecord

https://www.wetterzentrale.de/extremes_ ... extreem=RH
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie