Lente 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2021

Bericht door John » 01-04-2021 22:24

Gerben schreef:
01-04-2021 21:14
Sebastiaan schreef:
01-04-2021 21:03
Dat lijkt me een hoog dat wel eventjes ons kou blijft brengen. Heerlijk!

Iets anders. Hier en daar (niet hier) lees ik weerstand van notabene weerliefhebbers tegen komende week. Hoe is het mogelijk vraag je af, dat welbevinden boven weerbeleving wordt gesteld.

Echt apart. Een storm is bijv. ook niet prettig om in te wandelen. Net als een intense regenbui. De kou van volgende week zal mijn fietsavonturen beperken. Dat neemt niet weg dat ik vooral voor de weerbeleving ga. Sneeuw in april. Dat zien we zelden. Ook dat koude gevoel in de wind terwijl de zon al best hoog staat. Dat maken we ook niet dagelijks mee. Het is ook heel anders dan vorig jaar of wat we de afgelopen 30 jaar in de grasmaand zagen. Afwisseling is de motor van de weerbeleving. We krijgen nog 5-6 maanden waarin het gemakkelijk 15-20 graden kan worden. AGW haalt bovendien de scherpste randjes eraf.
Bijzonder weertype! Ik snap die mensen ook niet. Ik geniet ervan
Zo is het.

@Sebastiaan, jij noemt de AGW en dat daardoor de scherpe randjes eraf gaan. Dat zou kunnen, maar dat moeten we komen week nog afwachten. In de prognoses komen waarden voor op 850hPa en 700hPa die echt niet misstaan vergeleken met vroegere situaties in april.
-9 graden op 1350 meter en -20 graden op 2800 meter zijn toch een beetje de uiterste waarden in maritiem arctische lucht op de route Spitsbergen- Noordzee.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2021

Bericht door Sebastiaan » 01-04-2021 22:33

Wij denken zeker en vast hetzelfde dat de lucht uit Arctische streken 30 jaar geleden kouder was. Meer ijs heeft vast invloed. Net als globale opwarming. Warmere zeetemp.

Sneeuwpluim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Ko » 01-04-2021 22:47

John schreef:
01-04-2021 22:19
Ko schreef:
01-04-2021 21:50
Jaar wordt heel anders dan de afgelopen jaren. Tot nu toe verlopen alle maanden een stuk minder zacht en april gaat nu zelfs koud worden. Eindelijk weer eens andere vooruitzichten!

Hoge zonnestand en toch erg koud weer kwam ook in mei soms nog voor. In 1987 en 1996 maar ook nog recenter. De koude mei 2010 telde hier vijf dagen met max beneden 10 graden.
Ko schrijft dat april koud gaat worden. Hoe kan je dat zeggen, Ko? Jij hanteert 1901-2020 als normaal, zo zagen we bij maart. Dat betekent strengere eisen aan april om de mand koud te krijgen.

Ik ga nog niet uit van een april onder de 8,5 graden.
Ik zag dat kaartje van Gerben met de tekst langdurige kou. Dan kun je al van meerdere weken spreken. Tenzij de laatste aprilweek tropisch verloopt verwacht ik na een paar weken kou heus wel een kouder dan normaal gemiddelde, ook over de laatste 120 jaar. Zal morgen eens kijken wat de normaal van april is geworden, dacht ook al rond de 9 graden hoor. Daar hebben al die hete horror aprils voor gezorgd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 01-04-2021 23:05

Sebastiaan schreef:
01-04-2021 22:33
Wij denken zeker en vast hetzelfde dat de lucht uit Arctische streken 30 jaar geleden kouder was. Meer ijs heeft vast invloed. Net als globale opwarming. Warmere zeetemp.

Sneeuwpluim.
Deze periode is juist de invloed van minder zeeijs het laagst. Dat scheelt dan niet veel met vroeger. In andere periodes in het jaar heeft die invloed een veel grotere rol. Bijvoorbeeld herfst en eerste deel van de winter. Ook vanaf juli als er veel minder zeeijs is heeft dat een grotere invloed. Eigenlijk vanaf juli tot januari/medio januari is het verschil het grootst. Ik schat in dat de invloed van het mindere zeeijs het grootst is in de herfst

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2021

Bericht door John » 01-04-2021 23:11

Gerben schreef:
01-04-2021 23:05
Sebastiaan schreef:
01-04-2021 22:33
Wij denken zeker en vast hetzelfde dat de lucht uit Arctische streken 30 jaar geleden kouder was. Meer ijs heeft vast invloed. Net als globale opwarming. Warmere zeetemp.

Sneeuwpluim.
Deze periode is juist de invloed van minder zeeijs het laagst. Dat scheelt dan niet veel met vroeger. In andere periodes in het jaar heeft die invloed een veel grotere rol. Bijvoorbeeld herfst en eerste deel van de winter. Ook vanaf juli als er veel minder zeeijs is heeft dat een grotere invloed. Eigenlijk vanaf juli tot januari/medio januari is het verschil het grootst. Ik schat in dat de invloed van het mindere zeeijs het grootst is in de herfst
Daar kan ik in meegaan.
Daarnaast dienen we ons te realiseren dat op klassieke route van directe maritiem arctische lucht: Spitsbergen- Noordzee, zeeijs in goede of slechte tijden maar een heel klein deel van route uitmaakt. Duizenden kilometers gaan over open water, nu, in 1970, in 1940, etc... .
Het water ten westen van Noorwegen varieert niet zoveel tussen december en maart. In regio IJsland ligt dat anders.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 01-04-2021 23:19

John schreef:
01-04-2021 23:11
Gerben schreef:
01-04-2021 23:05
Sebastiaan schreef:
01-04-2021 22:33
Wij denken zeker en vast hetzelfde dat de lucht uit Arctische streken 30 jaar geleden kouder was. Meer ijs heeft vast invloed. Net als globale opwarming. Warmere zeetemp.

Sneeuwpluim.
Deze periode is juist de invloed van minder zeeijs het laagst. Dat scheelt dan niet veel met vroeger. In andere periodes in het jaar heeft die invloed een veel grotere rol. Bijvoorbeeld herfst en eerste deel van de winter. Ook vanaf juli als er veel minder zeeijs is heeft dat een grotere invloed. Eigenlijk vanaf juli tot januari/medio januari is het verschil het grootst. Ik schat in dat de invloed van het mindere zeeijs het grootst is in de herfst
Daar kan ik in meegaan.
Daarnaast dienen we ons te realiseren dat op klassieke route van directe maritiem arctische lucht: Spitsbergen- Noordzee, zeeijs in goede of slechte tijden maar een heel klein deel van route uitmaakt. Duizenden kilometers gaan over open water, nu, in 1970, in 1940, etc... .
Het water ten westen van Noorwegen varieert niet zoveel tussen december en maart. In regio IJsland ligt dat anders.
Ja klopt. Die route over water is misschien maar een paar 100 km langer dan vroeger. Nu is er bv nauwelijks verschil. Heeft ook nog met snelheid van transport van koude lucht te maken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 01-04-2021 23:24

En dan zitten wij nog aan de goede kant van de Noordpool. Siberië zal er het meeste last van hebben als het ijs in de zomer zich verder terugtrekt.

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2021

Bericht door Sebastiaan » 02-04-2021 10:37

Neemt niet weg 1) De lucht boven het zeeijs is minder koud dan vroeger 2) Zeewater Noorse/ Noordzee opgewarmd.

Aardige sneeuwkansen ma/di
Geen lente in zicht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2021

Bericht door Sebastiaan » 02-04-2021 10:37

Geldig van zondag 04 april tot vrijdag 16 april

Synoptische ontwikkeling:

In de nacht naar zondag heeft een hoog op de noordelijke Atlantische Oceaan een uitloper boven onze omgeving. Zondag trekt de rugas zuidwaarts weg en breidt een hoogtetrog vanaf het Noordpoolgebied zich in rap tempo uit richting de Britse Eilanden. Maandag passeert de as van deze hoogtetrog en daalt T850 naar ca. -9°C. De rest van de week verbreedt de hoogtetrog zich ten noord(oost)en van ons land, waardoor de stroming cyclonaal westelijk wordt en randstoringen noord van ons land oostwaarts trekken. Vanaf maandag 12 april lijkt de depressie-activiteit zich langzaam wat terug te trekken naar Noord-Europa met in onze omgeving meer hogedrukinvloed.

Modelbeoordeling en onzekerheden:

In deze tijd van het jaar is het overdag langjarig gemiddeld 12 à 13°C en in de nacht een graad of 4. Begin volgende week is het overdag met 5-8°C koud te noemen en kan de neerslag af en toe een winters karakter krijgen. In de nachten gaat het landinwaarts waarschijnlijk licht vriezen, mits het voldoende opklaart. Woensdag lijkt de nacht het koudst te verlopen en is de kans op een Tmin < -2°C in het oosten en zuidoosten ruim 30%. Zondag is het nog droog, vanaf maandag is de dagelijkse neerslagkans groot, 80-100%. Daarbij is er van maandag tot en met woensdag kans op buien met hagel en natte sneeuw, zie de sneeuwfracties. Mogelijk dat er in de nacht en ochtend landinwaarts zelfs tijdelijk wat accumulatie optreedt. Na woensdag 7 april zien we de dagelijkse neerslagkans geleidelijk afnemen naar zo'n 30% aan het einde van de EPS-periode. Waarschijnlijk komen de temperaturen uiteindelijk in de buurt van het langjarig gemiddelde uit, maar de spreiding in de berekeningen is vrij groot. Qua wind springt maandag eruit, in de loop van de dag is er aan zee zo'n 50-70% kans op zware windstoten, in de kustgebieden. Zeer zware windstoten lijken niet aan de orde.

Samenvatting meerdaagse-periode:

Zondag af en toe zon en droog. Vanaf maandag een guur weertype met geregeld buien, soms met een winters karakter. In de nacht en vroege ochtend kan het dan vooral landinwaarts licht vriezen.

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Lente 2021

Bericht door Hans » 02-04-2021 16:13

Leuke kaart voor a.s. maandag met een naar het zuiden denderende noordstroming!
Hooguit 5/6 graden en (natte?) sneeuwkansen. Ligt ook een beetje aan het tijdstip van de dag...
Wel zeer interessant....Decennia geleden zou er mogelijk een sneeuwdekje kunnen ontstaan in zo'n situatie..
Paaseieren zoeken in de sneeuw b.v...

Plaats reactie