De Russische beer gaat los!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

De Russische beer gaat los!

Bericht door Albert » 04-02-2021 15:35

Eindelijk gaat het dan toch echt gebeuren. De koude lucht gaat ons land veroveren. Na een welles / nietes spelletje de afgelopen winter tussen warme - en koude luchtsoorten gaat de kou het eindelijk winnen. Dat we steeds op de grens van deze luchtsoorten hebben gezeten, hebben we geweten. Dan hoeven we alleen maar naar de neerslaghoeveelheden te kijken. Afgelopen maand in Bennebroek 85 mm. Deze maand tot nu aan toe 30 mm. Maar vanaf zaterdag 6 februari gaan we de kou in. Gaandeweg die dag zakt de kou vanuit het noorden langzaam richting het zuiden. Op die scheidslijn van zeer koude lucht en de nog milde lucht trekt de wind behoorlijk aan en gaat het vanuit het Noordoosten hard waaien. Later zelfs Stormachtig. Er gaat tegelijk veel sneeuw vallen. We noemen dit een blizzard. En dat zal in de avond en in de nacht naar zondag verergeren. Al met al doet mij dit denken aan de situatie van 13 februari / 14 februari 1979. Alleen toen werd in eerste situatie de boel onderschat. Op Jan Pelleboer na. Nu zijn we wat betreft de kennis veel meer voorbereid dankzij de moderne techniek van heden ten dage.
Overigens zal de temperatuur ook een duit in het zakje doen bij dit alles. On-Nederlands (1990-2020). In 1978-1979 toen heel gewoon.

Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De Russische beer gaat los!

Bericht door Ko » 04-02-2021 17:54

Nou, ik ervaar het nog steeds als heel gewoon hoor. Een portie vrieskou met sneeuw, ik ben ermee opgegroeid. Heel normaal, heel Hollands. Het hangt er vanaf in welk jaar men geboren is en wat men gewend is. De 20 jarigen zullen meer opkijken van wat komen gaat dan iemand als ik van 49 of nog ouder.

En het moet allemaal nog blijken hè dat het echt doorgaat. Nog zoveel dagen vooruit blijft riskant, zeker gezien deze winter. Als de hevigste kou toch aan Nederland voorbij gaat valt het al tegen. Dan komt niet die Siberische kou op ons af wat nu al weer volop in de media te lezen is.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie