'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door Sebastiaan » 02-12-2020 11:30

Piet Paulusma, één van de bekendste weermannen van Nederland, zit vandaag 35 jaar in het vak. Op 1 december 1985 was hij voor het eerst op de radio te horen bij Omrop Fryslân, het begin van een lange carrière. Zo was hij onder meer 23 jaar lang elke avond te zien bij SBS6 en werd hij verkozen tot populairste weerman van 1999, 2000 en 2006. [tekst gaat verder onder foto]

Het grote publiek kent Paulusma vooral van zijn dagelijkse weerupdate bij SBS6. Hij deed dat vanaf een steeds wisselende buitenlocatie in Nederland en sloot het bericht steevast af met de Friese uitspraak 'oant moarn', wat 'tot morgen' betekent.
'Dit kan ik wel'

De interesse van Paulusma voor het weer ontstond eind jaren 70 met een tv-cursus van Teleac. "Die cursus ben ik begonnen na een avond stappen met een vriend in Franeker", vertelt de weerman tegen Omrop Fryslan. "Dat was in een sneeuwwinter. Het regende eerst, daarna ging dat over in ijzel. Ik zei toen: dit gaat mis. En de volgende dag hadden we een pak sneeuw en kon niemand naar z'n werk. Toen dacht ik: dit kan ik wel."

In het begin van zijn carrière als weerman werkte Paulusma nog bij de PTT, maar in de jaren die volgden werd het steeds serieuzer. Hij werd lid van de Duitse weerdienst en kocht een grote, zware printer om weerkaarten uit te printen. Hij regelde dat hij wetenschappelijke begeleiding kreeg om beter inzicht te krijgen in het weer.

Zijn eerste weerberichten maakte Paulusma voor de Franeker Courant. Daarna kwamen de radio, het Friesch Dagblad, RTV Noord en tal van andere media. Toen Omrop Fryslân in 1994 begon met televisie-uitzendingen presenteerde Paulusma de weekendweerberichten, vanuit de studio in Leeuwarden.

De eindredacteur destijds was Sjoerd Ybema: "Ik had de uitzending met Piet gezien en wij waren er snel over uit: wij moeten naar buiten." Vanaf dat moment ging het weerpraatje naar buiten. Eerst nog vanaf het terras naast de studio, maar niet veel later steeds vanuit een andere locatie in de provincie.

De landelijke doorbraak van Paulusma was te danken aan de Elfstedenvereniging. "Dat was toen met die lange Elfstedenkoortswinter van 1995-96 en 1996-97. Toen stond ik midden in de belangstelling. Ik heb weleens tegen ijsmeester Henk Kroes gezegd dat hij de basis heeft gelegd voor mijn landelijke carrière."

Want in die tijd ging Paulusma ook werken voor SBS6. "Hij vroeg hoe ik daarover dacht. Ik heb toen gezegd: dat is goed, als je Omrop Fryslân maar trouw blijft", zegt Sjoerd Ybema. Paulusma werkte uiteindelijk zo'n 23 jaar voor SBS. Nadat zijn contract niet werd verlengd, stapte hij begin dit jaar over naar Omroep MAX.

En al die jaren is Paulusma Omrop Fryslân inderdaad trouw gebleven. In die hele periode heeft hij zich maar vier keer verslapen voor het ochtendbericht. "Ik had er daarover flink de pest in, ik vond dat dat niet kon. Het was een paar keer in het weekend."

Nog steeds heeft hij er iedere ochtend zijn weerpraatje en regelmatig maakt hij ook podcasts over het weer.

Vandaag staat de jubilerende weerman centraal bij de regionale omroep, met onder meer terugblikken op radio en tv. Ook is er een speciale Piet Paulusma-felicitatie-telefoon. https://nos.nl/artikel/2358835-oant-moa ... t-vak.html

--------------------------------------------------------------

Zijn eerste weerbericht. https://www.youtube.com/watch?v=5ao33oD ... e=emb_logo

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 02-12-2020 18:52

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: 'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door Ko » 02-12-2020 19:24

Ted schreef:
02-12-2020 18:52
Het is een trieste mijlpaal. Vind het altijd een lachwekkende vertoning. Vind hem er ook onverzorgd uitzien. Snap ook niet dat Omroep MAX zendtijd aan hem heeft gegeven.
Ik snap sowieso niet dat ie het zo lang heeft uitgehouden ook op sbs. Het was niet mijn favoriet. Zat er vaak enorm naast met z'n strenge vries- en schaatswinters.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Pieter
Berichten: 3060
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: 'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door Pieter » 02-12-2020 21:43

Een grote prestatie, om dat vol te houden ; 7 dagen per week, het hele jaar door reisde hij door heel Nederland om zijn weerpraatjes te presenteren, het leek wel of nooit een vrijde dag had, De laatste tijd blijft hij dichter bij huis en zien we af en toe zijn dochter op het scherm , en zo slecht waren zijn verwachtingen niet , alleen de seizoensverwachtingen zaten er vaak naast, maar dat is ook het moeilijkst weten wij VWK ers uit ervaring.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: 'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door Gerben » 03-12-2020 16:49

Maar die bijna meter sneeuw van Ureterp zag Piet als eerste! De rest van de meteorologen zagen dat niet aankomen

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: 'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door John » 03-12-2020 16:59

Door zijn aanpak was ik niet zo geïnteresseerd in zijn praatjes. Goed voor het brede publiek zeggen ik dan maar.

Pelleboer toentertijd was ook landelijk bekender dan Hans de Jong. Ook een kwestie van aanpak/presentatie.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: 'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door Gerben » 03-12-2020 17:23

Ik keek/kijk weinig weerberichten. Ik denk dat ik John Bernard nog het vaakste gezien heb. Geloof dat ik van hem ook nog een aantal boekjes gelezen heb. Op de radio en teletekst natuurlijk Pelleboer en Hans de Jong
De slechtste weerman mogen jullie naar Vissen ; ) Van hem val ik in slaap

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: 'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door Sebastiaan » 03-12-2020 17:28

Gerben schreef:
03-12-2020 17:23
Ik keek/kijk weinig weerberichten. Ik denk dat ik John Bernard nog het vaakste gezien heb. Geloof dat ik van hem ook nog een aantal boekjes gelezen heb. Op de radio en teletekst natuurlijk Pelleboer en Hans de Jong
De slechtste weerman mogen jullie naar Vissen ; ) Van hem val ik in slaap
Peter T.?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: 'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door Gerben » 03-12-2020 17:34

Ja en Erwin Krol ook. 1 van van die 2 had 22 graden met stapelwolken als favoriete weer.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: 'Oant moarn': weerman Piet Paulusma 35 jaar in het vak

Bericht door Gerben » 03-12-2020 19:26

Ik wist niet dat De Jong en Pelleboer mede-oprichters waren van de VWK

"Samen met de in 1992 overleden weerman Jan Pelleboer legde hij de basis voor de popularisering van de meteorologie in Nederland en gaf hij een belangrijke impuls aan de amateurmeteorologie in Nederland. De Jong was in 1974 samen met Pelleboer een van de initiatiefnemers van de Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie, de organisatie van weeramateurs."

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hans_de ... teoroloog)

Plaats reactie