Geen Elfstedentocht in winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Geen Elfstedentocht in winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 19-11-2020 15:36

Onbegrijpelijk dat ze stellen dat er geen echte Elfstedentocht is, als er minder deelnemers rijden.
Door AGW vermindert de kans op winterse kou. Je moet denk ik elke kans aangrijpen. Dan maar met minder deelnemers.

https://nos.nl/artikel/2357221-geen-elf ... vorst.html

Er komt de komende maanden geen Elfstedentocht. Dat heeft de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden bepaald. Nog afgezien van de weersomstandigheden is het vanwege de huidige coronasituatie niet mogelijk om de tocht op een veilige manier te organiseren. Het belangrijkste bezwaar is de anderhalvemetermaatregel.

Pas als mensen geen afstand meer van elkaar hoeven te houden, kan er volgens de vereniging een tocht worden georganiseerd. Het bestuur hoopt dat de situatie verbetert en dat er eind januari of begin februari toch iets mogelijk is. "Maar die kans wordt wel enorm klein", zegt Wiebe Wieling, voorzitter van De Friesche Elf Steden, tegen Omrop Fryslân.
Alleen wedstrijdschaatsers

Er is ook gekeken naar alternatieven, bijvoorbeeld een Elfstedentocht voor alleen wedstrijdrijders of voor minder recreatieve schaatsers dan normaal. Maar volgens het bestuur is dat niet mogelijk en is daar ook niet genoeg draagvlak voor. "Een Elfstedentocht is geen echte Elfstedentocht zonder publiek of met slechts een deel van het deelnemersveld."

Voor alle onderdelen is bekeken of ze georganiseerd kunnen worden binnen anderhalve meter. Op details zijn wel aanpassingen denkbaar, maar over het geheel gezien is een Elfstedentocht onmogelijk gebleken.

De vereniging vindt het bovendien onverantwoord om nu een evenement voor honderdduizenden mensen te organiseren, onder meer vanwege de druk in de ziekenhuizen.
Kramer: 'Jammer, maar begrijpelijk'

Voor de doorgewinterde schaatser - en niet alleen uit Friesland - is de afgelasting op voorhand natuurlijk een hard gelag. Maar veelvoudig langebaankampioen Sven Kramer kan wel begrip opbrengen voor de beslissing. "Ik heb natuurlijk een schaatshart en dus vind ik dat jammer", reageert de geboren en getogen Fries daags voor de NK allround in Heerenveen.

"Maar ergens is het ook heel erg begrijpelijk. Heel Nederland moet zich houden aan de maatregelen. Het zou opzienbarend zijn als een Elfstedentocht dan wel door zou gaan. Voor schaatsend Nederland is het natuurlijk jammer, maar uiteindelijk zijn er grotere belangen die meewegen."

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Geen Elfstedentocht in winter 2021

Bericht door Karel » 19-11-2020 16:03

Zodra er voldoende ijs is en de laatste kan gehouden worden dan ?? De elfstedentochten zijn als wedstrijd begonnen. De elfstedenvereniging is er op 1 december klaar voor.
https://www.elfstedentocht.frl/elfstede ... rona-tijd/
https://www.elfstedensite.nl/statistiek ... entochten/

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Geen Elfstedentocht in winter 2021

Bericht door Vincent » 19-11-2020 16:42

Het probleem lijkt mij te zijn dat men niet kan garanderen dat er geen publiek langs de route zal staan. Precies dit euvel nekte vorige maand namelijk ook al de Amstel Gold Race (een van de weinige grote wielerwedstrijden die dit jaar niet verreden zijn).

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Geen Elfstedentocht in winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 19-11-2020 19:33

Vincent schreef:
19-11-2020 16:42
Het probleem lijkt mij te zijn dat men niet kan garanderen dat er geen publiek langs de route zal staan. Precies dit euvel nekte vorige maand namelijk ook al de Amstel Gold Race (een van de weinige grote wielerwedstrijden die dit jaar niet verreden zijn).
Kan er geen Fries verbod komen om naar buiten te gaan :mrgreen:

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Geen Elfstedentocht in winter 2021

Bericht door Karel » 19-11-2020 20:04

Sebastiaan schreef:
19-11-2020 19:33
Vincent schreef:
19-11-2020 16:42
Het probleem lijkt mij te zijn dat men niet kan garanderen dat er geen publiek langs de route zal staan. Precies dit euvel nekte vorige maand namelijk ook al de Amstel Gold Race (een van de weinige grote wielerwedstrijden die dit jaar niet verreden zijn).
Kan er geen Fries verbod komen om naar buiten te gaan :mrgreen:


Iedereen blijft zelf wel binnen bij een snerpende oostenwind op bijvoorbeeld de 21e januari en volgen de wedstrijdrijders op de TV.
In België in de tijd van de Amstel bij Luik Bastenaken Luik stilte langs de route. Ook gezien hoe weinig mensen in de ronde van Spanje langs de weg stonden bij de regendagen. Op TV alles uitzenden is een oplossing.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Geen Elfstedentocht in winter 2021

Bericht door Jurgen » 19-11-2020 20:25

Stel je nou toch een voor dat het werkelijk helemaal losgaat de komende winter met wekenlange matige- tot strenge vorst. Wat Elfstedenijs zou gaan opleveren van vereiste dikte. Dat zou een vette pech zijn, en je zou nou net zien dat het gaat gebeuren.........

Ronald
Berichten: 130
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Geen Elfstedentocht in winter 2021

Bericht door Ronald » 19-11-2020 20:29

Ik begrijp alle ophef niet zo.

Bericht staat mi qua realiteitswaarde gelijk aan alsof Heracles Almelo bekend maakt dat ivm Corona het eventuele kampioensfeest volgend jaar niet door zal gaan.

Laat het eerst maar eens tot de eerste officiële vorst van dit seizoen komen ;)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Geen Elfstedentocht in winter 2021

Bericht door Dick » 22-11-2020 11:09

Voor het eerst van mijn leven, een beetje dramatisch aangezet, hoop ik van harte dat we geen strenge winter krijgen. Het zou wel erg teleurstellend zijn als er vanwege die ellendige Covid-19 geen Elfstedentocht zou kunnen worden georganiseerd. Dan liever opnieuw een slappe winter. Nog zo’n teleurstelling, na de afgelasting van het Eurovisiesongfestival (niet eens zo dramatisch aangezet in mijn geval) afgelopen mei zou ik moeilijk kunnen verdragen. :kopstoter:

Plaats reactie