Wintermeeting 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Richard » 29-11-2020 11:26

Slaapverwekkend was het zeker niet, helaas heb ik jou bijdrage slechts deels kunnen volgen tussen bezigheden door, maar wat ik zag was leuk om te zien 👍
Vanaf 16.00 heb ik het gelukkig wel met interesse kunnen volgen.

Ik ga nog wel wat terugkijken, dat kan geloof ik ook.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Sebastiaan » 29-11-2020 11:57

Ja, je kunt het terugkijken. De youtubestream blijft beschikbaar. Je kunt dan ook de chat nog zien ;)

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Hans » 29-11-2020 13:00

Ik heb de meeting met veel belangstelling gevolgd, was wat mij betreft prima, ook leerzaam, bedankt!

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Sebastiaan » 01-12-2020 21:41

Dank Hans. Dikke kans dat we het volgend jaar weer doen. Hopelijk dan met een uitgebreide, smakelijk terugblik op de winter van 2021.

Ondertussen ruim 2300 views van de wintermeeting op youtube. Dank jullie wel.

Paul
Berichten: 1017
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Paul » 01-12-2020 22:43

Iedereen ook namens mij bedankt voor de reacties, overwegend positief. Het was enorm behelpen vanwege corona, anders was er beslist meer interactie geweest tussen de presentatoren, ook in beeld. Nu moest alles op anderhalve meter en konden maximaal twee personen in beeld. Positief was dat iedereen kon meekijken dankzij de studio. Zelf miste ik wel het publiek; je bent veel meer dan normaal aangewezen op wat je in powerpoint in elkaar gezet hebt. Vragen vanaf de livechat vielen inhoudelijk wat tegen, was vorig jaar beduidend beter.

Volgend jaar hopelijk wel weer publiek, maar hoe dan ook een livestream. Dan meer ruimte voor dialoog. We willen ook een 'tafelgesprek' over onze persoonlijke winterervaringen 'organiseren', gewoon herinneringen ophalen en met elkaar delen. Maar eerst deze winter maar eens doorstaan, corona en dergelijke. Zelfs wat winterweer in het verschiet.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Marcel » 28-12-2020 12:20

Uit de presentatie, en lange termijn winterverwachting van Stan Kooremans tijdens de wintermeeting.
Zou het een beetje uitkomen?
Afbeelding

Hans
Berichten: 1697
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Hans » 28-12-2020 14:47

Als het zo uit zou komen (gebeurt echt niet...) is er niet veel meer aan het weer te volgen.
Laten we hopen dat het nog tientallen jaren duurt voordat een dergelijke seizoensverwachting uit komt.
Er mag toch een soort van spanning blijven waar het naar toe gaat in welk seizoen dan ook.
Vroeger (lang geleden....) keek men naar de natuur en het dierengedrag, enz.
Toen had je ook zogenaamde weerprofeten die het meestal (niet altijd..) mis hadden.
Het weer werd toen veel meer beleeft zoals het was.
M.i. een prachtige weerbeleving maar zoals gezegd is dat voor eenieder persoonlijk..

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Gerben » 28-12-2020 19:20

Hans schreef:
28-12-2020 14:47
Als het zo uit zou komen (gebeurt echt niet...) is er niet veel meer aan het weer te volgen.
Laten we hopen dat het nog tientallen jaren duurt voordat een dergelijke seizoensverwachting uit komt.
Er mag toch een soort van spanning blijven waar het naar toe gaat in welk seizoen dan ook.
Vroeger (lang geleden....) keek men naar de natuur en het dierengedrag, enz.
Toen had je ook zogenaamde weerprofeten die het meestal (niet altijd..) mis hadden.
Het weer werd toen veel meer beleeft zoals het was.
M.i. een prachtige weerbeleving maar zoals gezegd is dat voor eenieder persoonlijk..
Ik hoorde tijdens de wintermeeting geen kritiek van zichzelf over een verwachte koelere november? Had best gekund want de wintermeeting was 28 november.

Paul
Berichten: 1017
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Paul » 29-12-2020 09:32

Gerben schreef:
28-12-2020 19:20

Ik hoorde tijdens de wintermeeting geen kritiek van zichzelf over een verwachte koelere november? Had best gekund want de wintermeeting was 28 november.
Mee eens. Dit schreef ik eerder op weerwoord hierover.

Stan geeft een overall verwachting voor de NAO en een eventuele SSW en gaat vervolgens over tot het bespreking van het weer, van week tot week en later meer van maand tot maand. De formule voor de NAO geeft een hoge correlatie, tot wel 80%. Daarbij betrekt hij een groot aantal factoren, maar niet iedere factor geeft een even hoge bijdrage, en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de formule zonder al teveel negatieve uitwerking op de hoogte van de correlatie, behoorlijk wat vereenvoudigd kan worden. Zeker in ieder geval is dat de lange reeks decimalen van de constanten natuurkundig niet verdedigbaar zijn. Je geeft decimalen tot zover de meetresultaten dat toestaan, is de algemene regel. Een digitale thermometer bijvoorbeeld kan als het moet tot tien decimalen ophoesten, maar één decimaal achter de komma is maximaal verantwoord. Alles erachter is schijnnauwkeurigheid.

De uitkomst van de verwachtingen van de NAO en SSW spelen voor zover ik kan nagaan geen rol bij de chronologie van de winterverwachting van Stan. Wat dan wel? In de chat geeft hij (geloof ik) aan dat hij hierbij de lange termijn verwachtingen van de modellen gebruikt, plus MJO. Dat mag, maar geef liever die bron aan in de presentatie en misschien is het beter die in de plaatjes te presenteren en vervolgens daar vanuit te gaan. Zo ondersteunt de nieuwste berekening van het ECMWF in grote lijnen de verwachting van Stan voor december, maar dat is logisch omdat hij zich daar eerder al op gebaseerd heeft.

De achtergronden van de verwachtingen voor januari en februari zijn mij niet helemaal duidelijk. Een toelichting had zeker wel gemogen, zodat wij mee kunnen denken met Stan zijn redenatie. Waarom bijvoorbeeld wordt februari zo zacht en zonaal verwacht? Is het de invloed van de centrale La Nina, wat ik verwacht. En waarom later in februari weer kouder? Gaan we niet teveel in detail? Iets om voor uit te kijken; de verwachting voor het einde van de herfst bijvoorbeeld kon eind november ook niet waargemaakt worden.

https://www.weerwoord.be/m/2662807

Wel kreeg hij de meeste views, meer dan Reinout die toch een veel meer gebalanceerd verhaal had. Graag willen we kant-en-klare verwachtingen (of zijn het voorspellingen?).

Paul
Berichten: 1017
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Paul » 19-01-2021 11:25

Helaas is in het verslag van de wintermeeting abusievelijk vermeld dat deze op 28 oktober plaatsvond, moet zijn 28 november. Excuses.

Ik had de fout na het opsturen van het artikel opgemerkt en meteen doorgegeven aan de eindredactie. Misschien kon er niets meer aan gedaan worden, ik weet het niet. Ik heb geen reactie meer ontvangen.

Plaats reactie