Wintermeeting 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Edith
Berichten: 56
Lid geworden op: 30-06-2004

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Edith » 22-11-2020 23:58

Het lukt me maar niet om meerdere foto's in één bericht te plaatsen. De onderstaande foto is gemaakt op 2 maart 2005.
Winter Maart 2005 Hoge der Aa Groningen 01.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Jaren '60. Prachtige tijden

Bericht door Koos » 23-11-2020 00:33

Edith schreef:
22-11-2020 23:19
Koos schreef:
22-11-2020 21:44
Kleine bijdrage aan de lokale historische vereniging:

Wat is dit onbeschrijflijk mooi. Het roept zoveel mooie herinneringen op bij mij. Voordat we de ijsbaan hadden, waren veel mensen aan het schaatsen op de Langewijk. Je moet je voorstellen dat de dam die er nu inligt bij het begin van het fietspad er toen niet lag. Je kon dus schaatsen vanaf kweker Aaldrik Haaijer (later Hoogkamp) naar de dam ten behoeve van de gaslocatie. Daarvoor nog verder richting Sappemeer natuurlijk. Broer Jan en ik waren de vaste veeggroep. Van pa kregen we van die mooie stalen sneeuwschuivers en daar waren we toerloos mee heen en weer. Het was best wel een lengte, maar we konden ons er uren mee vermaken. Als moeke ons kwijt was wist ze precies waar we zaten, soms tot laat in de avond. Later kwam de ijsbaan, maar ook toen werd er nog volop geschaatst op de Langewijk. Vaste traditie was dat we na een vorstperiode konden priksleeën.

Heb de foto's ook even naar Gerhard gestuurd.
Schitterende foto's, Koos! Mijn moeder heeft nog meegemaakt dat er nog geen dammen in de Langewijk lagen. Je kon dus schaatsen vanaf het Achterdiep naar de Hoofdweg. Haar broer stak de Hoofdweg over en ging dan via de Ruiten A(?) naar het Schildmeer.
Geweldig Edith. Dat was jaren veertig en vijftig waarschijnlijk. In de jaren zestig en zeventig gingen we nog steeds via "de olle A" naar het Schildmeer. We stapten dan ter hoogte van de ijsbaan op dan richting Woudbloem, afwateringskanaal naar het Schildmeer. We gingen ook wel eens buurten via het Slochterdiep bij de ijsbaan van Slochteren. En dan al die lokale toertochten, zoals de gasbeltocht of toertochten op het meer. Je zou er een boek over vol kunnen schrijven.

Het mooiste is dat ik altijd aan de langewijk ben blijven wonen nu al 60 jaar dus...

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Sebastiaan » 23-11-2020 09:23

Gerben schreef:
21-11-2020 20:29
Dit onderwerp lijkt me vreselijk saai. Zeker als het een uur duurt. Mochten huidige kaarten verder ontwikkelen naar winters weer vanaf eind volgende week dan kunnen we misschien beter daar over discussiëren?


"14.25u-15.20u Paul vertelt over de afgelopen zeven slappe winters. Gelegenheid voor vragen stellen via chat. Dat leidt Frank. Net als therapeutische bijstand."
Je bent eerlijk, dat waardeer ik. Het is een stream. Het fijne daarvan is, dat je niet hoeft te kijken en de stream later weer aanzet. Programma duurt drie uur, dat zou ik zelf bijv. niet helemaal in 1x kijken. Omdat de stream op youtube staat, zou ik later de rest zien.

Edith
Berichten: 56
Lid geworden op: 30-06-2004

Re: Jaren '60. Prachtige tijden

Bericht door Edith » 23-11-2020 11:51

Koos schreef:
23-11-2020 00:33
Edith schreef:
22-11-2020 23:19
Koos schreef:
22-11-2020 21:44
Kleine bijdrage aan de lokale historische vereniging:

Wat is dit onbeschrijflijk mooi. Het roept zoveel mooie herinneringen op bij mij. Voordat we de ijsbaan hadden, waren veel mensen aan het schaatsen op de Langewijk. Je moet je voorstellen dat de dam die er nu inligt bij het begin van het fietspad er toen niet lag. Je kon dus schaatsen vanaf kweker Aaldrik Haaijer (later Hoogkamp) naar de dam ten behoeve van de gaslocatie. Daarvoor nog verder richting Sappemeer natuurlijk. Broer Jan en ik waren de vaste veeggroep. Van pa kregen we van die mooie stalen sneeuwschuivers en daar waren we toerloos mee heen en weer. Het was best wel een lengte, maar we konden ons er uren mee vermaken. Als moeke ons kwijt was wist ze precies waar we zaten, soms tot laat in de avond. Later kwam de ijsbaan, maar ook toen werd er nog volop geschaatst op de Langewijk. Vaste traditie was dat we na een vorstperiode konden priksleeën.

Heb de foto's ook even naar Gerhard gestuurd.
Schitterende foto's, Koos! Mijn moeder heeft nog meegemaakt dat er nog geen dammen in de Langewijk lagen. Je kon dus schaatsen vanaf het Achterdiep naar de Hoofdweg. Haar broer stak de Hoofdweg over en ging dan via de Ruiten A(?) naar het Schildmeer.
Geweldig Edith. Dat was jaren veertig en vijftig waarschijnlijk. In de jaren zestig en zeventig gingen we nog steeds via "de olle A" naar het Schildmeer. We stapten dan ter hoogte van de ijsbaan op dan richting Woudbloem, afwateringskanaal naar het Schildmeer. We gingen ook wel eens buurten via het Slochterdiep bij de ijsbaan van Slochteren. En dan al die lokale toertochten, zoals de gasbeltocht of toertochten op het meer. Je zou er een boek over vol kunnen schrijven.

Het mooiste is dat ik altijd aan de langewijk ben blijven wonen nu al 60 jaar dus...
Wat een mooie tocht zou dat destijds geweest moeten zijn.

Edith
Berichten: 56
Lid geworden op: 30-06-2004

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Edith » 23-11-2020 11:56

De onderstaande foto's heb ik gemaakt op 2 maart 2005

Afbeelding
Het Noorderplantsoen in Groningen

Afbeelding
Nogmaals het Noorderplantsoen in Groningen

Afbeelding
De Ubbo Emmiussingel in Groningen

Afbeelding
Het Oosterpark in Hoogezand

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Koos » 23-11-2020 18:42

Edith schreef:
23-11-2020 11:56
Prachtig Edith. Nog een paar van mij en de rest is voor de wintermeeting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Pieter » 27-11-2020 12:47

Schitterende foto,s Ik kom a; in de winterstemming, nu de natuur nog ;

Vraag; Hoe laat begint zaterdag de wintermeeting ?.ik doe graag mee

Pieter

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Jurgen » 27-11-2020 13:18

Hier een paar foto.s van 4 februari 2012. Eén der mooiste winterdagen in mijn herinnering. Deze foto.s ik heb in de buurt van Tilburg genomen. Bij 16
20120204 - moerenburg in winters sprookje (2).jpg
20120204 - winterpracht langs oude eindhovense weg.jpg
graden onder nul....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Jurgen » 27-11-2020 13:26

Hier nog een herinnering van de laatste winter die meer dan 100+ Hellmannen opleverde, 1996-1997. Deze foto.s zijn op 8 januari 1997 genomen in de Dordtse Biesbosch. De rivier de Nieuwe Merwede lag geheel onder een circa 20 cm dikke ijsvloer en ijsbrekers moesten er aan te pas komen om vastgevroren binnenvaartschepen te bevrijden. Zelfs de oevers van het Hollands Diep kwamen onder een ijsvloer te liggen. Met gevaar voor eigen leven, ben ik toen het ijs opgegaan en heb zelfs op het midden van de Nieuwe Merwede, die 500 meter breed is, gelopen...
19970108 - Hollands Diep3.jpg
19970107 - Nieuwe Merwede5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Sebastiaan » 27-11-2020 14:29


Plaats reactie