Wintermeeting 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Sebastiaan » 09-11-2020 19:00

Ja, dan moet je wel ingelogd zijn. Simpel accountje aanmaken. Volgens mij is dat met gmail.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Sebastiaan » 09-11-2020 19:01

Dit is een van de schilderijen die ik op 28 november laat zien.

De Singelbrug bij de Paleisstraat in Amsterdam, George Hendrik Breitner, 1898

Breitner maakte vaak zelf foto’s als voorbereiding op zijn schilderijen. Ook van dit schilderij is een aantal van zulke voorstudies bekend. De manier waarop de vrouw recht op ons af loopt en de afsnijding van het beeld doen heel fotografisch aan. Aanvankelijk was hier een dienstmeid geschilderd, maar na een negatieve kritiek vond de kunsthandel die zijn schilderijen verkocht het maar beter dat Breitner er een dame van maakte.
https://www.rijksmuseum.nl/nl/zoeken/ob ... K-A-3580,0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Paul » 17-11-2020 10:34

Sebastiaan schreef:
09-11-2020 19:00
Ja, dan moet je wel ingelogd zijn. Simpel accountje aanmaken. Volgens mij is dat met gmail.
Account bij google, die is de eigenaar van youtube. Hebben ze liefst via gmail inderdaad, maar via een eigen account (zo doe ik het) is ook gewoon mogelijk.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Paul » 21-11-2020 08:50

De wintermeeting zal volgende week zaterdag te volgen zijn op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=Ov4Ztdh ... termeeting

Er worden ook winterfoto's getoond, voorafgaand en na afloop. Ook in de pauze. Zijn er ergens in het archief nog mooie winterse plaatjes die we met de community willen delen? Sturen naar: gerhard@fotogw.nl of gerhard@stream-team.nl (JPG, max 8 mb).


Het definitieve programma is vastgesteld (dank je, Sebastiaan).


Voor 14 uur, gedicht van Tom http://www.weerwoord.be/m/2658023

14 uur. Welkomstwoord

Frank heet de kijkers welkom
Klein gesprek over het hoe en waarom van de wintermeeting. Sebastiaan en Paul vertellen waarom deze meeting er is.

14.15u-14.25u Sebastiaan vertelt over het werk van George Breitner. Toont schilderijen, foto’s. Beknopt levensverhaal. Breitner geïnspireerd door winterse kou. Gelegenheid voor vragen stellen via chat. Dat leidt Frank.

14.25u-15.20u Paul vertelt over de afgelopen zeven slappe winters. Gelegenheid voor vragen stellen via chat. Dat leidt Frank. Net als therapeutische bijstand.

15.20u-15.45u Ruben vertelt over zijn werk in het hoge noorden van Scandinavië.

15.45-16.00u Pauze met ingestuurde weerfoto’s.

16.00-16.25u Stan met zijn winterverwachting. Het is nog niet duidelijk of Stan zelf aanwezig is, of dat het een ingestuurde presentatie is. Mocht hij er zelf zijn, dan kan via de chat vragen gesteld worden. Anders een technische oplossing?

16.25u-16.50u Reinout over de Talpa Weersverwachting. Daarna vragen via de chat beantwoorden

16.50-17u Afsluiting. Frank sluit af. Dankt de kijkers.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Gerben » 21-11-2020 20:29

Dit onderwerp lijkt me vreselijk saai. Zeker als het een uur duurt. Mochten huidige kaarten verder ontwikkelen naar winters weer vanaf eind volgende week dan kunnen we misschien beter daar over discussiëren?


"14.25u-15.20u Paul vertelt over de afgelopen zeven slappe winters. Gelegenheid voor vragen stellen via chat. Dat leidt Frank. Net als therapeutische bijstand."

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Om in de sfeer te komen. Foto's van afgelopen winters

Bericht door Koos » 21-11-2020 21:18

Mooi he?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Sebastiaan » 22-11-2020 09:17

Koos, ze zijn prachtig. Heerlijke platen.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Jaren '60. Prachtige tijden

Bericht door Koos » 22-11-2020 21:44

Kleine bijdrage aan de lokale historische vereniging:

Wat is dit onbeschrijflijk mooi. Het roept zoveel mooie herinneringen op bij mij. Voordat we de ijsbaan hadden, waren veel mensen aan het schaatsen op de Langewijk. Je moet je voorstellen dat de dam die er nu inligt bij het begin van het fietspad er toen niet lag. Je kon dus schaatsen vanaf kweker Aaldrik Haaijer (later Hoogkamp) naar de dam ten behoeve van de gaslocatie. Daarvoor nog verder richting Sappemeer natuurlijk. Broer Jan en ik waren de vaste veeggroep. Van pa kregen we van die mooie stalen sneeuwschuivers en daar waren we toerloos mee heen en weer. Het was best wel een lengte, maar we konden ons er uren mee vermaken. Als moeke ons kwijt was wist ze precies waar we zaten, soms tot laat in de avond. Later kwam de ijsbaan, maar ook toen werd er nog volop geschaatst op de Langewijk. Vaste traditie was dat we na een vorstperiode konden priksleeën.

Heb de foto's ook even naar Gerhard gestuurd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Wintermeeting 2020

Bericht door Paul » 22-11-2020 22:40

Gerben schreef:
21-11-2020 20:29
Dit onderwerp lijkt me vreselijk saai. Zeker als het een uur duurt. Mochten huidige kaarten verder ontwikkelen naar winters weer vanaf eind volgende week dan kunnen we misschien beter daar over discussiëren?


"14.25u-15.20u Paul vertelt over de afgelopen zeven slappe winters. Gelegenheid voor vragen stellen via chat. Dat leidt Frank. Net als therapeutische bijstand."
Je hebt geen flauw benul. :lol:
Stratosfeer, MJO, QBO, PDO, IOD, ENSO, NAO; deze drivers en de erbij behorende teleconnecties spelen allemaal een rol bij het aanjagen van het zachte winterweer van de afgelopen jaren. Ik ben blij als het allemaal binnen de geplande tijd uit zal weten te leggen.

En dan nog wat: zelfs zacht winterweer heeft soms zijn charme en daar komt bij dat het ook in die winters wel eens gevroren of gesneeuwd heeft. Ik zou er maar vast aan wennen, want dit wordt als alle signalen kloppen de maat voor deze en komende eeuwen.

Edith
Berichten: 56
Lid geworden op: 30-06-2004

Re: Jaren '60. Prachtige tijden

Bericht door Edith » 22-11-2020 23:19

Koos schreef:
22-11-2020 21:44
Kleine bijdrage aan de lokale historische vereniging:

Wat is dit onbeschrijflijk mooi. Het roept zoveel mooie herinneringen op bij mij. Voordat we de ijsbaan hadden, waren veel mensen aan het schaatsen op de Langewijk. Je moet je voorstellen dat de dam die er nu inligt bij het begin van het fietspad er toen niet lag. Je kon dus schaatsen vanaf kweker Aaldrik Haaijer (later Hoogkamp) naar de dam ten behoeve van de gaslocatie. Daarvoor nog verder richting Sappemeer natuurlijk. Broer Jan en ik waren de vaste veeggroep. Van pa kregen we van die mooie stalen sneeuwschuivers en daar waren we toerloos mee heen en weer. Het was best wel een lengte, maar we konden ons er uren mee vermaken. Als moeke ons kwijt was wist ze precies waar we zaten, soms tot laat in de avond. Later kwam de ijsbaan, maar ook toen werd er nog volop geschaatst op de Langewijk. Vaste traditie was dat we na een vorstperiode konden priksleeën.

Heb de foto's ook even naar Gerhard gestuurd.
Schitterende foto's, Koos! Mijn moeder heeft nog meegemaakt dat er nog geen dammen in de Langewijk lagen. Je kon dus schaatsen vanaf het Achterdiep naar de Hoofdweg. Haar broer stak de Hoofdweg over en ging dan via de Ruiten A(?) naar het Schildmeer.

Plaats reactie