Stratosfeer winter 2020/2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Karel » 17-11-2020 20:55

De westelijke wind is aanwezig onder 20 hPa boven de evenaar. In de troposfeer echter overheersen zoals gewoonlijk met een La Niña oostenwinden boven de evenaar. Boven de 20 hPa is een flinke zone met oostenwind. Feit is dat de vortex in de stratosfeer op het noordelijk halfrond meer dan gemiddeld in sterkte toeneemt. Het is afwachten wat de op gang komende westcirculatie in de troposfeer op het Noordelijk Halfrond energie in wave 1 en wave 2 kan produceren. Daar moeten getallen boven de 1500 verschijnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het ECMWF leverde voor januari een kans op een SSW met de westcirculatie in december. Afwachten maar.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Paul » 24-11-2020 09:55

Nog steeds niets van importantie voor wat betreft wave1 en wave2. Ook niet op tien dagen vooruit. Opmerkelijk: bijna geen interactie tussen troposfeer en stratosfeer.
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Paul » 03-12-2020 09:43

De ontwikkelingen in de stratosfeer zijn wat mij betreft inmiddels wel de moeite waard om een paar woorden en afbeeldingen aan te wijden.

Er zijn signalen dat er een SSW mogelijk is in januari (plaatje 3). De polar vortex is maximaal in kracht, maar er is een wave1 van betekenis in ontwikkeling (plaatje 4). Die leidt tegen het midden van de maand tot een afzwakking van de zonale wind in de stratosfeer (plaatje 1). Deze is het gevolg van een hoog boven Alaska en een geringe verplaatsing van de kern van de vortex (plaatje 2). Op het laatst zijn de ontwikkelingen in de troposfeer, met hoog boven Noordwest-Rusland en Alaska gunstig voor verdere verstoring van de SPV (plaatje 5). Naar een SSW is echter nog een lange weg te gaan.
Knipsel.JPG
Knipsel2.JPG
Knipsel3.JPG
Knipsel4.JPG
Knipsel5.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Hans » 03-12-2020 12:09

Allemaal hardstikke mooi maar m.i. vrij zinloos..
Gewoon beleven. Ik heb totaal niks met dergelijke (virtuele) kaarten en berekeningen.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Paul » 03-12-2020 12:37

Hans schreef:
03-12-2020 12:09
Allemaal hardstikke mooi maar m.i. vrij zinloos..
Gewoon beleven. Ik heb totaal niks met dergelijke (virtuele) kaarten en berekeningen.
Als je echt gewoon wilt beleven, doe het dan op de wijze van Sebastiaan: forums uit en weerkaarten wegzappen. Dit is slappe hap.

Hans
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Hans » 03-12-2020 13:29

Een beetje gelijk heb je wel Paul, ik ben inderdaad meer van de retro-weer beleving.
Maar dat houd ik niet altijd strak vol.
Sorry! Ieder zijn ding gelukkig.
Ik snap natuurlijk jouw enthousiasme en ook weerbeleving.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Koos » 03-12-2020 15:20

Hans schreef:
03-12-2020 12:09
Allemaal hardstikke mooi maar m.i. vrij zinloos..
Gewoon beleven. Ik heb totaal niks met dergelijke (virtuele) kaarten en berekeningen.
Eens Hans.

Waarom willen velen van ons zo graag weten hoe het weer over 10 dagen zal zijn of de komende maanden? Of wat de winter ons gaat brengen? Ik zie het nut daarvan totaal niet in. Of zijn we allemaal buitenschilder of bouwvakker of bij de strooidienst? Dan kan ik me er iets bij voorstellen. Bijna nooit een berichtje over de komende dagen, terwijl daar ook genoeg onzekerheden zijn.
Daarbij komt dat de materie omtrent de ultra-langetermijn, daar waar onder andere Paul en Sebastiaan actief mee zijn, nog totaal onontgonnen terrein is. Voor velen is het abracadabra, ook voor mij. En ieder jaar verschijnen er weer nieuwe parameters op het toneel terwijl de connecties van de voorgaande parameters nog totaal niet duidelijk zijn. Voor een gewone weeramateur niet te volgen. Denk dat de meteorologen met deze materie ook de nodige moeite hebben.
Ik ben er stellig van overtuigd dat het "doorzien" van onze atmosfeer er nooit toe zal leiden dat we perfecte verwachtingen kunnen maken voor de periode na 10 dagen. Daarvoor zijn de atmosfeer en de troposfeer te ondoorgrondelijk. Je hebt dan ook een groot tekort aan metingen. Wat te denken van die grote oppervlaktes in Rusland of de oceanen waar totaal geen metingen plaatsvinden. Dan kun je, zoals Paul, kaarten gaan plaatsen van over 15 dagen, maar zonder dat je dat vervolgt koop je er niets voor. Je zou dan eigenlijk de komende 15 dagen geen andere kaarten moeten plaatsen en alleen de nu geplaatste kaarten opvolgen. Dat geeft in elk geval voor mij meer zin.
Ik volg het niet in elk geval, voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Maar dat terzijde.....

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Paul » 03-12-2020 16:15

Koos schreef:
03-12-2020 15:20
Hans schreef:
03-12-2020 12:09
Allemaal hardstikke mooi maar m.i. vrij zinloos..
Gewoon beleven. Ik heb totaal niks met dergelijke (virtuele) kaarten en berekeningen.
Eens Hans.

Waarom willen velen van ons zo graag weten hoe het weer over 10 dagen zal zijn of de komende maanden? Of wat de winter ons gaat brengen? Ik zie het nut daarvan totaal niet in. Of zijn we allemaal buitenschilder of bouwvakker of bij de strooidienst? Dan kan ik me er iets bij voorstellen. Bijna nooit een berichtje over de komende dagen, terwijl daar ook genoeg onzekerheden zijn.
Daarbij komt dat de materie omtrent de ultra-langetermijn, daar waar onder andere Paul en Sebastiaan actief mee zijn, nog totaal onontgonnen terrein is. Voor velen is het abracadabra, ook voor mij. En ieder jaar verschijnen er weer nieuwe parameters op het toneel terwijl de connecties van de voorgaande parameters nog totaal niet duidelijk zijn. Voor een gewone weeramateur niet te volgen. Denk dat de meteorologen met deze materie ook de nodige moeite hebben.
Ik ben er stellig van overtuigd dat het "doorzien" van onze atmosfeer er nooit toe zal leiden dat we perfecte verwachtingen kunnen maken voor de periode na 10 dagen. Daarvoor zijn de atmosfeer en de troposfeer te ondoorgrondelijk. Je hebt dan ook een groot tekort aan metingen. Wat te denken van die grote oppervlaktes in Rusland of de oceanen waar totaal geen metingen plaatsvinden. Dan kun je, zoals Paul, kaarten gaan plaatsen van over 15 dagen, maar zonder dat je dat vervolgt koop je er niets voor. Je zou dan eigenlijk de komende 15 dagen geen andere kaarten moeten plaatsen en alleen de nu geplaatste kaarten opvolgen. Dat geeft in elk geval voor mij meer zin.
Ik volg het niet in elk geval, voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Maar dat terzijde.....
Als ik aan het fietsen ben geniet ik van de orchideeën in de weilanden of de bloesems in de bomen. Het zou kortzichtig zijn om ook niet af en toe te kijken naar de richtingsaanwijzers langs de weg of de duinen of heuvels in de verte. Dat ik op tien kilometer afstand niet kan zien of daar paardebloemen of fluitekruit staat stoort me dan niet. Dat staat ook niet op de ANWB-borden aangegeven, maar ook dat is irrelevant. Alles een kwestie van perspectief of dimensies. Ik voel mij niet happy als oneliner.

@Dank je Hans voor je nuancering.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door John » 03-12-2020 16:51

Koos schreef:
03-12-2020 15:20
Hans schreef:
03-12-2020 12:09
Allemaal hardstikke mooi maar m.i. vrij zinloos..
Gewoon beleven. Ik heb totaal niks met dergelijke (virtuele) kaarten en berekeningen.
Eens Hans.

Waarom willen velen van ons zo graag weten hoe het weer over 10 dagen zal zijn of de komende maanden? Of wat de winter ons gaat brengen? Ik zie het nut daarvan totaal niet in. Of zijn we allemaal buitenschilder of bouwvakker of bij de strooidienst? Dan kan ik me er iets bij voorstellen. Bijna nooit een berichtje over de komende dagen, terwijl daar ook genoeg onzekerheden zijn.
Daarbij komt dat de materie omtrent de ultra-langetermijn, daar waar onder andere Paul en Sebastiaan actief mee zijn, nog totaal onontgonnen terrein is. Voor velen is het abracadabra, ook voor mij. En ieder jaar verschijnen er weer nieuwe parameters op het toneel terwijl de connecties van de voorgaande parameters nog totaal niet duidelijk zijn. Voor een gewone weeramateur niet te volgen. Denk dat de meteorologen met deze materie ook de nodige moeite hebben.
Ik ben er stellig van overtuigd dat het "doorzien" van onze atmosfeer er nooit toe zal leiden dat we perfecte verwachtingen kunnen maken voor de periode na 10 dagen. Daarvoor zijn de atmosfeer en de troposfeer te ondoorgrondelijk. Je hebt dan ook een groot tekort aan metingen. Wat te denken van die grote oppervlaktes in Rusland of de oceanen waar totaal geen metingen plaatsvinden. Dan kun je, zoals Paul, kaarten gaan plaatsen van over 15 dagen, maar zonder dat je dat vervolgt koop je er niets voor. Je zou dan eigenlijk de komende 15 dagen geen andere kaarten moeten plaatsen en alleen de nu geplaatste kaarten opvolgen. Dat geeft in elk geval voor mij meer zin.
Ik volg het niet in elk geval, voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Maar dat terzijde.....
Je stelt een vraag, maar naar mijn gevoel interesseert het antwoord jou niet: ik zie het nut daarvan TOTAAL niet in. :lol:

Grote oppervlakten waar TOTAAL geen metingen plaatsvinden. Satellietbeelden?

Jij bent er STELLIG van overtuigd dat het ‘doorzien’ van onze atmosfeer er NOOIT toe zal leiden dat we PERFECTE
verwachtingen kunnen maken voor de periode na 10 dagen.
Wie probeer je te overtuigen met deze tamtam?
Ik mis de nuance, Koos.

Ik lees uit je bijdragen bij andere topics (tabelletjes en grafiekjes) dat je interesse hebt voor wat voorbij is, voor wat geweest is.

Perfect is een zwaar geschut. Voor de periode binnen 10 dagen zijn de verwachtingen ook niet perfect. Gelukkig niet zeg.


@ Hans, ik stel je nuance ook op prijs.

Ik ben niet zo goed in de materie als onder andere Paul en Sebastiaan, maar probeer het wel te volgen.

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2020/2021

Bericht door Sebastiaan » 03-12-2020 17:20

Paul schreef:
03-12-2020 12:37
Hans schreef:
03-12-2020 12:09
Allemaal hardstikke mooi maar m.i. vrij zinloos..
Gewoon beleven. Ik heb totaal niks met dergelijke (virtuele) kaarten en berekeningen.
Als je echt gewoon wilt beleven, doe het dan op de wijze van Sebastiaan: forums uit en weerkaarten wegzappen. Dit is slappe hap.
Ja, dat is voor mij de mooiste weerbeleving. Zulke mooie herinneringen aan februari/maart 2018. Juist omdat ik het zo intens beleefde. Zonder afleiding wat Pietje er van vindt of Jantje of wat de modellen laten zien voor volgende week enz. Alleen het hier en nu. Beter is er niet.

Mocht het deze winter tot zo'n periode komen, doe ik het zeker weer.

Paul, bedankt voor de update.

Plaats reactie