Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 02-02-2021 15:09

M.i. heeft het zuidoost trekken van het laag te maken met de weerstand van het hoog dat bij EC groter is, door de gunstiger WA op 96u, zoals ik vanmorgen aangaf. Maar, wellicht vergis ik me, ben geen A3.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2021

Bericht door Adrie » 02-02-2021 15:42

Kijk maar eens naar deze link, dan wordt het duidelijk.

https://wxcharts.com/?panel=default&mod ... kewtstep=0

De gekleurde vlakken zijn het verschil in Z500 tussen de EC en GFS Uitvoer, dus bruin is hogere Z500 in de EC Uitvoer, blauw lagere waarden.

Uiteindelijk is dat hele patroon boven Scandinavië in die EC Uitvoer veel cyclonaler en ligt die hoogterug niet boven West-Europa, daar ligt in de EC Uitvoer een hoogtrog. Die hoogterug zorgt ervoor samen met dat laag op de Atlantische Oceaan dat de stroming ZW-lijk is in de GFS Uitvoer. Op de Oceaan ligt dan in de EC Uitvoer een relatieve hoogterug. Die cyclonaliteit boven Scandinavië komt deels bij Nova Zembla en oostelijker vandaan. Uiteraard is wat er aan PVA en WA bij die kernen op de Oceaan gebeurt ook belangrijk, ook daar zie je allerlei kleine verschillen die uiteindelijk optellen tot een relatieve hoogterug in de EC Uitvoer.
Kortom: het is allemaal zeer gevoelig en zal nog wel blijven schuiven, omdat al die systemen stroomopwaarts die van belang zijn ook nog niet eens ontstaan zijn. Het is geen gewone typische westcirculatie maar een dipool met een sterk ontwikkelde zuidelijke cyclonale tak en de voorspelbaarheid daarvan is gewoon minder.

https://apps.ecmwf.int/webapps/opencha ... ameter=500

Deze EC Eps Clustertjes kun je ook nog kijken. Ik weet het, het zijn vreselijke plaatjes om naar te kijken, maar ze geven enig inzicht in de scenario's en ontwikkelingen.

Plaatjes hier plaatsen is nog steeds een mijl op zeven, gewoon kopiëren en plakken is niet mogelijk.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2021

Bericht door Vincent » 02-02-2021 15:52

Ja, we hebben het hier inderdaad over 2 cruciale “schakels”: wat gebeurt er op de Oceaan ten westen van Ierland (WA - de kou mag niet de oceaan op stromen!), en wat gebeurt er op de Noordzee (en misschien ook de Oostzee) als de koude lucht boven het nog altijd niet al te koude zeewater terecht komt. Laten we hopen dat het deze keer wel goed komt, want dit (EC) is de beste uitvoer van deze winter tot nu toe, en het is tevens de laatste kans op een serieuze winterse periode, voordat de zon weer te hoog staat. En daar zijn we nu, na 7,5 bar slechte “winters”, echt wel aan toe!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 02-02-2021 16:51

ICON geen LMG. Daar ruimt de wind naar noordoosten. Minder wind en veel minder sneeuw. Voorlopig geen droomscenario

Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 02-02-2021 17:23

Ik denk dat het GFS scenario de beste kans van slagen heeft en dat EC vanavond of morgen bijdraait naar GFS.

De interacties die beschreven worden moeten weliswaar nog plaatsvinden, maar ze lijken mij in het voordeel van de zachte lucht.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 02-02-2021 17:25

GFS vanaf zondag vanuit het noorden kouder. In het noorden winter en hier in het zuiden nauwelijks winter. Nauwelijks sneeuw. Misschien weten we over 1 tot 3 dagen nog niks : (

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 02-02-2021 17:44

Over een kleine week misschien nog dezelfde temperatuurverschillen?! GEM was wat beter met sneeuw

Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 02-02-2021 17:47

Gerben schreef:
02-02-2021 17:25
GFS vanaf zondag vanuit het noorden kouder. In het noorden winter en hier in het zuiden nauwelijks winter. Nauwelijks sneeuw. Misschien weten we over 1 tot 3 dagen nog niks : (
Dat lijkt mij sterk. De onzekerheid neemt nu per run af. Zoveel vertrouwen heb ik in de rekenmodellen.
Mijn verwachting: EC draait bij naar GFS.
Nederland, grootschalig bekeken, wordt niet winters in weekend 6-7 februari.

Ziezo laat mij dan een einde hebben gemaakt aan de voortslepende onzekerheid. 8-) :lol:

Eindelijk een rustige avond. :mrgreen:

@Gerben, het kan zomaar kunnen dat we gedurende lange tijd verschil tussen noord en zuid houden. Past in beeld van relatief lage zonaliteit.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 02-02-2021 17:56

De onzekerheid voor aanstaande za/zo zal wel per run minder worden. Maar de echte kou komt niet vlot binnen dus de onzekerheid op vrijdagmiddag voor midden volgende week blijft er gewoon. En dan ben je vrijdagmiddag net zo ver als nu : )


Afbeelding

Afbeelding

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 02-02-2021 18:15

M'n app is nu nog zeer positief. Nog steeds heel volgende week ijsdagen. Uitersten vorst ' s nachts tot -12 en overdag meerdere dagen max -5 graden. Als het toch eens uit zou komen ..... :o
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie