Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Groenlandhoog of Scandihoog ook voorlopig niet

Bericht door Koos » 02-11-2020 15:10

We kunnen nog even geen hoop hebben op een koud weertype in november.
Wat er na 144 uur gebeurt zien we over een paar dagen wel weer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Hier wat links Pieter

Bericht door Koos » 02-11-2020 15:31

Pieter schreef:
01-11-2020 18:41
Beste Sebastiaan, het diagram met de blauw/groen/rood gekleurde staafjes verdient wat toelichting, Ik weet niet waar ik naar zit te kijken !! ?
Als je geïnteresseerd bent kun je het zelf ook volgen. Updates op maandag en donderdag.
https://apps.ecmwf.int/webapps/openchar ... rom=latest
https://confluence.ecmwf.int/display/FU ... ime+Charts

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 02-11-2020 19:38

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Groenlandhoog of Scandihoog ook voorlopig niet

Bericht door John » 02-11-2020 20:40

Koos schreef:
02-11-2020 15:10
We kunnen nog even geen hoop hebben op een koud weertype in november.
Wat er na 144 uur gebeurt zien we over een paar dagen wel weer.
Dat wisten we al. De kaarten zijn al dagen duidelijk over de luchtdrukverdeling tijdens weekend 7 en 8 november.

Daarna? Geen koude luchtmassa boven Nederland, geen kou dus op 850hPa tot zeker half november. Voorgeschiedenis ongunstig.
Grenslaag kilte is altijd mogelijk bij stilstand, dat heb ik eerder geschreven.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Groenlandhoog of Scandihoog ook voorlopig niet

Bericht door Koos » 02-11-2020 22:40

John schreef:
02-11-2020 20:40
Koos schreef:
02-11-2020 15:10
We kunnen nog even geen hoop hebben op een koud weertype in november.
Wat er na 144 uur gebeurt zien we over een paar dagen wel weer.
Dat wisten we al. De kaarten zijn al dagen duidelijk over de luchtdrukverdeling tijdens weekend 7 en 8 november.

Daarna? Geen koude luchtmassa boven Nederland, geen kou dus op 850hPa tot zeker half november. Voorgeschiedenis ongunstig.
Grenslaag kilte is altijd mogelijk bij stilstand, dat heb ik eerder geschreven.
In het weer kun je niets weten, flauwekul. En de verwachtingen in de loop der tijd worden steeds onzekerder. Dus je kunt wel iets zeggen over dag 7, 8, 9 enzovoorts maar in veel gevallen zul je dat moeten bijstellen.
Paar dagen geleden werd er geroepen dat we vorstdagen zouden krijgen, kijk maar eens naar de pluimen van toen. Wat blijft er van over?
Je zult toch overtuigender op mij moeten overkomen, deze uitspraken neem ik met een korreltje zout.
Wat meer terughoudendheid zou beter op zijn plaats zijn, me dunkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 02-11-2020 22:49

Vorstdagen door grenslaagkilte is een ander verhaal, dan vorstdagen doordat we in een koude luchtmassa zitten, met dus ook kou op 850 hPa. Wel opletten hoor. ;)

Gelukkig heb ik de ervaring opgedaan dat er wat te weten valt in het weer.

Nogmaals de drukverdeling voor 7 en 8 november is al dagen geleden aangegeven. Op hoofdlijnen is er niet veel aan veranderd.

Je neemt mijn uitspraken met een korreltje zout. Ik vind het prima hoor.
We spreken elkaar weer na half november tot dan is er geen koude massa boven Nederland. :lol: :mrgreen:

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Winter 2021

Bericht door Koos » 03-11-2020 06:42

John schreef:
02-11-2020 22:49
Vorstdagen door grenslaag kilte is een ander verhaal, dan vorstdagen doordat we in een koude luchtmassa zitten, met dus ook kou op 850hPa. Wel opletten hoor. ;)

Gelukkig heb ik de ervaring opgedaan dat er wat te weten valt in het weer.

Nogmaals de drukverdeling voor 7 en 8 november is al dagen geleden aangegeven. Op hoofdlijnen is er niet veel aan veranderd.

Je neemt mijn uitspraken met een korreltje zout. Ik vind het prima hoor.
We spreken elkaar weer na half november tot dan is er geen koude massa boven Nederland. :lol: :mrgreen:
Het gaat er niet om wat jij schrijft. Het gaat er ook niet om wat ik schrijf. Het gaat om de manier van reageren en die is uitermate irritant. Je kunt beter stoppen met bepalen wat ik wel en niet op dit forum schrijf, dat bepaal ik zelf. Je kunt mij hooguit een complimentje geven om wat ik schrijf of inhoudelijk een reactie met wat er niet klopt aan mijn verhaal.

Een poosje geleden vond je het maar onzin dat ik dagelijks de guidance plaatste. Men kon dat zelf wel lezen. Nadien heb ik dat niet meer gedaan, maar ik ben daar fout in geweest. Inmiddels ga je helemaal bepalen wat ik wel of niet mag plaatsen. Want per slot van rekening is alles wat we hier plaatsen door iedereen zelf wel te lezen.
Jij gaat bijvoorbeeld bepalen of iets opmerkelijk is of niet. Dat doet iedereen voor zichzelf lijkt mij.

De reden waarom slechts een paar leden van het VWK hier schrijven is mij helemaal duidelijk geworden de afgelopen maanden. En in mijn ogen is dat geen goede zaak. Geef ruimte aan mensen om een bijdrage te leveren. Reageer inhoudelijk en stel niet steeds jezelf op de voorgrond. Denk ook beslist niet dat jij altijd maar degene bent die het het beste kan weten.

Er staan genoeg mensen te popelen om hier iets te schrijven, maar zij worden op voorhand tegen gehouden, omdat ze zien hoe er hier gereageerd wordt.

Dus vanaf nu wordt er wat mij betreft inhoudelijk en fatsoenlijk gereageerd op mijn berichten of er wordt niet gereageerd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 03-11-2020 14:20

Koos schreef:
03-11-2020 06:42
Dus vanaf nu wordt er wat mij betreft inhoudelijk en fatsoenlijk gereageerd op mijn berichten of er wordt niet gereageerd.
Als je schrijft over bijvoorbeeld winterkansen en ik heb er een andere of aanvullende kijk op, dan kan ik daar over schrijven.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Winter 2021

Bericht door Koos » 03-11-2020 15:25

John schreef:
03-11-2020 14:20
Koos schreef:
03-11-2020 06:42

Het gaat er niet om wat jij schrijft. Het gaat er ook niet om wat ik schrijf. Het gaat om de manier van reageren en die is uitermate irritant.

Dus vanaf nu wordt er wat mij betreft inhoudelijk en fatsoenlijk gereageerd op mijn berichten of er wordt niet gereageerd.
Vraag: hoe zal een toekomstige stellige opmerking mijnerzijds over de winterkans op de langere termijn op jou overkomen?
Ik verwacht, als ik je goed begrijp, dat je mijn manier dan weer irritant vindt, want ik denk het beter te weten dan jij.
Je mag schrijven wat je wilt. Maar doe dat niet ten koste van de inbreng van anderen. En dat is wat er nu gebeurt. Laat anderen schrijven wat ze willen. Als je het er niet mee eens bent kun je dat inhoudelijk aangeven, zonder bijvoorbeeld te zeggen dat iemand anders het beter niet kan plaatsen. En heb niet te veel eigen-dunk/arrogantie. Dat komt totaal niet over op een forum met veelal echte weerliefhebbers die ook wel eens wat willen zeggen.

Inmiddels heb ik uit mijn directe omgeving voldoende feed-back ontvangen van vroegere forum-deelnemers. Wat ik nu probeer aan te geven is dan ook exact waarom veel deelnemers zijn weggebleven. Ik vind het dan ook normaal dat ik dat hier en nu onder de aandacht wil brengen. Wat is er nu mooier dan een forum waar iedereen een woordje mee kan spreken zonder vooraf "de angst" te moeten hebben over wat de reactie van deze of gene wel niet zal zijn.

Wanneer je dus een stellige uitspraak over de winterkansen maakt over een periode van na 144 uur kun je daar een reactie op verwachten van mij. Maar dat moet geen enkel probleem zijn lijkt mij. Ik kan dat heel goed op een nette manier doen, maar laat mij dan ook in mijn waarde wanneer ik het op mijn eigen manier doe, dus tot 144 uur. Wie goed doet, goed ontmoet.

Ik heb helemaal niets met de lange termijn. Kan mij gestolen worden. Het gaat bij mij om het nu en heden en om een redelijke betrouwbare termijn van maximaal 144 uur. Waarom de focus op de lange termijn terwijl er vandaag ontzettend interessante ontwikkelingen te volgen zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 03-11-2020 16:56

Je bent nu ook al belangenbehartiger geworden van vertrokken forumleden. Je moet je sterken in aantallen en wil de redder van het forum zijn?
Geen vertrouwen in de beheerders?

VWK is een club met zeer uiteenlopende leden. Zowel karakterologisch, als qua achtergrond, opleiding, interesses.
Ik denk dat we niet allemaal met hetzelfde doel naar dit forum komen. De een wil iets leren, de ander iets geven. De een wil een beleving delen, de ander vooral cijfers in historisch perspectief zien. De een wil zich richten op hier en nu en de korte termijn, de ander is ook geboeid door de 5- 15 dagen verwachtingen. Ook zijn er die verder gaan.

De beginsituatie van afzonderlijke leden is heel verschillend. Er zijn er met veel meteorologische kennis en er zijn leden met weinig kennis en alles ertussen in. Daar kun je niet een makkelijk een braaf geheel van vormen en dan denken dat iedereen tevreden is en het kan volgen. Sommigen hebben een hekel aan lappen tekst. Sommigen hebben een hekel aan Engels, Sommigen hebben een hekel aan negatieve uitlatingen over een bepaald weerbeeld.

Ik kan erg genieten van emotionele reacties op weerbeelden die leden frustreren. Voor mij is het weerbeeld nog altijd in eerste instantie een emotioneel gebeuren. Ik stel er automatisch mijn zintuigen voor open; zien, horen, ruiken en voelen.
Ik ervaar herkenning als anderen hier hun hart luchten over het weer.

Mocht het zo zijn dat ik te veel ben op het forum en dat mijn wijze van reageren in meerderheid anderen pijn doet, op achterstand zet, doet besluiten te vertrekken, dan hoor ik het graag, maar niet van jou Koos. We hebben daar geëigende kanalen voor. Je bent voor mij door het ijs gezakt door ‘anderen’ erbij te betrekken.

Plaats reactie